Що обіцяють партії Маріуполю? Блок Вадима Бойченка

Мережа центрів громадського контролю “Дій” розпочинає аналіз програм політичних партій, що балотуються у міську раду. Ми проаналізуємо 5 програм найпопулярніших у місті партій. У нашому аналізі ми ...

Додано:
diyMrpl

бвб1
Що обіцяють партії Маріуполю? Блок Вадима Бойченка

Мережа центрів громадського контролю “Дій” розпочинає аналіз програм політичних партій, що балотуються у міську раду. Ми проаналізуємо 5 програм найпопулярніших у місті партій. У нашому аналізі ми керуємося результатами дослідження соціологічної групи “Рейтинг”, яка з’ясувала, що у рейтингу до міської ради Маріуполя лідирує партія “Блок Вадима Бойченка” серед тих, хто буде голосувати та визначився із вибором. Далі – партія “Опозиційна платформа – За життя”, партія “Слуга народу”, партія Шарія – та партія “Європейська солідарність”.

Отже, розпочнемо з програми партії діючого міського голови – партії “Блок Вадима Бойченко”. Програми надані міською ТВК. Ознайомитися з ними можна на сайті ЦВК.

Партія заявляє, що при складанні програми орієнтувалася на запити громади. І дійсно, в програмі партія намагається називати конкретні проекти замість загальних фраз. Більшість планів у програмі – це завершення проектів, розпочатих ще за діючої каденції Вадима Бойченка та міськради VII скликання, у якій більшість складала партія “Опоблок”, чиї члени перейшли до новоствореної партії під брендом міського голови.

Партія імені діючого мера використовує айдентику міста, таким чином монополізує досягнення міста. Згідно з пам’яткою “Керівні принципи бренду Маріуполя”, бренд не може бути елементом комунікації окремих політиків, партій, представників бізнесу.

 
Отже, розділ Здоров’я.
 
Партія обіцяє створити комунальні Лабораторний і Діагностичний центри. “Кожен житель зможе отримати лабораторне дослідження, пенсіонери та діти – безкоштовне”, – пишеться у програмі. Також партія обіцяє створити Регіональний дитячий інфекційний центр з охопленням до 100000 дітей.
 
Так, це реальна мета, але ці плани, по суті, є реалізацією медичної реформи. І так, місцева влада має повноваження, аби втілити ці плани у життя, але питання лише у наявності коштів – і не тільки у місцевому бюджеті, а й в обласному.
Проекти Лабораторного та Діагностичного центру міська рада анонсувала ще у травні.
Пізніше вони згадувалися у серпні, вже в асоціативному рядку з новоствореною партією “Блок Вадима Бойченка”.
Та у вересні. В останньому матеріалі акцент робився на тому, що створення подібного центру неможливе без команди діючого мера.
 
Але насамперед реалізація цього проекту неможлива без розвитку другого рівня медреформи, оскільки безкоштовна діагностика забезпечується Програмою медичних гарантій, яка запрацювала у квітні 2020-го, послуги сплачує Національна служба здоров’я України. Тобто уряд фінансує медичні послуги, а місцева влада утримує заклади і платить за комунальні послуги.
 
На відміну від Лабораторного та Діагностичного центру, які поки що тільки у планах, Регіональний дитячий інфекційний центр вже на етапі реконструкції. Його створюють на базі лікарні № 4. Вартість проекту 27 мільйонів гривень. Реконструкція відбувається коштом міського бюджету та компанії “Метінвест”, яка презентує свою інвестицію під приводом боротьби з пандемією ковід.
 
Також у програмі обіцяють оновити амбулаторії у віддалених районах та селищах, відкрити центри екстреної допомоги, продовжити розвиток кардіоцентру та оновити пологове відділення на базі МТМО та дитячий хірургічний центр. Це входить до повноважень місцевої влади, нагадаємо, що ще у 2016-му році наказом № 1002-р Кабмін схвалив Концепцію розвитку системи громадського здоров’я. Одним з її напрямків є створення багатосекторальної системи громадського здоров’я, забезпечення консолідації функцій у секторі громадського здоров’я та передання ресурсів органам місцевого самоврядування. Ключовою частиною розбудови системи громадського здоров’я є розвиток її регіональної мережі.
 
 blok boychenka_mariupol lyce
Далі у програмі про Освіту.
 
