Що обіцяють партії Маріуполю? ОПЗЖ

Навести порядок у бюджетах та на вулицях, захистити медиків від реформи та знизити тарифи, обіцяє партія ОПЗЖ Маріуполю. Мережа центрів громадського контролю “Дій” аналізує програми політичних ...

Додано:
diyMrpl

опзж
Що обіцяють партії Маріуполю? ОПЗЖ

Навести порядок у бюджетах та на вулицях, захистити медиків від реформи та знизити тарифи, обіцяє партія ОПЗЖ Маріуполю. 

Мережа центрів громадського контролю “Дій” аналізує програми політичних партій, що балотуються у міську раду Маріуполя. Ми проаналізуємо 5 програм найпопулярніших у місті партій. У нашому аналізі ми керуємося результатами дослідження соціологічної групи “Рейтинг”, яка з’ясувала, що у рейтингу до міської ради Маріуполя лідирує партія “Блок Вадима Бойченка” серед тих, хто буде голосувати та визначився із вибором. Далі – партія “Опозиційна платформа – За життя”, партія “Слуга народу”, партія Шарія та партія “Європейська солідарність”.

Програми надані міською ТВК. Ознайомитися з ними можна на сайті ЦВК.

Програма партії Програма розпочинається з вступу, де партія висловлює своє бачення сучасного життя. Партія звинувачує уряд в тому, що той закриває лікарні та школи, хоча це компетенція місцевої влади. Стверджує, що з вини уряду міста і села “залишаються із зруйнованою житлово-комунальною інфраструктурою та аварійним транспортом” – це також не компетенція уряду облаштовувати благоустрій міст.

Але уряд може стати гарантом для місцевої влади у запозиченні кредитних коштів для реалізації масштабних інфраструктурних проектів, знову ж таки – це має бути ініціатива, перш за все, місцевої влади. 

Партія вважає, що до влади йдуть люди, які хочуть “розпродати за безцінь землі  та підприємства” та “залишити вам ями на дорогах, аварійні теплотраси і космічні цифри у платіжках”. 

Партія, що презентує себе на місцевих виборах, планує вирішити проблеми державного рівня: відновити економіку, повернути мир в Україну, знизити тарифи, зупинити продаж землі. 

Отже, що конкретно пропонує партія. 

“Захистимо інтереси громад Донеччини на національному рівні під час підготовки бюджетів та програм регіонального розвитку. Ми доб’ємося повного та своєчасного перерахування громадам належних їм коштів”. 

Про яке саме перерахування коштів громадам говорить партія, неясно. Можливо, партія апелює до старих часів, коли державні субвенції йшли не напряму до місцевих бюджетів, а йшли через обласні та районні ради, і раніше мерам дійсно доводилося оббивати пороги кабінетів губернаторів або Кабміну, домовлятися з радами вищих рівнів. Децентралізація вирішила ці проблеми, і гроші тепер йдуть напряму громадам. 

“Забезпечимо відкликання місцевих службовців чи депутатів, які втратили довіру людей” 

Законом не передбачена така підстава для звільнення, як “втрата довіри людей”. Але партія, що презентована в Верховній Раді, мала змогу ініціювати подання зміни до закону “Про службу в органах місцевого самоврядування”, а саме в статтю 20, де є перелік підстав припинення служби в органах місцевого самоврядування. Нагадаємо, що вибори до парламенту відбулися в липні 2019 року, за результатами яких нардепи ОПЗЖ є другою за чисельністю фракцією після президентської партії Слуга народу. ОПЗЖ у парламенті представлене 44 депутатами. 

До того ж, закон “Про статус депутатів місцевих рад” містить цілий розділ під назвою “Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою”. Тож достатньо виконувати існуючі закони. 

Наведемо порядок у бюджетах громад та зупинимо корупцію.

Порядок у бюджетах громад вже наведено законодавством України, яке чітко регламентує структуру бюджету, джерела надходжень, статті витрат. Навести порядок у бюджетах громад можливо тільки на національному рівні, коригуючи закони. 

Якщо мова про корупцію, зупинити яку обіцяє партія, то існує ціла система антикорупційних органів, які займаються порушення та розслідуванням кримінальних справ з корупції, і депутати до цих органів не належать. Можливості, які розкриваються перед депутатами у боротьбі з корупцією, – не запроваджувати корупційні схеми. Цікаво, що до міської ради Маріуполя від ОПЗЖ балотуються екс-чиновники, які опинялися у центрі корупційних скандалів. І не тільки в Маріуполі.

 Запровадимо публічні обговорення та місцеві опитування з важливих питань.

Зазначимо, що ще з 2017-го року на сайті Верховної Ради зареєстровано проект закону “Про публічні консультації”. Закон – про стандарти проведення публічних консультацій державними органами та органами місцевого самоврядування. Але досі закон не прийнято. Депутати ОПЗЖ, що присутні у Верховній Раді не перше скликання, мали змогу прискорити прийняття даного закону. 

До того ж, існує Постанова 996 від 3.11.2010, документ про порядок консультацій з громадськістю виконавчої влади. Але і на місцевому рівні в Маріуполі вони вже існують у вигляді електронних консультацій, до обговорення, правда, був винесений лише один проект.

Громадяни мають певні інструменти участі у місцевому самоврядування. Серед них звернення до депутата, збори громадян, громадські слухання, публічні обговорення, електронні петиції, бюджет участі, консультації з громадськістю. 

Запровадити публічні обговорення у місті партія не може, оскільки вони вже існують та публікуються на сайті міськради 

Опитування входить до повноважень тільки районних та обласних рад згідно ст.43 п.12 закону “Про місцеве самоврядування”. Міська рада може бути організатором місцевого референдуму, але наразі законодавчої бази для цього не існує – закон “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” втратив чинність у 2012 році. Цікаво, що у 2019 році нардепи ОПЗЖ зареєстрували у Верховній Раді проект закону “Про всеукраїнський та місцеві референдуми за народною ініціативою”. 

За пунктом про публічні обговорення та місцеві опитування з важливих питань партія обіцяє: 

Захистимо культурні права та історичну пам’ять. Люди самі визначатимуть, як називати вулиці, які встановлювати пам’ятники, та якою мовою розмовляти і вчити дітей. 

У даному питанні важливо, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють на підставі і у межах повноважень, що визначені Конституцією та законами України. 

Конституція визначає, що державною мовою в Україні є українська мова, а держава  забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.

До того ж ст. 11 Конституції “Держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України”. 

Якщо партія знов відновлює мовне питання, вона може реалізувати себе у розвитку мовної самобутності нацменшин, але не варто забувати, що вона також має сприяти консолідації української нації, а не її роз’єднанню. 

Також кандидати в депутати мають пам’ятати про обов’язок виконувати ще два закони – “Про забезпечення функціонування української мови як державної” та “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки”. 

Захистимо землю та власність громад. Зупинимо махінації з реєстрами землі та нерухомістю. 

У місцевих депутатів дійсно є повноваження у сфері землі. Міська рада передає земельні ділянки у власність громадянам та юридичним особам, надає їх у користування, може вилучати ділянки з комунальної власності, викупати їх для потреб суспільства. Також міська рада займається організацією землеустрою, обмежує або тимчасово забороняє використання земель та вирішує земельні суперечки. Зазвичай більшість питань, що розглядає маріупольська міська рада на сесіях, це земельні питання – подовження договорів оренди підприємцям, видача ділянок громадянам. Великого будівництва в Маріуполі не відбувається, але у депутатів є і таке повноваження – надавати землю у власність або оренду під забудову. 

Які корупційні ризики у цій сфері? Нерівні умови для учасників, преференції окремим підприємствам, видача дозвілів “своїм”. А відкриття ринку землі стане спокусливим приводом для утаємничення таких рішень. Поки що земельні питання у Маріуполі приймалися відкрито, як і всі інші, – за ними можна слідкувати онлайн у Zoom’і під час постійних комісій. Власне відкритість даної сфери в  Маріуполі теж почалася з корупційного скандалу – звільнення Дмитра Титова у 2018-му, розформування Управління земельних відносин і заснування нового Департаменту по роботі з активами.

Щодо землі партія не уточнює, від кого вона планує її захищати. Якщо мова про приватизацію землі, то громадяни мають на це право, воно гарантоване Земельним кодексом. Якщо мова про землі сільськогосподарського значення, то є закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення” і депутати мають його виконувати. 

Якщо мова про махінації із соціальною нерухомістю, то саме кандидати партії ОПЗЖ, що балотуються до міської ради Маріуполя були помічені у корупційних скандалах з нерухомістю у минулому. Нариклад, екс-голова Управління міського майна Олександр Добровольский, який сьогодні балотується від ОПЗЖ до міськради. 

Щодо реєстрів, то органи місцевого самоврядування не мають ніякого відношення до реєстрів. Ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади. Кабмін є держателем у тому числі і Державного реєстру речових прав на майно.

 опзж_mariupol_lyce

Наведемо порядок на вулицях, відновимо охорону громадського порядку та безпеки людей.

Порядок на вулицях – широке визначення. До того ж зазначимо, що депутати особисто не забезпечують порядок на вулицях міст, не вивозять сміття, не прибирають вулиці. Так, час від часу, особливо перед виборами деякі місцеві політики організовують суботники, але це іміджеві акції. Взагалі за порядок у містах відповідають комунальні підприємства, які створюють депутати. Питання, наскільки прозоро відбувається конкурс на директорів КП та наскільки прозоро веде свою діяльність КП. 

Щодо громадського порядку та безпеки людей, то до відання міських рад належать наступні повноваження щодо забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян: створення муніципальної варти (місцевої міліції), утворення служб у справах дітей, сприяння діяльності органів суду, прокуратури, юстиції тощо, вирішення питань належних умов служби та відпочинку поліцейських. 

Що саме планує партія у напрямку громадського порядку, з тексту програми незрозуміло.

Додамо, що муніципальна варта створюється за рахунок бюджету. Закону, який регулював би її діяльність, немає, але деякі міста беруть на себе такі витрати. Повноваження у місцевої варти, скоріше як у звичайних громадян, “дружинників”, а не як у поліції. Але, як показує практика, варта нерідко бере на себе зайві повноваження. Для чого місцева влада створює свою поліцію, можна почитати в розслідуванні “Схем” – варти “нерідко стають ручними загонами для місцевої влади в її особистих або політичних цілях”, пишуть автори розслідування.

У розділі Економіка партія обіцяє: Реалізуємо ефективну програму розвитку регіону. Створимо  високооплачувані нові робочі місця. Збільшимо обсяг інвестицій в економіку. Відремонтуємо дороги і мости, будуватимемо доступне житло, нові транспортні розв’язки. Підтримаємо місцевих підприємців. 

Про створення робочих місць ми вже писали в огляді іншої партії, що місцева влада може створювати робочі місця тільки у комунальних підприємствах, але множення комунальних підприємств може стати зайвим навантаженням на міський бюджет, якщо КП неприбуткові та не мають корпоративних функцій. 

Щодо інших пунктів – партія не називає конкретних проектів чи програм, за допомогою яких планує вирішити такі масштабні інфраструктурні проекти, як ремонт доріг, мостів, будівництво житла. Не визначено, яким чином партія планує підтримати місцевих підприємців, оскільки важелів у місцевої влади небагато – це місцеві податки, розподіл землі, можливі програми підтримки – гранти або ж пільгові кредити, знову ж таки за рахунок бюджету. Партія не уточнює назву їх програми розвитку регіону та яким чином планують збільшити обсяг інвестицій, в яких об’ємах та у які строки. 

Модернізуємо мережі постачання води, газу, тепла та електроенергії. Скоротимо втрати, знизимо тарифи. 

Модернізація комунікацій – масштабні проекти, що потребують великих витрат. Яким чином, за які кошти, які обсяги робіт та у які терміни партія планує реалізовувати їх, у програмі не уточнюється. 

Щодо повноважень у галузі тарифів, місцева влада формує далеко не всі тарифи. Тепло та вода – компетенція НКРЕКУ. 

