Міста для людей: українські активісти об’єднуються задля змін інфраструктури міст

Початок: 07.04.2016 о 13:00
Закінчення: 07.04.2016 о 15:00
Адреса: вул. Садова, 3, Київ,
Місце: Україна

Завершено

транспорт пристосований для всіх
Міста для людей: українські активісти об’єднуються задля змін інфраструктури міст

8-9 квітня у Києві відбудеться презентація проміжних результатів проекту “Популяризація безпечного та сталого транспорту у Східній та Центральній Україні”, розробленого Асоціацією велосипедистів Києва у рамках Української Ініціативи з Підвищення Впевненості (UCBI) за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Послухати та обговорити презентації проектів щодо покращення транспортної інфраструктури міст українського Сходу та Центру можна буде 8 квітня о 17:30 годині в креативному просторі “IZONE” (Київ, вул. Набережно-Лугова, 8, на 4-му поверсі); а наступного ранку київські активісти проведуть урбаністично-адвокаційну велосипедну екскурсію для своїх колег зі східної України (старт: Андріївський узвіз, 2, у дворі). Докладна програма – нижче.

Подолати побутову дискримінацію і створити міський простір, в котрому кожен почувається впевнено і безпечно, – от генеральна мета учасників проекту. Активісти міських реформ говорять, що сукупність транспортних та дорожньо-інфраструктурних проблем в українських містах приблизно однакова. Загалом усе зводиться до одного: містобудівельники та керівництво міст не враховують реальних потреб людей ані при розробці транспортних маршрутів, ані при побудові доріг та плануванні вулиць.

“По-перше, величезні групи людей у кожному місті є соціально ізольованими, виключеними з нормального життя лише через те, що вони, скажімо, пересуваються на візках або не бачать, – і більша частина міського транспорту через це є для них недоступною, – говорить Аріна Орлова з Кривого Рогу, співавтор проекту “Транспорт для всіх”. – А найжахливіше те, що суспільство вважає це нормальним, говориш із людьми, вони кажуть “ну ясно що він не може потрапити у трамвай, він же на візку!” – а в цивілізованому світі такої проблеми давно не існує. Ми повинні не просто створити доступний простір, а й поміняти налаштування в головах – аби люди зрозуміли, що такі речі як “не може потрапити у трамвай” – це ні що інше як дискримінація, яку не можна далі терпіти”.

Питання безбар’єрності та інклюзивності стало одним із ключових у проекті. У Харкові ініціативна група у складі ГО “Право вибору” та групи “Агенти змін” працюють над проектом “Метро на дотик” – обладнання станцій метро тактильною плиткою.

Над проблемою заниження бордюрів працюватимуть запорізький осередок ВГО “Асоціація інвалидів-спинальників України” разом зі Школою волонтерів, та криворізькі ГО “Захід” і ГО “Велокривбас”.

А ГО “Ukrainian Bike Family” з Кривого Рогу вже працює над тим, щоб у міський електротранспорт можна було вільно в’їхати на візку, а також за створення умов для перевезення велосипедів у вагонах метрополітену.

Побудувати безбар’єрний простір навколо центральних залізничного та автобусного вокзалів хочуть активісти дніпропетровської ініціативи “DniproSmartCity”.

Великий пласт проектів присвячено розвитку велосипедної інфраструктури.

“Десять років тому, коли ми тільки починали “боротися за велосипед”, нас була якась сотня ентузіастів на місто”, – говорить Вікторія Смагіна, співавтор проекту “Велодоріжка проспектом Науки”. – Тепер у місті близько 20 тисяч активних велосипедистів і ігнорувати таку кількість людей уже неможливо, ми повинні нарешті стати повноправними учасниками дорожнього руху. А це означає, зокрема, виділені велосипедні смуги або велодоріжки”. За аналогічні цілі – безпечні веломаршрути та популяризацію велосипедів як міського транспорту – також бореться запорізька ГО “Урбан-рух “Запоріжжя велосипедне”.

Високу мету – звести кількість смертей на дорогах до нуля – поставили перед собою активісти ГО “Велосипедна Асоціація Павлограда”. “Вже досить давно у Швеції розроблено підхід “Vision Zero”, завдяки якому на шведських дорогах кількість смертей вже скоротилася більш як удвічі, – нагадує Валентина Пурич, співавтор програми “Нульова смертність на Дніпровській”. – І є “Vision Zero для України” – європейські підходи, адаптовані івано-франківськими активістами до українських реалій. Ми хочемо підхопити естафету і реалізувати програму Нульової смертності у Павлограді. Сподіваємося, до нас долучаться й інші міста”.

(1)

Прибрати з міського центру Добропілля потоки транзитного автотранспорту та вивести їх на об’їзну дорогу (яку для цього потрібно відремонтувати) прагнуть активісти громадської організації прихильників активного способу життя “Східний вітер” та Добропільського центру молоді “Добро”. Вони переконані: це зменшить кількість аварій у місті, збереже зробить місто безпечнішим та комфортнішим, та створить додаткові робочі місця завдяки розвитку інфраструктури вздовж об’їздної дороги.

