Ірина Гайдучик: “Мережування допомагає впливати, щоб владні рішення були ближчими до потреб тих, на кого вони спрямовані

Спільність – це наша найпотужніша зброя. Саме вміння нашого виду гуртуватися зробило Homo Sapiens переможцем в боротьбі видів. Напевно годі й казати наскільки важливо працювати разом для перемоги. ...

UPLAN

ОМГО "Волинський Інститут Права"

Спільність – це наша найпотужніша зброя. Саме вміння нашого виду гуртуватися зробило Homo Sapiens переможцем в боротьбі видів. Напевно годі й казати наскільки важливо працювати разом для перемоги. Аналогічна модель працює і в громадському секторі. Об’єднання зусиль – це спосіб підсилити не тільки свої компетенції обмінюючись досвідом, а й можливість творити зміни разом. Волинський Інститут Права – стала організація, яка займається підсиленням демократії у своєму регіоні ось уже 13 років. За цей час вони досягнули значної впізнаваності й за межами Волинської області. Допомагає в цьому, зокрема, і участь в мережах, таких як UPLAN.

Які можливості дає участь в мережах, чому громадському сектору важливо об’єднувати зусилля і як це все підвищує видимість проблем регіонів на національному рівні, – розповіла Ірина Гайдучик, виконавча директорка Волинського Інституту Права, координаторка Мережі UPLAN на Волині та Рівненщині.

Ірина Гайдучик, иконавча директорка Волинського Інституту Права, координаторка Мережі UPLAN на Волині та Рівненщині

Навіщо громадським організаціям участь в мережах?

Для мене мережування, в першу чергу, це про можливість зростати та бути більш впливовими. Це про можливість об’єднувати свої ресурси та зусилля для того, щоб стати більш видимими гравцями серед представників органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. І, в першу чергу, як на мене, то громадський сектор, громадські організації мають мережуватись, для того, щоб підвищувати свою впливовість і видимість.

На жаль, у нас в країні немає багато успішних практик мережування і об’єднання. Але ті об’єднання, які створюються, які систематично працюють принаймні вже кілька років, показують свою дієвість і результативність. 

Наша організація тривалий час була в різних мережах. Обирали куди долучатися за принципом напрямків роботи.

 

Чому долучилися до UPLAN і в чому вигода такої співпраці з обох сторін?

Ми почали співпрацювати відносно нещодавно. Це суттєвий крок вперед для нас, тому що, власне, тут зібрані експерти, які не лише об’єднують свої зусилля, а вони практики, які здійснюють аналітику та напрацьовують конкретні проєкти рішень і займаються цим систематично. 

Це мережа, яка об’єднує в собі організації і експертів за кількома рівнями. І кожен з цих рівнів значною мірою відгукуються для нашої організації. Але найбільше нам резонує напрям розвитку місцевої демократії, яким Волинський Інститут Права займається з перших днів існування. 

UPLAN це платформа діалогу між органами місцевого самоврядування, локальним громадським сектором і між національними органами влади і національним громадським сектором. Тобто, будучи членами цієї Мережі, ми себе бачимо провідниками між одними і іншими, тому що, які би класні рішення не приймались на національному рівні, реалізовувати їх все рівно доводиться на місцях.

Тож, для ефективної реалізації, ці рішення мають відповідати потребам того, що відбувається на місцях. А ще важливо, щоб до цього процесу була долучена громадськість. Тому, для себе ми тут бачимо таку роль і місію – це слухати проблеми практики, виклики, які виникають у локальних громадах, і спільно шукати рішення.

Саме так ми і діємо: збираємося, об’єднуємо наш досвід, об’єднуємо зусилля і, власне, об’єднуємо практики для того, щоб більше впливати. 

 

Над чим ви працюєте нині? Які поточні завдання і цілі поставили перед собою?

Нині наше основне завдання – це залучити до Мережі якомога більше експертів з місцевого рівня. Важливо, щоб вони, як і ми, горіли своєю справою і були змінотворцями. Це потребує самовіддачі, часу і бажання масштабувати свої напрацювання. Це для тих, хто бажає впливати, і хоче бути ось цим змінотворцем не лише на місцевому рівні, а й на національному. А ще це для людей, які вміють і люблять аналізувати інформацію. 

