В Обухові обговорили розвиток системи соціальних послуг для дітей
12 листопада 2019р. у місті Обухові Київської області відбувся круглий стіл «Шляхи впровадження плану розвитку системи надання соціальних послуг для дітей та сімей з дітьми та реформування закладів ...
Додано:
[email protected]
12 листопада 2019р. у місті Обухові Київської області відбувся круглий стіл «Шляхи впровадження плану розвитку системи надання соціальних послуг для дітей та сімей з дітьми та реформування закладів інституційного догляду в Обухівській ОТГ». Під час круглого столу представники Обухівської ОТГ поділилися досвідом, як саме у громаді допомагають зростати в сімейному оточенні дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, як підтримують дітей з інвалідністю та їхні родини, як впроваджують на рівні своєї громади «Регіональний план розвитку системи надання соціальних послуг для дітей та сімей з дітьми та реформування закладів інституційного догляду у Київській області на 2017-2026 роки». У свою чергу, експерти проекту «Громада для дитини» розповіли, яким чином проект може сприяти вирішенню багатьох питань Обухівської ОТГ у цій сфері.
Зокрема, йдеться про впровадження системи інформування населення про соціальні послуги, розвиток послуг для сімей та дітей і трансформацію інтернатних установ для дітей у сучасні центри надання соціальних послуг дітям та сім’ям з дітьми.
Окрім Київської області, подібні пілотні проекти реалізуються у Києві, а також у Чернігівській та Тернопільській областях. Загалом вивчається досвід, відпрацьовуються механізми, найефективніші з яких будуть використовуватися при реалізації Національної стратегії реформування закладів інституційного догляду, затверджену відповідним розпорядженням Кабінету Міністрів України.
Серед амбітних цілей – розвинути надання соціальних послуг на рівні громади до 80%, 20% – залишити на рівні області або запровадити механізм закупівлі цих послуг у сусідніх ОТГ.
Сьогодні, за даними відповідних органів та установ Обухівської ОТГ, 91 дитина перебуває на обліку центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, 37 дітей – під соціальним супроводом, 53 дитини мають статус дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, 11 дітей перебувають в інтернатних закладах (з них 10 дітей – навчально-реабілітаційних центрах, 1 – у дитячому будинку-інтернаті). 457 дітей Обухівської ОТГ потребують задоволення своїх особливих освітніх потреб. Тому питань та проблем, які постають перед Обухівською ОТГ, є чимало. Так само, як і планів у цій сфері, які громаді вдалося вже реалізувати.
Олександр Левченко, Обухівський міський голова: «У грудні 2018р. ми відкрили Обухівський міський інклюзивно-ресурсний центр. Повністю зробили ремонт за кошти з міського бюджету і частково закупили обладнання (комп’ютерну техніку). Було також співфінансування з обласного бюджету, за кошти якого закупили решту необхідного обладнання для дітей та персоналу міського інклюзивно-ресурсного центру.
Є обраний нами шлях, яким потрібно іти, і ми пройдемо цей шлях з гордо піднятою головою, і будемо мати той результат, який сьогодні заклали».
За словами Варвари Левченко, директора Комунального закладу Обухівської міської ради “Обухівський міський інклюзивно-ресурсний центр”, у 6 із 7 закладів дошкільної освіти Обухова є інклюзивні групи. Загалом таких груп 16, у них перебуває 36 дітей, для супроводу дітей у кожній із груп введено посаду асистента вихователя. У 5 із 6 академічних ліцеїв Обухова функціонує 30 інклюзивних класів, де так само є асистенти вчителя, охоплено 45 учнів.
За період з 1 січня 2019р. фахівцями Обухівського інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) проведено 317 комплексних оцінок розвитку дитини, за результатами яких батькам рекомендовано форму навчання (індивідуальну або інклюзивну), корекційно-розвиткові послуги певних фахівців (логопеда, дефектолога, практичного психолога, вчителя-реабілітолога). 31 дитина з особливими освітніми потребами, яка перебуває на домашньому утриманні, відвідує ІРЦ для отримання корекційно-розвиткових послуг.
Жодна дитина з особливими освітніми потребами, як зазначали учасники круглого столу, відповідно до заяви батьків та висновку ІРЦ не залишена поза освітою. Але далеко не усі батьки дітей з особливими потребами готові офіційно визнати, що їхні діти потребують соціальної підтримки. Зокрема, через високий рівень соціальної стигматизація людей з особливими потребами в Україні загалом.
Серед проблем, із якими стикаються сім’ї дітей з інвалідністю, фахівці, які працюють у цій сфері, відзначають недостатній рівень фінансування послуг психологів та психотерапевтів, які працюють із цією категорією дітей та їхніх батьків; недостатній доступ до технічних засобів реабілітації; психологічне «вигорання» батьків.
Раїса Кравченко, ключовий експерт проекту «Громада для дитини»: «Якщо це дитина з особливими освітніми потребами, матір проводжає цю дитину, скажімо, у заклади інклюзивної освіти, забирає її, вона не працює, отже, сім’я – у складному фінансовому становищі. А ще уявіть, як «вигорає» ця матір! Як один із шляхів вирішення цієї проблеми – надання батькам спеціальної відпустки тривалістю 24 чи 30 календарних дні, у той час як дитина з інвалідністю цілодобово упродовж цього періоду перебуватиме у малій групі відповідно облаштованого для цього закладу».
Загалом упродовж більш ніж тригодинного спілкування було обговорено чимало питань, ще більше вирішено обговорити під час подальшої співпраці вже на рівні окремих фахівців.
Круглий стіл в Обухові став першим із запланованих подібних заходів, організатором яких виступає проект «Розробка і впровадження регіонального плану стосовно збільшення обсягів надання послуг з догляду на сімейній основі (реформування інтернатних закладів) у Київській області» («Громада для дитини») в рамках реалізації проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» спільно з Міністерством соціальної політики України та Київською облдержадміністрацією за підтримки Світового Банку.
Проведення наступного круглого столу заплановано вже за два тижні, у Білі Церкві. До порядку денного цього заходу буде включено, зокрема, питання реформування Білоцерківського дитячого будинку-інтернату.