Контрольні повноваження народних депутатів на прикладі Закарпаття – моніторинг

Коаліція антикорупційних активістів та громадських організацій зараз перевірять, як реагує депутатський корпус 9-го скликання на скарги щодо корупції.Офіційні електронні адреси народних депутатів ...

політики депутати дипломатія strategy
Контрольні повноваження народних депутатів на прикладі Закарпаття – моніторинг

Коаліція антикорупційних активістів та громадських організацій зараз перевірять, як реагує депутатський корпус 9-го скликання на скарги щодо корупції.

Офіційні електронні адреси народних депутатів України раніше розміщувалися на веб-сайті Верховної Ради України і використовувалися для комунікацій в тому числі з виборцями. Ті антикорупційні активісти та правозахисники, хто звертався за допомогою до народних депутатів до війни, мають відповідні переліки електронних адрес.

Відповідно до п.13 ст. 24 закону України «Про статус народного депутата України»: «Народний депутат зобов’язаний: … 13) розглядати звернення виборців відповідно до вимог та в порядку, встановленому Законом України “Про звернення громадян”».

За інформацію представника ГО «Поліський щит» на нараді: «в попередньому 8-му скликанні, активісти з Житомирської області масово оскаржували бездіяльність народних депутатів України в розгляді звернень. Навіть нардеп Надія Савченко, яка нещодавно повернулася з російського полону, була рішенням суду зобов’язана розглянути і вирішити звернення громадянина, що надійшло на її електронну адресу. В принципі, народний депутат України представляє інституцію законодавчої влади з контрольними повноваженням, тож повинен мати помічників на зарплаті за рахунок бюджету, – які мають опрацювати звернення виборців, навіть якщо сам народний депутат України знаходиться за кордоном чи з інших причин не може їх розглянути (хвороба, пологи, тощо).»

Судове рішення за позовом проти народного депутата Надії Савченко

Судова справа по сину тодішнього президента України – народному депутату України Олексію Порошенко, взагалі призвела до зміни підсудності таких справ Верховним судом.

Не виключаємо, що тепер Верховний Суд, не знаходячись під тиском адміністрації президента України-батька, поверне цю категорію справ до адміністративного судочинства – при розгляді судових позовів проти народних депутатів України 9-го скликання. Бо народні депутати працюють за зарплату в законодавчому органі влади із важливими контрольними повноваженнями – а не є якимось фізичними особами-активістами без жодних повноважень.

Коаліція планує направити як мінімум 3 хвилі звернень, пов’язаних із Закарпаттям:

Перша хвиля – щодо відкритої корупції голови бюджетної комісії Ужгородської міськради, який нещодавно отримав з міського бюджету 2 млн. грн на «озвучення свят» під час війни. Відповідне звернення надіслано активісткою вже до більшості народних депутатів України.

Цитуємо ключове з цього першого звернення:

«Мова йде про висвітлену у ЗМІ закупівлю 12 квітня 2023 року  та інші попередні закупівлі Управління у справах культури, молоді та спорту Ужгородської міської ради.

Виникає дивна ситуація: фірма пов’язана із головою бюджетної комісії Володимиром Білонкою – який має значний вплив на формування міського бюджету (відсів до розгляду всіма депутатами на сесії бюджетних запитів), отримує підряди у колежанки по фракції – начальника Управління у справах культури, молоді та спорту Ужгородської міської ради Алли Чернобук підряди.

І все це відбувається в перші тижні після призначення Алли Чорнобук: 30.03.2023 в реєстрі юросіб змінилася керівниця Управління у справах культури, молоді та спорту Ужгородської міської ради – а вже 12.04.2023 подаровано майже мільйон гривень ТОВ «Балонмюзік».

Ці два депутати так знахабніли зі своїми політичними виставами, що не ховаючись і не очікуючи – відкрито між однопартійцями та відразу після призначення, дарують мільйони гривень на послуги-непотріб!

За даними https://opendatabot.ua/c/02228084, Управління у справах культури, молоді та спорту Ужгородської міської ради передало ТОВ «Балонмюзік» вже 2,3 млн. гривень!

У нас що, всі військові забезпечені автомобілями та безпілотними апаратами? Вирішено проблеми розміщення переселенців та лікування поранених військових? Школи-дитсадки побудовані, лікарні відремонтовані та оснащені, транспортна інфраструктура блищить – жодних потреб у міста немає і можна зливати бюджетні кошти «в повітря»? – Саме так, в прямому сенсі «в повітря» – на «озвучення заходів», акустику в повітрі!!!