Партія планує: “Зробити дієвим “Соціальний ліфт”. Сучасна школа, різнопрофільні виші та комфортні робочі місця – такою буде траєкторія розвитку”.
 
В даному напрямку місцева влада реалізує загальнодержавну програму. У лютому 2018 року Кабінет Міністрів затвердив новий Державний стандарт початкової освіти. Який передбачає оснащення шкіл технічної базою. Згідно зі статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування», до повноважень місцевого самоврядування входить управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
 
Але мова про дитсадки, школи та позашкільну освіту (гуртки, секції). Ст.66 закону “Про освіту”: Районні, міські ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти.
 
Саме місцева влада може засновувати, закривати та перепрофілювати ці заклади освіти. Щодо вишів – партія не має відповідних повноважень.
 
Виші – у державній юрисдикції. У компетенції місцевої влади – створювати привабливі умови в освітньому напрямку, стимулюючи тим самим до розміщення нових вишів у нашому місті та заохочуючи сьогоднішніх та майбутніх абітурієнтів. Але впливати на внутрішню політику вишів місцева влада точно не має права.
 
Також партія планує: “Створимо ІТ-кластер. Відкриємо першу ІТ-школу”.
 
ІТ-школа дійсно в розробці. Мова йде про капремонт школи №7, який відбувається за кошти Європейського інвестиційного банку, проект Надзвичайна програма для відновлення України. Вартість ремонту 81 млн грн.
 
Щодо створення ІТ-кластеру зазначимо, що завдання місцевої влади – створити комфортні умови для його формування. Уточнимо, що IT-кластер – це об’єднання підприємців у сфері IT. І тут є тонка межа, оскільки не можна одну бізнес-галузь ставити в пріоритет над іншими - це порушує принцип юридичної рівності та недискримінації ведення господарської діяльності – керівні засади регулювання подібних правовідносин. До того ж, ст. 6 Господарського кодексу України наголошує на рівному захисті державою усіх суб’єктів господарювання.
 
Далі партія обіцяє: “Малий та середній бізнес стане основою економічної трансформації міста”.
 
Так, у місцевої влади є повноваження приймати регуляторні акти, як, наприклад, розподілення землі під магазини чи МАФи, або встановлення єдиного податку для І та ІІ груп. Але економічний розвиток міста, перш за все, залежить від національної економічної політики – а саме питання податків, перевірок, процедури реєстрації, дотації для бізнесу та пільги – все це питання національного рівня. Менша частина впливу є у місцевої влади, але все ж так вона є.
 
Наразі в Маріуполі засновано Центр підтримки малого та середнього бізнесу (МСБ), завданнями якого стануть фінансування бізнес-проектів та освіта підприємців.
 
Також партія обіцяє створити нові робочі місця. Місцева влада може зробити нові робочі місця тільки у комунальних закладах. І у цьому є свої ризики. Так, за результатами аналізу Vox Ukraine, комунальні підприємства є найбільш збиткові у порівнянні з державними або приватними (приватні, звісно, найбільш прибуткові). У дослідженні помічено, що монополія може зіграти в плюс прибутковості державним та приватним підприємствам, але не комунальним – з-за їх меншої масштабності. І вирішення проблеми збитковості КП у проекті вбачають в приватизації КП або ж введення корпоративних функцій, як-от незалежний аудит, незалежна наглядова рада та повне невтручання влади у керування компаніями.
 
Отже, для Маріуполя актуально не тільки створення нових робочих місць, а й сприяння розвитку КП, аби вони ставали прибутковими.
 
Далі розділ Екологія та Інфраструктура.
 
Партія обіцяє: Маріупольці отримають чисту питну воду з-під крана, як у Європі.
 
Мова йде про будування заводу з очистки води, який льготний кредит надає уряд Франції. 64 млн євро на 30 років із процентною ставкою менше 0,08% річних. Проект реалізується в рамках міжурядового договору між Францією та Україною. Позичальник кредиту – Мінфін, а вже Мінфін надає субкредит міському Водоканалу. Перша виплата кредита буде через 126 місяців після отримання коштів, це має бути від 10 до 20%. Тобто через 10,5 років Маріуполь має віддати перший транш – 6,4 млн евро-12, 8 млн євро.
 
