Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу? (Краудфандинг)

Про труднощі для малого та середнього бізнесу говорять часто, проте це не полегшує життя підприємцям. Аналітичний центр EasyBusiness  за підтримки Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка ...

Додано:
EasyBusiness

EB videos.003

EasyBusiness

Про труднощі для малого та середнього бізнесу говорять часто, проте це не полегшує життя підприємцям. Аналітичний центр EasyBusiness  за підтримки Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підготував серію матеріалів  #EasyФінансування, що розповідає про загальні можливості для розвитку малого та середнього підприємництва в Україні, та допомагає МСБ зрозуміти шляхи залучення ресурсів для старту та розвитку бізнесу. У сьогоднішній статті ми пропонуємо ознайомитись детальніше про один із способів залучення коштів – краудфандинг.

КРАУДФАНДИНГ

Краудфандинг – це залучення фінансової допомоги від зацікавлений осіб шляхом колективного фінансування на онлайн-платформах.

Краудфандинг підходить для компаній на будь-якій стадії розвитку, але найчастіше використовується на початковій стадії розвитку.  , зокрема, на стадії ідеї чи готового прототипу. Часто краудфандинг спрямовують на допрацювання продукту, впровадження інновацій, маркетингові дослідження та ін. Однією з умов залучення краудфандингових коштів є готовність спілкуватися з великою кількістю дрібних інвесторів, а також повернути їм матеріальну винагороду (зазвичай, кошти чи готовий продукт).

Проте умови повернення винагороди інвесторам залежить від виду обраного краудфандингу. Існує 4 види краудфандингу:

На основі пожертв: краудфандер жертвує кошти, не розраховуючи на їх повернення. Пожертви зазвичай використовуються для підтримки проектів, що допомагають боротися із наслідками стихійних лих, голоду, покращувати освітні програми тощо. JustGiving та GoFundMe є одними з найбільших платформ на основі пожертв. У глобальному масштабі в 2015 році було зібрано понад 2,85 млрд. дол.

На основі нагород: краудфандер перераховує кошти з очікуванням винагороди, яка може бути у вигляді токену або дострокового / ексклюзивного отримання товару чи послуги, запропонованого компанією. Kickstarter та Indiegogo – одні з найуспішніших платформ для краудфандингу, побудованих на основі моделі краудфандингу, що передбачає отримання коштів тільки за умови, якщо краудфандингова кампанія успішна і досягла свого таргету. З моменту його запуску в 2009 році до квітня 2017 року через Kickstarter було профінансовано понад 123 тисячі проектів і майже 3 мільярди доларів США були надані.

Крім того, існує два типи кампаній краудфандингу на основі нагород: (1) «Все або нічого» – (“All-or-nothing” – AON) вимагає, щоб проект досяг 100 відсотків своєї мети фінансування. Якщо мета не буде досягнута, кошти повертаються краудфандерам. (2) «Зберігати все» або кампанія з гнучким фінансуванням (“Keep-it-all” – KIA) дозволяє ініціатору проекту зберігати залучені суми. Кампанії AON мають більший обсяг підтримки та приносять більший обсяг коштів порівняно з KIA: оцінка кампаній, проведених у 2011–2013 роках через Indiegogo, встановила, що середня ціль фінансування проектів AON склала 31 397 доларів США порівняно з 20 478 доларами США для КІА; 34% кампаній AON досягли своєї мети, порівняно з 17% KIA.

Кредитний або Peer-to-Peer (P2P): найбільш швидко зростаючий тип краудфандингу, займає 73% ринку. Краудфандер позичає гроші фізичним особам або компаніям за умови отримання додаткових відсотків. Хоча існують платформи, орієнтовані виключно на соціально орієнтоване кредитування, більшість діють як комерційні платформи і прямо конкурують з іншими фінансовими посередниками. Наприклад, платформа KIVA надає невеликі позики (від 100 до 100 000 доларів США) фермерам, НДО та МСП, які спрямовані на позитивний соціальний вплив. Наразі через платформу було надано більше 1 мільярда доларів США невеликих позик.

Краудфандинг на основі капіталу (Equity-based): краудфандер купує капітал у компанії. Акціонерний капітал є новою, але швидко зростаючою моделлю в краудфандингу. У 2015 році за допомогою цієї моделі було інвестовано понад 2,5 мільярда доларів США. Краудфандинг на основі капіталу може досягти 36 мільярдів доларів США до 2020 року і в кінцевому рахунку перевищити обсяг венчурного капітал за вартістю (за даними Massolution). Однак краудфандинг на основі капіталу залишається сильно залежним від регуляторних рамок, які часто обмежують інвестиції в капітал для інвесторів.

Найпопулярніші міжнародні краудфандингові платформи:

  • Indiegogo
  • Kickstarter
  • Funding circle
  • Crowdfunder
  • Fundable

Українські краудфандингові платформи: 

  • Na starte
  • Спільнокошт (Big Idea)

Краудфадинг

 Хочете почути головні поради та інсайти? Дивіться наше відео з співзасновницею PIX Inc —Маргаритою Рімек.

Серію інфографік та відео #EasyФінансування про фінансування для українських МСБ підготував аналітичний центр EasyBusiness за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Слідкуйте за наступними публікаціями

 


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Перше місце за доброту або чим вразила команда «Пряна Казка»

Роль соціального підприємництва у розвитку громад: приклад Solar Hope як соціальне підприємництво може трансформувати громади

STEM-освіта у Нововолинську. Як ГО «Молодіжні вітрила» створює можливості для молоді у сфері науки

Цифрова модель розвитку громади через платформу CLS

Історія успіху ai baby tales або інновації для найменших

Місцева ініціатива для глобальних змін