У Харкові вчилися розпізнавати і нейтралізувати маніпуляції політиків

9 листопада 2019 року у Харкові в навчальному центрі «Планета знань» Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» провів тренінг «Маніпуляції політиків: як розпізнати та нейтралізувати». Захід був ...

Додано:
OD

1
У Харкові вчилися розпізнавати і нейтралізувати маніпуляції політиків

9 листопада 2019 року у Харкові в навчальному центрі «Планета знань» Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» провів тренінг «Маніпуляції політиків: як розпізнати та нейтралізувати». Захід був спрямований на підвищення електоральної компетентності та обізнаності громадян, розуміння небезпеки передвиборних маніпуляцій, формування вмінь протистояти маніпулятивним технологіям.

2

Кейси та інтерактивні завдання тренінгу були складені на основі результатів дослідження «Парламентська кампанія – 2019 у Харківському регіоні: ключові проблеми та підсумки», проведеного експертами Аналітичного центру. Для більшої ефективності тренінг був розділений на два блоки: перший під назвою «Основні маніпуляції політиків» присвятили виявленню маніпуляцій у різних ситуаціях передвиборчої кампанії, а у другому «Популізм як політична маніпуляція. Індекс популізму» учасники виконували дослідницьке завдання – розробляли власну методику індексу популізму передвиборних програм політичних партій. 

7

У ході інтерактиву першого блоку п’ять команд учасників після ознайомлення з «Топ-7 політичних маніпуляцій» проаналізували конкретні кейси на виявлення того, які саме маніпуляції використовують українські політики  під час передвиборної кампанії. Хоча кейси для команд були різними, але учасники виявили спільні маніпуляції з числа Топ-7. Такими виявилися: слова – маркери (наприклад, «зрада – перемога»), персоналізація (коли партія ототожнюється з її лідером), хибна кореляція (демонстрація взаємозв’язку явищ, які насправді одне на одне не впливають) та вплив на електорат за допомогою «відкритої соціології» (запрограмовані на певний результат опитування).

4

У другому блоці тренінгу учасники дізналися про ознаки популізму, шляхи протидії цьому явищу та методику оцінки рівня популізму передвиборних програм кандидатів-мажоритарників, розроблену «Обсерваторією демократії». А в ході інтерактиву виконували креативне дослідницьке задання  – розробляли власні індекси популізму на підґрунті аналізу програм тих політичних партій, які дісталися їм в результаті жеребкування.

Для складання індексу популізму програм політичних партій команди найчастіше застосовували критерії ідеологічної суперечливості змісту програм (поєднання ідеологічних антиподів), декларативності (обіцянки вирішити соціально-економічні проблеми без розкриття конкретних шляхів досягнення мети), надмірної емоційності (апеляція до почуттів, а не розуму громадян). Окрім того, кожна команда запропонувала власні критерії. У першої це була наявність інструментів досягнення політичних цілей в програмі партії, у другої – стереотипність тексту, третя запропонувала критерій бездоказових суджень, четверта виділила ступінь емоційного забарвлення, а п’ята – невимірюваність обіцянок, нездійсненність цілей, наявність політичних кліше у програмах партій. До того ж, п’ята команда проявила ініціативу та провела контент-аналіз програми партії, підрахувавши у її тексті співвідношення речень з ознаками популізму до загальної кількості (таких виявилося 40 із 63).

3 Під час презентацій шкали нарахування балів для визначення індексу популізму більшість команд зійшлися на доцільності використання бінарної оцінки за кожним критерієм («0» балів за відсутність ознаки популізму і «1» бал – за її наявність). І одна команда обрала більш розширену шкалу від «0» до «4» з подальшим виведенням середнього балу. Незважаючи на ці розбіжності, усі зійшлися на думці, що кількість критеріїв популізму треба брати якомога більшу, адже це дасть можливість досягти максимальної об’єктивності в оцінці.

В результаті розробки своїх методик команди виявили, що часткові індекси популізму у програмах політичних партій коливаються у діапазоні від середніх – до високих.

5

Серед актуальних шляхів нейтралізації політичних маніпуляцій були виокремлені розвиток критичного мислення, політичної та правової свідомості, необхідність відходу від психології утриманців в бік активної громадянської позиції та чітких візій щодо майбутнього своєї країни. Більшість зійшлася на думці, що для ефективного протистояння політичним маніпуляціям обов’язково необхідна громадянська освіта як для української молоді, так і для старшого покоління.

 

Тренінг проведений у рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», що реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


 

Останні публікації цього розділу:

В Києві відбувся круглий стіл «Посилення ролі адвокатури у боротьбі з торгівлею людьми»

Чи потрібна СМС-благодійність НУО-спільноті?

«Менеджмент у літературній сфері: Кошторис і музи» – на ВУМ стартував новий онлайн курс

«Менеджмент у літературній сфері: Кошторис і музи» – на ВУМ стартував новий онлайн курс

До Франківська приїдуть ветерани ООС зі Львівщини, щоб навчитись соцпідприємництву

"16 міст Активної Громади": обмінюючись досвідом