Медицина в громаді: хто призначає керівництво лікарні і як жителям вплинути на якість послуг?

Як часто в лікарні вам казали, що для процедури необхідно щось докупити в найближчій аптеці? Чому в одній поліклініці флюорографія безкоштовна, а в інших – пропонують зробити «благодійний внесок»? А ...

Додано:
hromada

Медицина в громаді: хто призначає керівництво лікарні і як жителям вплинути на якість послуг?

Як часто в лікарні вам казали, що для процедури необхідно щось докупити в найближчій аптеці? Чому в одній поліклініці флюорографія безкоштовна, а в інших – пропонують зробити «благодійний внесок»? А може бувало таке, що ви забруднювались через  недбало відремонтовану стіну чи рвали панчоху цвяхом, що стирчить з лави в коридорі? 

Якщо так – то це все не випадкові незручності, а радше системне недбальство та байдужість керівництва лікарні чи амбулаторії. 

«Зазвичай люди знають прізвище міністра охорони здоров’я, але не головного лікаря своєї районної поліклініки. Чому все так? Мабуть, все через те, що процедура його призначення — таємниця за сімома замками та має непрозорий і вразливий до корупції механізм, – каже співзасновник Харківської експертної групи підтримки медичної реформи Михайло Довгопол. - У країнах Європи, де розвинуте місцеве самоврядування, громада зацікавлена контролювати  фінансові питання та призначення керівних кадрів, тому вона бере активну участь не лише у виборах мера чи старости, а й у публічних обговореннях кандидатів на посади директора школи, головного лікаря медичного закладу тощо. До того ж цей процес є максимально прозорим».

Хто і як обирає головного лікаря

До 2017 року визначальну роль у призначенні головного лікаря відігравав місцевий департамент охорони здоров’я, а про прозорість цієї процедури взагалі не йшлося. Аби втриматися на посаді головний лікар мав залишитися лояльним до вищого керівництва й діяти в його інтересах, які могли не збігатися з інтересами лікарів і пацієнтів у наданні якісних послуг. Завідувачі відділень, призначені головним лікарем, також потрапляли в кайдани цієї ієрархії й не були вільними в ухваленні рішень на користь якісної медицини та ефективного управління. 

Отже, головні лікарі та завідувачі утримувалися на своїх посадах десятки років і не були підзвітні трудовому колективу й громаді, тобто не завжди зважали на їхні інтереси.

Сьогодні за добір кандидатів на посади головного лікаря відповідають винятково місцеві департаменти охорони здоров’я, а керівники державних і комунальних закладів охорони здоров’я обираються за конкурсом. За новими правилами до конкурсної комісії, яка розглядає претендентів і ухвалює рішення, входять представники колективу лікарні, органів місцевого самоврядування та громадськості. 

Здавалося б, що система має покращити управління в лікарнях. Однак і вона виявила свої недоліки: лікарні та органи місцевого самоврядування навчилися обходити правила.

«Наприклад, вимогу щодо наявності не менше трьох претендентів на конкурс. Є випадки, коли двох із цих трьох претендентів комісія відсіює ще до проведення конкурсу: мовляв, не відповідають вимогам. І виявляється, що на посаду фактично претендує лише одна людина, хоча формально все відбулося за процедурою, – пояснює Михайло Довгопол. - Вчасно дізнатися про проведення конкурсу, стати кандидатом або членом конкурсної комісії, важко. Оголошення про конкурси розміщуються на сайтах органів місцевого самоврядування. Але здебільшого ці сайти є звалищем інформації, тому знайти там оголошення про конкурс вкрай важко. В Україні немає єдиного відкритого джерела, де була би інформація про проведення конкурсів чи терміни повноважень чинних головних лікарів».

Ще одна проблема – політичний тиск на конкурсні комісії та кандидатів у випадках, коли представники чинної місцевої влади прагнуть призначити на посади зручних людей. У більшості випадків на конкурсах перемагають чинні керівники медзакладів або їхні виконуючі обов’язки. Через це місцева влада втрачає довіру громади та можливість залучення “нових облич” і нових компетенцій з управління медзакладами”

Чому вибори керівника лікарні актуальні на сьогодні? 

За умови автономізації медичних закладів їх очільники стали максимально вільними у своїх рішеннях, в управлінні ресурсами закладів (коштами, обладнанням, кадрами тощо). Однак свобода менеджменту потребує управлінців, які не просто пишуть звіти «нагору» чи розглядають скарги «знизу», а й здатні задовольнити потреби колективу і пацієнтів, тобто ефективно керувати. Це абсолютно інший підхід.

“На жаль, деякі головні лікарі продовжують керувати лікарнями одноосібно в авторитарному стилі. Але зараз ця модель уже неефективна, адже відбуваються зміни в медичній сфері, на які не може реагувати лише одна людина. Тому для сучасного головного лікаря важливо вміти створити управлінську команду та бути її лідером, – наголошує Михайло Довгопол. – Тож, аби утвердити автономізацію закладів охорони здоров’я, ми вже сьогодні маємо розпочати процес прозорого відбору кандидатів на керівні посади, які матимуть інший світогляд, працюватимуть на розвиток закладу, залучення інвесторів, пошук варіантів співпраці з партнерами і додаткових джерел фінансування, лізингу тощо. Відкриті конкурси створюють конкурентне середовище для керівників лікарень, дозволяють кращим ідеям перемагати, а громаді — долучатись до їх утілення. Адже важко говорити про будь-які нововведення чи боротьбу з корупційними схемами, коли лікарню десятки років очолює та сама людина”. 

Вирішити проблему допоможе публічність 

Аби до управління лікарні приходили кваліфіковані фахівці, які зможуть відстоювати інтереси  пацієнтів і лікарів та ефективно організовувати роботу медустанови, необхідні чесні та прозорі конкурси, впевнений Денис Давиденко, менеджер з адвокації Коаліції Реанімаційний Пакет Реформ.

«Чому голову громади ми обираємо серед ініціативних, президента – серед популярних, представника на Євробаченні – серед талановитих, а головний лікар залишається поза нашою увагою? – каже Денис Давиденко, – Саме для того, щоб допомогти громадам залучати та обирати керівників медичних закладів, які працюватимуть на їхній розвиток, залучення інвесторів і додаткових джерел фінансування, разом з колегами з громадських організацій  Центр Розвитку Інновацій та Ініціативний Рух «Громадський Патруль» ми розробили та запустили онлайн-платформу “Моя прозора лікарня”, де будуть зібрані всі конкурси на посади керівників лікарень усіх рівнів. 

За допомогою цього сервісу громадські об’єднання, журналісти та активісти зможуть контролювати конкурси та слідкувати за діяльністю керівників закладів охорони здоров’я, а потенційні кандидати на керівну посаду – подаватися на конкурс в будь-якому  регіоні України.

Громади – за прозорість і ефективність

“Вважаю, що за прозорістю – майбутнє. Люди зазвичай неохоче беруть участь у самоврядних процесах, але як побачать, що можуть на щось впливати – одразу змінюють свою думку . Тому з таким проєктом, як «Моя прозора лікарня» – головне розпочати, а люди потягнуться. Хочеться бачити в резюме кандидата не лише «працював там-то з і до», «обіймав  посаду таку-то», а портфоліо доробок успішних проєктів, – зазначає Геннадій Король, голова Близнюківської ОТГ. – Громада має стати замовником медичних послуг. І те що для неї важливо – те і розвивати»

Також на платформі можна буде дізнатися про термін повноважень чинних головних лікарів  найактуальніші новини щодо реформування галузі. 

Долучитися до проєкту можна за посиланням https://mpl.org.ua/.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Понад 75 тисяч звернень. Юристи-волонтери з Кривого Рогу вже рік безкоштовно консультують ЗСУ, їхні родини та ВПО

Greencubator відкриває набір студентів на курс з бізнес-освіти для майбутніх зелених підприємців

30 українських громад створять комунікаційні стратегії

Понад 200 учнів з двох областей взяли участь у ярмарку підприємництва Junior EXPO-2024 в Хмельницькому

Яких інтеграційних заходів потребують ВПО на третьому році війни

Мережа правового розвитку — 2024: інновації інструментів доступу до правосуддя та відповідальне членство