Керуючись ст. 21 закону України «Про запобігання корупції» та законом України «Про звернення громадян», дуже прошу:

1. Направити до правоохоронних органів України – насамперед Національної Агенції Запобігання Корупції, Національного Антикорупційного Бюро України, Бюро Економічної Безпеки України, Служби Безпеки України звернення про системну відкриту нахабну політичну корупцію в бюджетній комісії та Управлінні у справах культури, молоді та спорту Ужгородської міської ради, внаслідок чого відбувається розкрадання під час війни мільйонів гривень бюджетних коштів під виглядом організації святкових вистав;

2. Звернутися до Ужгородського міського голови Андріїва Б.Є. з вимогою припинити хронічну бездіяльність та вжити невідкладні заходи для припинення неефективного витрачання бюджетних коштів – укласти угоду про розірвання непотрібної послуги за закупівлею, – за прикладом інших таких корупційних закупівель, виявлених у виконавчих органах Ужгородської міської ради аналітиками Бюро Економічної Безпеки України

Є вже й перші відповіді, так народний депутат України Марина Нікітіна подякувала за звернення та повідомила про те, що «Ваше звернення було направлено за належністю депутату Вашого округ №68 Роберту Івановичу Горвату». Тобто замість звернень до міського голови розірвати корупційну закупівлю та правоохоронних органів (НАЗК, БЕБ, НАБУ), перенаправить звернення до свого колеги. Доцільність оскарження таких дій – точніше бездіяльності у вжитті заходів проти корупційних проявів, будуть вивчати юристи коаліції.

Отримання звернення від активістки Наталії Макарени вже підтвердили народні депутатки Наталія Піпа, Юлія Овчинникова, Ірина Геращенко, Ганна Бондар та Марія Іонова. Народний депутат України Володимир В’ятрович також фактично підтвердив отримання, хоча текст відповіді спрямований більше фракції ЄС у Верховній Раді України.

Друга хвиля звернень – щодо неможливості записатися через інтернет (онлайн) до лікарів міських та обласних лікарень. Це створює передумови для корупції та спонукає громадян, які не можуть побачити «вільне вікно» у лікаря і вислуховують казки про зайнятість, звертатися платно в приватну медицину. Це системне небажання реалізувати функціонал МІС (медичних інформаційних систем) в ужгородських лікарнях та розквіт приватної медицини в Ужгороді, скоріш за все мають спільне корупційне підґрунтя. Його будуть подавати активісти Громадської організації «Агенція захисту прав медпрацівників та пацієнтів».

Третя хвиля буде стосуватися корупційних проявів на підприємствах державної та комунальної форми власності.

На думку юриста-правозахисниці Жіночої правозахисної ліги Світлани Олександрівни, є юридичні механізми впливу на тих народних депутатів України, які відмовляються розглядати звернення та не реалізовуватимуть свої контрольні повноваження проти корупційних проявів.

По-перше можна звертатися до регламентного комітету Верховної Ради України, а також керівництва депутатських фракцій.

По-друге – відповідно до ст. 28 закону України «Про звернення громадян», контроль за дотриманням законодавства про звернення громадян відповідно до своїх повноважень здійснюють Верховна Рада України, Уповноважений з прав людини Верховної Ради України. Тобто можна звертатися як до керівництва ВРУ, так і до Уповноваженого з прав людини Верховної Ради України.

Окрім роботи з депутатами-порушниками, представники секретаріату уповноваженого можуть складати протокол про адміністративне правопорушення за ст. 212-3 КУпАП

«Стаття 212-3. Порушення права на інформацію та права на звернення …

Незаконна відмова у прийнятті та розгляді звернення, інше порушення Закону України “Про звернення громадян” – тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.»

І останній важіль – звернення до суду, що матиме наслідком відшкодування народним депутатом України судових видатків. Тільки послуги адвоката позивача можуть коштувати від 2 до 10 чи 20 тисяч гривень, а ще є судовий збір, виконавчий збір по немайновим вимогам в розмірі двох мінімальних заробітних плат і т.п.

Може краще не ігнорувати скарги та долати спільними зусиллями корупційні прояви? – громадяни інформують народних депутатів, а ті в свою чергу мають задіяти центральні офіси правоохоронних органів, щоб здолати кругову поруку в регіонах. А далі проконтролювати в парламентських комітетах ефективність подолання корупційних проявів, демонструючи посадовцям політичну волю подолати корупцію в України – як обов’язкову передумову євроінтеграції…


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Ресурсні центри для неурядового сектору Півдня України визначили пріоритетні сфери розвитку

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares