Керувати, як у Європі. Принципи, які варто пам’ятати лідерам українських громад

Що спільного в управлінні громадою та бізнесом? А в чому відмінність підходів до розвитку українських громад від муніципалітетів Європи? Ось кілька корисних інсайтів від експерта проєкту ПРООН ...

building
Керувати, як у Європі. Принципи, які варто пам’ятати лідерам українських громад

Що спільного в управлінні громадою та бізнесом? А в чому відмінність підходів до розвитку українських громад від муніципалітетів Європи? Ось кілька корисних інсайтів від експерта проєкту ПРООН «Посилення стійкості громад у Херсонській області» Дзмітрія Корбута для тих, хто прагне змін:

Дзмітрій Корбут

Стратегічне бачення. У діловій англійській є таке стале словосполучення – helicopter view, тобто вміння бачити та аналізувати ситуацію зі сторони. На жаль, через велику кількість повсякденних завдань керівники громад дуже часто зосереджуються на рутинному їх виконанні й не мають можливості подивитися на процеси у стратегічній перспективі, побачити загальну картину, що надзвичайно важливо. Сьогодні це – важлива компетенція в контексті ефективного управління громадою.

Фокусування на пріоритетах. Через обмеженість ресурсів неможливо ефективно втілювати усі проєкти та розвивати всі напрями одночасно. Ми не можемо реалізовувати активну або, коли це потрібно, агресивну політику розвитку всіх галузей, напрямів бізнесу. Тому маємо навчитися концентруватися та чітко визначати пріоритети. Це можна порівняти з процесом збирання кубика Рубіка – треба збирати усі сторони одночасно, але при цьому чітко розуміти, якого кольору має бути кожна сторона.

Голова громади – топменеджер. Він має застосовувати загальні принципи ефективного управління. Відповідальність керівника – планування, організація, персонал, мотивація та контроль. У жодному разі не можна переходити на режим виконання всіх завдань персонально, до мікроменеджменту. Це звільнить час, якого і так обмаль, та дозволить перейти від реактивного типу поведінки, коли ми тільки виправляємо помилки, до проактивного, коли ми самі створюємо задані обставини.

Технології та послуги. Хочемо ми того чи ні, але цифрові технології дедалі більше ставатимуть частиною нашого життя. На місцевому рівні вже почали використовувати різноманітні інструменти е-урядування, які здатні значно підвищити ефективність управління громадою загалом та організацію надання послуг. Але треба мислити й більш стратегічно і вже зараз замислюватися над тим, як, наприклад, керування великим обсягом інформації та даних може працювати на користь громад, та які інструменти для цього потрібно застосовувати. Скажімо, як це роблять в Херсонській області, де триває проєкт ПРООН «Посилення стійкості громад» за фінансової підтримки уряду Великобританії. Наразі тут впроваджують низку ініціатив, спрямованих на покращення доступу до державних послуг (адміністративних, соціальних, медичних, освітніх) для громад – від послуги онлайн-перекладачів жестової мови на сайтах держустанов і геоінформаційної системи до перетворення бібліотек на освітні центри, де місцеве населення може отримати цифрові навички.

Розвиток інфраструктури. Це питання номер один для забезпечення процесів соціально-економічного розвитку та надання якісних послуг. Місцеві управлінці мають розуміти, як правильно підійти до розробки проєкту: від вивчення сценаріїв, оцінки ризиків та впливу на довкілля до визначення його доцільності та фінансової сталості. Для реалізації потужних інфраструктурних проєктів треба також виходити з кола виключно грантового та субсидійного фінансування та залучати ширше коло інструментів фінансування інфраструктури та обладнання – кредитні інструменти (як від міжнародних фінансових установ, так і банківські кредитні інструменти для муніципалітетів та комунальних підприємств), лізингові інструменти тощо. Робота виключно з грантовим, субсидійним фінансуванням не дисциплінує і не підвищує кредитоспроможність громад, яку треба розуміти у ширшому сенсі – не тільки як здатність громади отримати кредитне фінансування, але і як загальний фінансовий стан громади та демонстрування надійності та привабливості для різного типу потенційних партнерів.

Детальніше про аспекти, які слід пам’ятати головам територіальних громад, депутатам місцевих рад, які відповідають за соціально-економічний розвиток і надання якісних публічних послуг на місцевому рівні – у статті «Керувати, як у Європі: які принципи варто пам’ятати лідерам українських громад» на «Європейській правді».


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Психологічна підтримка населення: безкоштовна гаряча лінія

Як повномасштабна війна РФ проти України змінила життя кримчан — думки влади та правозахисників

Діти-переселенці можуть отримати допомогу від держави

У Запоріжжі волонтери запустили “гарячу лінію” допомоги людям під час війни

Кампанію електронного декларування доходів у 2022 році продовжено

П'ять порад від УВС: як ефективно спланувати роботу з волонтерами під час війни