Правда, наступне скликання міської ради може мати можливість керувати тарифами. 9 жовтня Кабмін прийняв рішення відмовитися від державного регулювання тарифів на комунальні послуги та передати повноваження місцевим органам влади. Тепер законопроект має підтримати Верховна Рада.

Відновимо комунальний транспорт, збільшимо кількість та оновимо рухомий склад.

Комунальний транспорт в Маріуполі майже відновлено, актуальніше було б вирішення питання якості послуг приватних перевізників. 

Відремонтуємо та обладнаємо школи

В межах повноважень, питання лише в наявності коштів, необхідних на всі навчальні заклади. Обіцяючи охопити всі заклади, доцільно було б вказати, які строки має на увазі партія. 

Збережемо і розширимо мережу поліклінік та амбулаторій. 

Це входить до повноважень місцевої влади, але партія не визначає конкретних проектів. 

Не допустимо закриття лікарень та скорочення медичних працівників. Захистимо медиків від медичної “реформи”.   

У повноваженнях місцевої влади закривати чи відкривати лікарні та набір персоналу, але забезпечення штату залежить від розвитку другого етапу медреформи, від якої партія обіцяє захистити медичних працівників. Нагадаємо, що з 1 квітня в Україні стартував другий етап медреформи. Лікарні мають працювати за принципом “гроші за пацієнтом”, то ж ті лікарні, що не встигли реорганізуватися, зіткнулись із скороченням фінансування. Заробітну платню лікарям визначають головні лікарі, за реорганізацію лікарень під вимоги медреформи відповідає місцева влада. 

Надамо бюджетно допомогу соціально вразливим категоріям. 

Соціальна політика входить до повноважень місцевого самоврядування. Але зазначимо, що зараз державна політика у сфері соціального захисту розвивається в бік саме соціальних послуг, а не виплат. В ідеалі соціальні послуги мають допомагати людям навчити долати кризові періоди свого життя самостійно – мова про кризові центри надання притулку жертвам домашнього насилля, консультації психолога, поміч соцробітників тощо. 

Яку саме допомогу і яким категоріям городян планує надавати партія, в програмі не вказано.

опсж_mariupol_seredyna-01 

Забезпечимо гідні доплати працівникам освіти та соціальної сфери.

 Згідно закону “Про освіту” ст. 61 заробітна платня формується за рахунок державних та/або місцевого бюджетів. Доплати може встановлювати заклад освіти за рахунок своїх джерел та інших, не заборонених законом. Доплати соцробітникам формує керівництво закладів. 

Встановимо місцеві субсидії на комунальні послуги

Існує тільки державна програма нарахування субсидій. Ні закон “Про місцеве самоврядування”, ні закон “Про статус депутатів місцевих рад” не вбачає таких повноважень. Субсидії призначає Мінсоцполітики. Органи місцевого самоврядування мають тільки перевіряти інформацію, отриману від пільговиків. 

Якщо підводити підсумки, у програмі партія намагається охопити широкі верстви населення і робить ставку на грошове питання, обіцяючи доплати, виплати, зниження тарифів, субсидії. Партія оминає питання екології, актуальне для Маріуполя, не називає конкретних проектів чи програм, завдяки яким виборець міг би зрозуміти стратегічне бачення партії у розвитку міста. Партія зачіпає багато питань, які не стосуються компетенцій місцевої влади. 

Центр громадського контролю Дій-Маріуполь

 
Центр громадського контролю «Дій!» – проект, який реалізовується у 5-ти містах України (Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ, Маріуполь) за фінансової підтримки чеської організації People in Need, Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program» та Посольства Королівства Нідерланди в Україні. Зміст цієї статті не обов’язково збігається з їхньою позицією.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Що думають херсонці? Опитування містян проводить Фонд Захист

В Червонограді відбулась реколекційна зустріч в рамках проєкту «Духовна формація волонтерів»

З якими перепонами стикаються мешканці Київщини при отриманні компенсацій за пошкоджене чи зруйноване житло – проаналізувала ЛОО «Чайка»

У Житомирі презентували економічні профілі, розроблені за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», для 10 територіальних громад

Програма Interreg Europe 2021-2027: новий інструмент розвитку став доступним для України

Херсонський хаб розпочав весну яскравими досягненнями в роботі з родинами