“Розвинемо комунальну екологію. Впровадимо переробку сміття”.
Комунальна екологія це розділ прикладної екології, що присвячений особливостям та впливу різних факторів штучно перетвореного середовища проживання людини у місті. Чи такий сенс вкладає партія у цей термін – невідомо, зрозуміти, яке саме рішення пропонує партія, неможливо.
 
Щодо переробки сміття – це є у повноваженнях міської ради. Крім того, Закон “Про відходи” в імперативному порядку зазначає, що перевага надається пропозиціям, що передбачають більший ступінь перероблення чи утилізації побутових відходів”.
 
 
Згідно зі ст. 21 закону України “Про відходи”, органи місцевого самоврядування забезпечують:організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням
 
Більше того, з 1 січня 2018 року в Україні заборонено захоронювати необроблені або неперероблені відходи. Хоча по факту мало що змінилося, оскільки цю норму тлумачать на місцях по-різному. Згідно з законом перероблення, це “здійснення будь-яких технологічних операцій, пов’язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення”. Тож, іноді цей пункт трактують так, що достатньо і пресування в сміттєвозі. З приводу цього питання, наприклад, у Полтаві навіть був поданий позов про бездіяльність місцевої влади щодо організації сортування та оброблення відходів.
 
В Маріуполі заплановане будівництво нового полігону, заводу з переробки відходів та впровадження системи роздільного збору сміття. Запланований кредит у 14,5 млн евро надаватиме ЄБРР.
 
“Оновимо муніципальний транспорт”
 
Транспорт в Маріуполі оновлюється також за рахунок кредитних коштів – ЄБРР та IFC. У додатку до Кредитного договору з IFC зазначене підвищення проїзду у муніципальних автобусах – 3 квартал 2019 р. – 7 грн, 4 квартал 2019 р. – 9 грн (але не вище плати за проїзд у муніципальних автобусах в Києві); у приватних автобусах 4 квартал 2019 р. – 10 грн. “Та у подальшому підвищувати таку плату щорічно принаймні на офіційний індекс інфляції в Україні, допоки будь-яка сума за кредитним договором залишається непогашеною”. Підвищення заплановано для “більшої окупності та комерційної доцільності”.
 
Чи стало ТТУ прибутковіше за рік, з моменту підвищення проїзду. На сторінці КП можна побачити результати перевірки незалежних аудиторів. На кінець 2015 року ТТУ було збитковим КП, чистий збиток складав 68 тисяч гривень. Аудит на кінець 2019 року показав, що КП має чистий збиток 32 тисячі гривень (у 2018 збиток складав 48 тисяч гривень). Таким чином фінансові результати діяльності КП мають позитивну динаміку, але КП все ще не вийшло на беззбитковість.
 
Після закупівлі сучасного транспорту наступним кроком логічно було б запровадити електронний облік квитків у місті, але партія про такі плани не повідомляє.
 
blok boychenka_mariupol_seredyna-01
 
“Оновимо програму підтримки ОСББ, підтримаємо громадські ініціативи, модернізуємо освітлення”.
 
Підтримка ОСББ – так, це входить у повноваження місцевої ради. Освітлення реконструюється за рахунок кредитних коштів ЄІБ, в рамках інвестиційного проекту “Програма розвитку муніципальної інфраструктури України”. Кредит 11,6 млн євро на 15 років отримує Мінфін під гарантію Маріупольської міської ради. Джерела повернення кредиту – власні кошти “Міськсвітло”.
“Відкриємо найбільший Соціальний офіс”.
 
Соціальні офіси – це проекти, що реалізуються по всій Донецький області за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, та коштів міжнародних організацій. Соціальний офіс в Маріуполі вже є – “Мультицентр”, що у приміщенні колишнього кінотеатру “Союз”. У 2018 році на проект планувалося витратити 47 млн гривень, за даними Мінрегіона місто мало витратити 19 млн, держбюджет 28 млн грн. Після завершення проекту у 2020 році сума виросла до 100 млн грн, долучалися до фінансування USAID та “Метінвест”, збільшилися і витрати міського бюджету.
 
Наразі мова йде про відновлення згорілої будівлі міськради, що постраждала від дій сепаратистів у 2014 році. У Соціальному офісі будуть надаватися послуги у галузі соцзахисту.
 
