Відповідальне споживання та здорові звички: як змінюється українська школа

Співзасновниця платформи для вчителів EcoMON, президентка ВГО «Жива планета» Світлана Берзіна — про реформу освіти, європейські зміни в українських школах та нові інструменти для ...

Додано:
Naya Novak

1
Відповідальне споживання та здорові звички: як змінюється українська школа

Співзасновниця платформи для вчителів EcoMON, президентка ВГО «Жива планета» Світлана Берзіна — про реформу освіти, європейські зміни в українських школах та нові інструменти для педагогів. 

Зобов’язання, що їх взяла на себе Україна, підписавши Угоду про асоціацію з Європейським союзом, формалізувано у Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020». Значущим пунктом стратегії є Реформа освіти, мета якої — покращити якість освіти, а також інтегрувати українську науку та освіту в освітній та дослідницький простір ЄС. 

Реформа вимагає від вчителів не лише давати учням інформацію зі свого предмету, але і знайомити їх з принципами сталого розвитку, здорового способу життя, відповідального споживання, боротьби зі змінами клімату тощо. 

Допомогти з впровадженням практичних змін взялись фахівці «Живої планети» та кількох інших громадських організацій, а також спеціалісти Міністерства освіти і науки та Міністерства енергетики і захисту довкілля. Разом вони подались на участь у другому циклі EU Association Lab — програми розвитку стартапів, спрямованих на імплементацію Угоди про асоціацію — де створили цифрове рішення: платформу з інформацією для вчителів, готовими методичними матеріалами та прикладами завдань для учнів. 

2

Кілька місяців команда проходила інкубацію у 1991 Open Data Incubator, працюючи в темпі стартапа, спілкуючись з менторами та розробляючи якісний, конкуретноспроможний та затребуваний у аудиторії продукт. Адже одна з вимог EU Association Lab — створення продуктів, які будуть активно розвиватись та ефективно працювати і після завершення інкубації. В кінці лютого ми представили готове рішення на фінальній презентації, разом з іншими фіналістами, а зараз продовжуємо розвивати його самостійно. 

Як працює EcoMON 

Спілкування з вчителями вказувало на те, що їм вкрай необхідна допомога, аби ввести до уроків теми, яких вимагає шкільна реформа. Інструментом такої допомоги став EcoMON — вебплатформа, на якій розміщується інформація для вчителів (зокрема про Цілі сталого розвитку ООН), методичні матеріали для уроків, презентації, фільми та анімація, готові приклади практичних завдань. 

Закон про освіту передбачає реформування шкільної освіти за чотирма наскрізними змістовими лініями: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». У межах цих ліній учні знайомляться з Цілями сталого розвитку ООН (загалом їх 17). 

3

Аби максимально якісно працювати над інструментарієм платформи, побачити усі слабкі сторони та виправити помилки, команда EcoMON вирішила спершу сфокусуватись на одній змістовій лінії («Екологічна безпека і сталий розвиток») та на одній Цілі (№12, «Відповідальне споживання і виробництво»). У подальшому на платформу можна буде додавати інформацію та завдання, присвячені іншим цілям.  

Зараз, через три місяці після закінчення інкубаційної програми, EcoMON продовжує розвиватись і «в глибину», і «в ширину». Сайт вже перенесений з тимчасового домену на постійну адресу e-comon.org.ua. Завантажено понад 80% запланованого контенту, решта — на мовному редагуванні. Ще треба зробити озвучення українською мовою добірки відеоматеріалів.

Далі, коли весь контент буде завантажений у повному обсязі, він має пройти процедуру грифування «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». Порядок такої процедури затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 17 червня 2008 року № 537 . Враховуючи терміни, визначені відповідним наказом МОН, і обсяг робіт, що лишилось реалізувати, ми плануємо мати готовий до застосування на 100% ресурс не пізніше серпня. У серпні ми розпочнемо реалізацію заходів комунікаційної стратегії, будемо активно просувати продукт. 

На етапі тестування ресурсу ми мали такі результати дослідження за результатами опитування вчителів. (Наступне дослідження ми плануємо провести у січні 2020 року за період роботи сайту з початку нового навчального року.) 

4

Разом з вчителями — до змін 

Від самого початку команда EcoMON взяла за принцип співпрацю зі своєю аудиторією — вчителями. Значний внесок належить педагогам Маріуполя, які долучились до тестування інструментів. 

Так, у межах інкубаційної програми у місті було оголошено конкурс «Стале споживання для учнівської молоді». Програма передбачала конкурсні завдання для вчителів і учнів 5-7 класів. Вчителі попередньо взяли участь в організованому нами тренінгу (у грудні 2019-го) і отримали підготовлені дидактичні матеріали по всім темам зі сталого споживання. Ці теми відображені в тематичних блоках базового меню сайту. 

5

У ході конкурсу вчителі мали розробити приклади вправ і завдань по різним предметам, які відповідали б цій темі. Основні критерії вибору кращих робіт: цікавість для учнів, відповідність програмі навчання, розкриття тему, мотивування учнів до конкретних дій. Далі — робота з дітьми та презентація результатів учнівських команд і індивідуальних робіт учнів.

Ми використали такий нестандартний підхід, запросивши до участі і вчителів, і учнів, щоб мати змогу оцінити реальний вплив завдань, побачити реалізацію наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток», як того вимагає реформа «Нова українська школа».

На конкурс було подано 59 робіт. Переможці визначались за номінаціями «Педагогічний працівник», «Команда учнів» та «Учень». Роботи оцінювала компетентна конкурсна комісія, до складу якої увійшли представники Національної академії педагогічних наук України, Інституту модернізації змісту освіти МОН України, Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління.

До Міжнародного Дня Землі (22 квітня) ми підбили підсумки конкурсу. Переможці отримали дипломи і цінні призи. Вчителі — набори екологічно сертифікованої косметики і побутову техніку, учні — книги на природничу тематику. Призовий фонд був сформований зусиллями ГО Зелений центр «Метінвест» та ВГО «Жива планета». Кращі роботи вчителів, — разом з тими, що були розроблені експертами в рамках інкубаційної програми, — стануть часткою контенту. 

100% вчителів виявили зацікавленість ресурсом і готовність у подальшому використовувати наші методичні і навчальні матеріали для роботи. Незважаючи на те, що ресурс знаходиться в стадії впровадження, їм вже почали користуватись методисти і вчителі. Спершу — учасники конкурса, потім — ті, хто дізнався про проєкт завдяки публікаціях у профільних спільнотах, через знайомих та колег у педагогічному середовищі. Кількість користувачів постійно зростає, хоча ми поки що не перейшли до повноцінної реалізації комунікаційної стратегії. 

Зараз команда EcoMON продовжує роботу з вчителями: ми проводимо тренінги у форматі вебінарів у партнерстві з міськими управліннями/відділами освіти. 22 травня відбувся тренінг для вчителів Харкова, 25 травня — Чернівців, 27 травня — Дніпра, на 10 червня  заплановано вебінар для Тернополя. Крім того, на сайті постійно діє форма зворотного зв’язку з користувачем.

Зворотний зв’язок в надихає команду EcoMON на створення нового функціоналу і контенту для сайту. Так, в процесі інкубаційної програми був розроблений калькулятор екологічного сліду (вже працює). Зараз розпочато роботу над створенням кейсів для окремого уроку з екологічного маркування і психологічних тестів. Все це — унікальні розробки, адаптовані до українських умов застосування.  

Школа енергоефективності

У квітні-травні ВГО «Жива планета» спільно з членами команди EcoMON та у партнерстві з ГО «Школа енергоефективності» взяли участь в реалізації компоненту «Професійні кваліфікації» проєкту «Реформи у сфері енергоефективності в Україні», який реалізується Німецьким товариством міжнародного співробітництва (GIZ) GmbH та фінансується Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ). 

В рамках проєкту були розроблені методичні рекомендації для вчителів та навчальні матеріали для роботи з учнями: презентації, посібник з завданнями і відеоролик по темі «Енергозбереження і енергоефективність». Ці матеріали стануть часткою контенту вже тематичних блоків по Цілям сталого розвитку №7 («Доступна та чиста енергія») і №13 («Пом’якшення наслідків зміни клімату»).

6

Нагадаю, що всього в рамках інкубаційної програми ми працювали над контентом для Цілі №12, та функціонал сайту дозволяє нарощувати контент по всім 17 Цілям. В планах на найближче майбутнє — додати матеріали по Цілях сталого розвитку №7 і №13, що пов’язані між собою і з Ціллю №12.

У травні ми успішно пройшли перший тур конкурсної програми, яку проводить Фінський  фонд місцевого співробітництва для України у 2020 році, з проектною пропозицією «Про запобігання змінам клімату для учнівської молоді». Незабаром — рішення по другому туру, і ми маємо надію вийти у фінал. 

Школа проти пандемії COVID-19 

Закон про освіту визначає чотири наскрізні лінії, одна з яких — «Здоров’я і безпека». Школа однозначно має брати участь у розвитку здорових навичок, і для цього у навчальній програмі є предмет «Основи здоров’я». Всі питання особистої гігієни там викладені дуже докладно, з прикладами: як мити руки, як загалом дотримуватись правил гігієни і запобігати інфекційним захворюванням. Та якщо буде потреба в додаткових методичних матеріалах і завданнях, платформу зможуть використовувати і викладачі цього предмету. 

Ситуація з пандемією COVID-19 показала, наскільки важливо не просто вичитувати дітям матеріал уроку, а вчити застосовувати знання на практиці. Наприклад, інформації про ту ж техніку миття рук достатньо, вона поширюється системно: у відеороликах на центральних каналах, в розсилках, у соцмережах тощо. Відповідає за реалізацію і змістовну частину інформаційної кампанії Міністерство охорони здоров’я України. Та важливо, щоб діти не просто отримували інформацію «для галочки» чи для хорошої оцінки, а щоб вони бачили приклад дорослих, які дотримуються життєво важливих норм і показують, як правильно. 

Окремо хочеться сказати про онлайн-школу та інструменти дистанційного навчання. Вчителі змушені були користуватись певними цифровими інструментами з негативних причин, але ми впевнені, що і після закінчення карантинних обмежень онлайн-ресурси і форми навчання, які себе зарекомендували, будуть і далі використовуватись в навчальному процесі. Це урізноманітнює для учнів і дає більше можливостей вчителям.

Відносно сайту EcoMON, його контент дозволяє підготуватись як до офлайн, так і до онлайн уроку. Немає різниці. Вчитель сам обирає за рекомендованою методикою форму, контент і пропоновані навчальні матеріали. 

З нового навчального року ресурс стане основним і повноцінним джерелом для вчителя по забезпеченню методиками і матеріалами для реалізації наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека і сталий розвиток». В подальшому ми будемо сприяти його розвитку, оновлювати новими тематичними блоками до Цілей сталого розвитку та прикладами вправ і завдань для учнів по різним предметним галузям.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку

Impact Business Accelerator 2024: як український бізнес стає рушієм соціальних змін