Нацрада з питань ТБ: роз’яснення щодо оцінки другого туру місцевих виборів в Україні

Нещодавно деякі ЗМІ процитували заяву місії ОБСЄ  від 15 листопада про попередні висновки та результати  другого туру  місцевих виборів 2015 року, де дослівно зазначалося: «проблеми неоднозначності ...

телебачення
Нацрада з питань ТБ: роз’яснення щодо оцінки другого туру місцевих виборів в Україні

Нещодавно деякі ЗМІ процитували заяву місії ОБСЄ  від 15 листопада про попередні висновки та результати  другого туру  місцевих виборів 2015 року, де дослівно зазначалося: «проблеми неоднозначності положень законодавства щодо діяльності ЗМІ у період проведення передвиборної кампанії не були вирішені. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення залишилася пасивною та не змогла забезпечити однакові умови для учасників другого туру в медіа-просторі до проведення другого туру виборів.  Отже, виборці не отримали доступу до збалансованого висвітлення кампаній, як на національному так і на регіональному рівнях». http://www.osce.org/uk/odihr/elections/ukraine/200146?download=true

У зв’язку із цією позицією Національна рада надає пояснення ситуації.

Повноваження Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення чітко визначені чинним законодавством.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» Національна рада здійснює нагляд за дотриманням ліцензіатами визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчих кампаній та референдумів.    Також визначено, що Національна рада здійснює контроль та забезпечує дотримання вимог законодавства про вибори телерадіоорганізаціями і провайдерами програмної послуги відповідно до статті 70 Закону України «Про телебачення і радіомовлення»

Разом з тим, як вбачається зі змісту статті 72  цього закону, Національна рада може застосувати санкції виключно за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення.   Водночас, стаття 50 зазначає, що особливості діяльності телерадіоорганізацій під час виборчого процесу регулюються законодавством про вибори.

Законодавство про вибори не наділяє Національну раду повноваженнями щодо реального впливу на діяльність засобів масової інформації щодо дотримання ними законодавства у виборчий період, навіть під час виявлених порушень. Закон України «Про місцеві вибори», а саме стаття 12, не відносить Національну раду до суб’єктів виборчого процесу, тоді як саме суб’єкти виборчого процесу уповноважені порушувати питання про недотримання виборчого законодавства.

Отже, чинне законодавство не передбачає повноважень Національної ради щодо регулювання діяльності електронних (аудіовізуальних) засобів масової інформації під час виборів, висвітлення ними перебігу виборчих кампаній, дотримання порядку розміщення передвиборної агітації та щодо впливу дотримання виборчого законодавства в цілому, в тому числі й «забезпечення однакових умов для кандидатів до проведення другого туру виборів».

Слід наголосити, що Національна рада під час кожної виборчої кампанії створює робочу групу для здійснення нагляду за дотриманням  телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час виборів, за результатами роботи якої готується Звіт. Він оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національної ради та надсилається до ЦВК.

Упродовж багатьох років  після кожної виборчої кампанії  Національна рада звертає увагу на виявлені порушення, недоліки виборчого законодавства, а також на відсутність відповідних повноважень Національної ради, що по суті позбавляє її  механізму забезпечення дотримання електронними (аудіовізуальними) засобами масової інформації виборчого законодавства.

Так само у  численних  рекомендаціях спостережних місій щодо висвітлення засобами масової інформації виборів усіх рівнів в Україні щоразу наголошується на необхідності посилення ролі незалежного регулятора у виборчому процесі та збереження його інституційної пам’яті щодо порушників.

Такі рекомендації були надані, зокрема, після президентських виборів  2014 року міжнародними моніторинговими місіями ОБСЄ/БДІПЛ, НДІ, ЕНЕМО. Однак  вітчизняна законодавча база жодного разу не була змінена відповідно до цих рекомендацій, і український регулятор залишається позбавленим реальних важелів упливу на порушників.

Ті листи, які направляє Національна рада до компаній, акцентуючи на виявлених ознаках поршень, дуже часто залишаються без уваги. А відповіді, які отримує регуляторний орган,  дуже часто свідчать про розуміння мовниками їх повної безкарності. Національна рада у додатках до Звіту, який незабаром буде підготовлений і оприлюднений на  офіційному веб-сайті, може опублікувати ці дописи. Це дасть змогу громадськості зрозуміти  всю повноту цинізму керівництва телерадіоорганізацій  та  посилити  вплив на законодавців, аби врешті  докорінно змінити цю ситуацію.

Джерело: Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Мистецькі майстерні проекту Creating Вridges

У громадах Півдня України проводять картування місцевого неурядового сектору

Правоохоронці та фахівці громад Чернігівщини посилюють спроможність з протидії гендерно зумовленому насильству

Участь громадян у процесах відновлення: кейс Березнегуватської громади (Миколаївщина)

Відбулась настановча сесія програми «Урядування в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення»

Курси англійської для переселенців стартують у 8 містах України