“Всі навчальні заклади отримують заміну вікон, ремонт санвузлів і облаштування спортмайданчиків. В межах програми “Нова українська школа” перші класи отримають сучасну техніку і нові меблі”
 
В межах повноважень, питання лише в наявності коштів, необхідних на всі навчальні заклади. Обіцяючи охопити всі заклади, доцільно було б вказати, які строки має на увазі партія.
 
“Посилимо програми з видачі житла для сиріт і нових маріупольців. Оновимо дитячі реабілітаційні центри та Терцентр Кальміуського району”.
 
Так, це є в повноваженнях місцевої влади. Але у питанні соціального житла дуже важлива абсолютна нетолерантність до корупції у місцевому апараті. З досвіду минулих років можна побачити, що правляча партія, як і міський голова, не виявляли достатньо нетерпимості до корупційних скандалів, у яких опинилися керівники тих чи інших департаментів. Так, ще у 2017 році голова міста заявляв, що не може звільнити керівника Департаменту міського майна Олександра Добровольского (займав посаду з 2011 року), оскільки “він спеціаліст у своїй справі и заміни йому нема”. Після тиску журналістів, опозиційних депутатів та громадських діячів Добровольский пішов з посади у 2017-му, і чи не вперше в історії міста програма з видачі житла почала реалізовуватися прозоро. Тоді мер не наполягав на ретельному розслідуванні, зараз колишній голова Департаменту балотується у складі іншої партії. Як і колишній голова Департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури Олександр Дмитрієв, помічений у ряді корупційних скандалів.
 
Далі у розділі Відпочинок у місті партія обіцяє завершити розпочаті або заплановані інфраструктурні проекти для різних районів міста.
 
Кальміуський: парк Гурова, площа Незалежності, Український дім, Меріленд (Екстрім-парк), Нептун.
Лівобережжя: набережна, бульвари Морський та Меотіди, Льодова арена
Приморський: реконструкція пляж Піщаний, Аквапарк, алея, стадіон Mariupol arena
Центральний: реконструкція історичної частини міста, міського саду, бул. Хмельницького.
 
Останній пункт – Місто без околиць.Мікрорайони і селища Приазов’я отримають повноцінну інфраструктуру: відремонтовану школу і дитсадок, амбулаторію, транспорт, освітлення, сучасне місце відпочинку, газифікацію”.
 
Тут зазначимо, що у Стратегії розвитку Маріуполя 2021 (затверджена у 2017-му році) на проблемах селищ акцент не був поставлений. Тільки за напрямком ЖКГ у якості інструмента зазначена Програма розвитку селищ, інформації про неї у відкритих джерелах знайти не вдалося. Місто без околиць – нова анонсована програма, яка на папері поки що не існує. Програми з аналогічною назвою запроваджують мери різних міст – Дніпра, Полтави, Кривого Рогу.
 
Якщо підводити підсумки, у програмі партія оминає актуальне питання екології, але робить ставку на розвиток інфраструктури . Програма має чіткі цілі та визначає конкретні проекти або програми, які реалізуються (або заплановано реалізувати) за міські, державні кошти та кошти міжнародних організацій. Хоча партія Опоблок, чиї члени перейшли до партії Блок Вадима Бойченка, складала більшість у депутатському корпусі і мала можливість вирішувати всі питання одностайно, наявність конструктивної опозиції грала роль противаг.
 
 
Центр громадського контролю «Дій!» – проект, який реалізовується у 5-ти містах України (Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ, Маріуполь) за фінансової підтримки чеської організації People in Need, Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program» та Посольства Королівства Нідерланди в Україні. Зміст цієї статті не обов’язково збігається з їхньою позицією.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Що думаєте про тему деінституціалізації?

Skills4Recovery та JA Ukraine провели ярмарок молодіжного підприємництва Junior EXPO-2024 у Чернівцях

У Сумах хаб ІМІ надає медійникам техніку та захисне спорядження

Юридичне\Волонтерське для ГО, волонтерів та активістів

Відбувся круглий стіл “Наш Південь: ідентичності в умовах війни”

В польському Гданську обговорили гібридні методи Росії з розгортання збройних конфліктів на прикладі першого окупованого міста Донбасу