Україна не скористалась можливістю розв’язати проблеми виборчих прав ВПО, – ОПОРА

Україна не скористалась можливістю оперативно розв’язати ті проблеми, які стосуються прав внутрішньо переміщених осіб, в тому числі політичних прав. Однак залишаються можливості для вирішення цієї ...

клюжев_главком
Україна не скористалась можливістю розв’язати проблеми виборчих прав ВПО, – ОПОРА

Україна не скористалась можливістю оперативно розв’язати ті проблеми, які стосуються прав внутрішньо переміщених осіб, в тому числі політичних прав. Однак залишаються можливості для вирішення цієї проблеми. Про це йшла мова під час презентації аналітичного звіту Української Гельсінської спілки з прав людини «Втрачений голос. Чи довічна ця німота?» 13 лютого.

Як зазначив аналітик Центру документування Української Генсільської спілки з прав людини Сергій Мовчан, в ході аналізу позачергових виборів президента України та до парламенту 2014 року, а також місцевих 2015 року було виявлено чимало порушень щодо безпеки осіб, які брали участь у виборах.

«Однак, на превеликий жаль, порушення продовжують відбуватись. Якщо ми говоримо про позачергові вибори президента, то головною проблемою був безпековий аспект учасників виборчого процесу. Ми маємо викрадення людей, силову протидію виборчому процесу, це і захоплення дільниць і погроми виборчих дільниць. Але все ж таки після того, як від таких населених пунктів як Сєвєродонецьк та Лисичанськ було відсунуто лінію зіткнень, то уже не першу роль відіграє не проблема небезпеки учасників виборчого процесу, а та неорганізованість та невизначеність, яка відбувалась на тих територіях», – сказав аналітик УГСПЛ.

За словами виконавчого директора Української Генсільської спілки з прав людини Олександра Павліченка, одним з питань, яке досліджувалось, було функціонування місцевих органів на забезпечення прав локальних спільнот в зоні конфлікту і те, яким чином проведення чи непроведення виборів впливало на цей процес.

«Ми також говоримо про ті населені пункти, в яких встановлені військово-цивільні адміністрації, які на сьогоднішній день виконують функції органів місцевого самоврядування. Але разом з тим ми повинні говорити про повернення населення до України через їхнє залучення, їхню участь, у тому числі через цей політичний механізм проведення виборів. Люди повинні обирати тих, кому вони довіряють, а не тим, хто приїхав і кому доручили виконувати якісь функціональні обов’язки. Цей механізм повинен передовсім бути продуманим… Має бути розроблена перша політика, яка би унеможливлювала повторення цієї ситуації і разом з тим створювала дієвий механізм залучення місцевого населення до участі у виборах на місцевому та національному рівнях», – зазначив він.

Координаторка виборчих та парламентських програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовськавідзначила, що під час виборів у 2014-2015 роках можна виділити три проблемні точки, які стосуються зокрема і питань конфлікту. В першу чергу – неможливість проведення виборів на тимчасово окупованих територіях Донбасу і Криму.

«Якщо говорити про політичний контекст або перемовини, які вже три роки тривають, зокрема і в Мінську, то перспективи організувати виборчий процес на непідконтрольних територіях у відповідності до міжнародних стандартів сьогодні, на мою думку, немає. Варто розуміти, що організація виборчого процесу, яка здійснюється у відповідності до законодавства України, не може не адмініструватись у кінцевому результаті Центральною виборчою комісією, або фінансуватись у інший спосіб, ніж з Державного бюджету України через відповідні субвенції до місцевих бюджетів. Але ми маємо певні проблеми, що стосуються інфраструктури та системи управління станом на зараз», – зазначила Айвазовська.

«Другий блок питань – це реалізація виборчих прав внутрішньо переміщених осіб. Їхні виборчі права мають мати форму реалізації. Наприклад, якщо ми говоримо про президентські вибори, ВПО мають право голосу, але через певну процедуру, зокрема через тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси. Якщо говорити про парламентські, то лише половина парламенту може бути обрана з долученням голосів внутрішньо переміщених осіб, за пропорційними закритими списками, а у одномандатних мажоритарних округах вони голосувати не можуть. Найбільш дискримінаційне питання сьогодні – забезпечення виборчих прав на місцевому рівні», – додала вона.

Ольга Айвазовська також зазначила, що законопроект №6240, розроблений ОПОРОЮ, Громадським холдингом «Група впливу», IFES спільно з народними депутатами дає можливості для забезпечення виборчих прав внутрішньо переміщених осіб.

Аналітик Громадянської мережа ОПОРА Олександр Клюжев наголосив, що ключове завдання зараз – забезпечити прозору процедуру проведення виборів, оскільки громадськості у профільному законодавстві не може бути доступна безпекова ситуація у тій чи іншій громаді, але на основі завчасного оприлюднення позиції різних силових органів Центральна виборча комісія зможе обґрунтовано приймати рішення.

«Те, що відбулось у 2015 році, є неприйнятним, так само неприйнятними є ситуації на позачергових виборах до парламенту, коли є внутрішні локальні політичні обставини, які впливали на факт проведення чи непроведення виборів у тій чи іншій громаді. Політичні фактори не повинні впливати на проведення виборів», – наголосив Олександр Клюжев. 

«На жаль, Україна не скористалась можливістю оперативно розв’язати ті проблеми, які стосуються прав внутрішньо переміщених осіб, в тому числі політичних прав. Це значна проблема, тому що для внутрішньо переміщених осіб, для їхніх групових інтересів важливо оперативно отримати доступ і відновити свої права для того, щоб їхні інтереси не були маргіналізовані в політичному дискурсі. На моє переконання, певна маргіналізація відбулась через певні формальні перешкоди, але це не означає, що ми повинні зупинитись, залишаються можливості вирішення цієї проблеми», – сказав він.

ОПОРА


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

В Червонограді відбулась реколекційна зустріч в рамках проєкту «Духовна формація волонтерів»

З якими перепонами стикаються мешканці Київщини при отриманні компенсацій за пошкоджене чи зруйноване житло – проаналізувала ЛОО «Чайка»

У Житомирі презентували економічні профілі, розроблені за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», для 10 територіальних громад

Програма Interreg Europe 2021-2027: новий інструмент розвитку став доступним для України

Херсонський хаб розпочав весну яскравими досягненнями в роботі з родинами

За підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» презентували економічний профіль Хорошівської територіальної громади