Останні місяці ми зосереджені на тому, щоб популяризувати, власне, діяльність Мережі у Волинській та Рівненській областях серед потенційних експертів та представників органів влади. І тут є свої виклики. Наші напрямки діяльності цікавлять практично кожного, але от експертний потенціал не завжди “покритий” певною системною діяльності, для прикладу, громадських активістів чи змінотворців. Або ж ми таких людей можемо просто не знати, що теж є нормальним. Тому зараз встановлюємо чимало соціальних контактів та шукаємо тих, хто готовий не лише слухати, а й долучатись до процесів аналізу політик та напрацювання своїх пропозицій, звичайно в межах напрямків діяльності UPLAN.  

 

Чим займаєтеся ще окрім залучення людей та популяризації мережі?

Ми останнім часом провели кілька експертних обговорень із залученням учасників із числа органів місцевої влади, посадовців, громадських активістів та експертів Мережі. Піднімали питання які стосуються владно-громадської співпраці і проблем, які виникають у такій взаємодії через повномасштабне вторгнення.

Обговорювали питання антикорупційної діяльності, тому що зараз антикорупційна робота, як на місцях, так і на національному рівні дуже потрібна. Під час дискусії ділились думками про виклики в реалізації антикорупційних планів, та шукали рішення, для того, щоб завдання, які стоять у цьому напрямі перед владою та локальними активістами були не лише завданнями на папері, а й реальними справами та діями.

Збирали ми також експертів і для роботи над темою децентралізації та діджиталізації адмінпослуг. Це, власне, реформа, яка є однією з найближчих до людей і тому дуже важливо було розібратись із “вузькими” місцями її практичної реалізації на місцях.

Було і обговорення питань діяльності органів самоорганізації населення (ОСН), Саме цей інструмент дає людям можливість не чекати, що замість них щось зроблять, а об’єднуватися і відстоювати свої інтереси і змінювати свої громади самостійно. Проте складність його використання породжує потребу у внесенні змін у профільний закон.

Наше основне завдання на цих експертних зустрічах – не лише поговорити, а й зібрати певні думки, проблеми, виклики, донести їх до експертів та спробувати разом пошукати рішення або можливо почути як над цим працюють інші і запровадити практику в себе. Теми ми обираємо відповідно до публічного запиту, тому, якщо є думки та потреби і ця тема є напрямом діяльності  Мережі – не мовчіть!

Нині UPLAN працює за сімома напрямками: 

  • конституціоналізм і демократія; 
  • організація виконавчої влади і реформа державної служби; 
  • діяльність публічної адміністрації; 
  • організація та діяльність органів правопорядку; 
  • суди і судочинство; 
  • запобігання корупції; 
  • місцеве самоврядування та регіональний розвиток.

Інформація про діяльність мережі регулярно висвітлюється на сайті, фейсбук-сторінці, сторінці в Твіттері (Х) та в телеграм-каналі «Гід реформ».

Підсумовуючи скажу, що завдяки мережуванню в нас є можливість шукати точки дотику центральних органів влади та громадського сектору і впливати на те, щоб рішення приймалися в інтересах жителів, в інтересах громадян України, щоб вони були, якомога, ближчими до потреб тих людей, на яких вони будуть безпосередньо впливати.

Підсумовуючи скажу, що завдяки мережуванню в нас є можливість шукати точки дотику центральних органів влади та громадського сектору і впливати на те, щоб рішення приймалися в інтересах жителів, в інтересах громадян України, щоб вони були, якомога, ближчими до потреб тих людей, на яких вони будуть безпосередньо впливати.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Відкриті дані - шлях до відновлення громад

Програмний посібник Interreg Europe тепер доступний українською

Як громадам налагодити партнерство та стати сильнішими: корисні поради від експертів

Фінансова освіта для підлітків: як навчити молодь правильно управляти фінансами?

Центр життєстійкості як простір для підтримки ветеранської спільноти Коблівської територіальної громади. Проблеми в комунікації, потреби цільових груп

Захист дітей від сексуального насильства: виклики та шляхи їхнього подолання