“Потрапляючи в місто, чи не в першу чергу оцінюєш його по тому, як облаштовані зупинки і чи продумана навігація, – говорить Олексій Добряков, співрозробник кампанії “Зупинки для людей, а не для холодильників”. – А у Запоріжжі зупинки в кращому випадку окуповані холодильниками з напоями, в гіршому – стоять напівзруйновані. Про такі речі як карти або розклад маршрутів, навіть не йдеться. Наша задача – зупинки, зручні для людей”.

Про те, що розвиток транспортних маршрутів має відбуватися за узгодженням з мешканцями міста, хочуть нагадати активісти харківської ГО “Міські реформи”. “Глянемо правді в очі: по центру Харкова незручно пересуватися нікому, окрім автомобілістів (і то не завжди), – говорить Олександра Нарижна, співавтор проекту “Тролейбус на Сумську”. – Велосипедистам – бо немає інфраструктури та є відчуття небезпеки, пасажирам громадського транспорту – бо їх ніхто ніколи не питав, а які маршрути вам потрібні? В підсумку багато важливих точок міста не з’єднані транспортними маршрутами. Ми хочемо з’ясувати реальні потреби мешканців і домогтися коригування маршрутів”.

unnamed

Схожою проблемою займається і запорізька “Мережа Ініціативної Молоді”: перегляд вартості, розкладу та стану маршрутів електротранспорту таким чином, щоб ним було зручно користуватися студентам, школярам та іншим людям із низьким рівнем доходу.

А от активісти харківських ГО “Товариство учасників руху” та “Просвіта” хочуть нагадати, що міський простір – це не лише дороги й транспорт, і що у щасливому місті обов’язково має бути вільна від машин пішохідна зона. “30 міст України мають пішохідну зону, а Харків – величезний культурний, науковий центр, – ні. У Європі створенням car-free зон почали серйозно займатися ще в 50-х роках минулого сторіччя, а у нас таке питання навіть толком не підіймається, – говорить Віктор Козоріз, співавтор проекту “Свободу пішоходу!” – Ми хочемо створити простір, у якому буде безпечно і цікаво, де зможуть розвиватися вулична культурна і туристична інфраструктура – зручний доступ до історичних пам’яток, вуличні кав’ярні, сувенірні крамниці тощо”.

Реалізувати таку освітню програму взялися транспортні активісти зі стажем, які знають, як ці проблеми вирішуються на Заході, та мають власний досвід успішних адвокацій. Ініціатор цього проекту, випускник Програми ім. Фулбрайта Віктор Загреба займається адвокацією у сфері безпеки дорожнього руху як засновник організації “Vision Zero”, успішно співпрацюючи з новою патрульною поліцією, профільним комітетом Верховної Ради, деякими муніципалітетами та міжнародними організаціями. Його колега по програмі, тренерка та виконавча директорка “Асоціації велосипедистів Києва” Ірина Бондаренко брала пряму участь в розробці та успішному просуванні велосипедних стратегій та проектів в понад 15 містах України. Іванна Скиба-Якубова та Тетяна Ландесман, керівники PR-аѓенції “Bagels & Letters”, реалізували десятки локальних кампаній, спрямованих на допомогу Збройним силам України та сім’ям військовослужбовців, переселенцям, велоактивістам, культурним проектам тощо.

Довідка:

Навчальний проект “Популяризація безпечного та сталого транспорту у Східній та Центральній Україні” розпочався наприкінці січня в Харкові, далі продовжився у Дніпропетровську і Запоріжжі. Його учасниками стали представники понад 18 громадських організацій з Запоріжжя, Добропілля, Херсону, Харкова, Дніпропетровська, Бахмута, Павлограду та Кривого Рогу.

Проект ініційований Асоціацією велосипедистів Києва у рамках Української Ініціативи з Підвищення Впевненості (UCBI) за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Партнери проекту — американська громадська організація One Street (засновниця та автор навчальної програми — С’ю Кнауп) та харківська PR-аґенція “Bagels & Letters”.

Програма:

8 квітня, 13:00, Київ, вул. Садова, 3.

Зустріч 20 представників НДО зі Східної та Центральної України з членами Комітету з питань транспорту Верховної Ради України. Активісти поділяться своїми поглядами на транспортні проблеми у містах, дізнаються, як парламент працює над їх вирішенням. Участь у зустрічі – тільки для зареєстрованих учасників.

8 квітня, 17:30, Київ, вул. Набережно-Лугова, 8, креативний простір IZONE.

Презентації, присвячені транспортним проблемам та засобам їх вирішення від 12 громадських організацій з Дніпропетровської, Харківської, Запорізької і Донецької областей. Фінальний захід Авокації з безпечного і сталого транспорту.

Участь у зустрічі – для всіх бажаючих.