Громадськість закликає НАЗК припинити ускладнювати притягнення до відповідальності ТОП-корупціонерів
8 грудня 2017 року Національне агентство з питань запобігання корупції своїм рішенням затвердило роз’яснення, відповідно до якого початок досудових розслідувань щодо незаконного збагачення або ...
Додано:
RPR
8 грудня 2017 року Національне агентство з питань запобігання корупції своїм рішенням затвердило роз’яснення, відповідно до якого початок досудових розслідувань щодо незаконного збагачення або декларування недостовірної інформації посадовцями без попереднього висновку НАЗК є «необґрунтованим втручанням у приватне життя» такої посадової особи.
Експерти коаліції громадських організацій Реанімаційний Пакет Реформ переконані: за цим роз’ясненням, навіть попри відсутність юридичного обґрунтування, стоїть спроба заблокувати будь-які розслідування правоохоронних органів щодо незаконного збагачення та декларування недостовірної інформації.
Варто відзначити: проведення досудових розслідувань регулюється Кримінальним процесуальним кодексом. Національне агентство з питань запобігання корупції не має жодних повноважень тлумачити або роз’яснювати будь-які його положення ані щодо підстав початку досудового розслідування, ані щодо процесу його здійснення.
Норми КПК жодним чином не пов’язують початок досудового розслідування, належність та допустимість доказів незаконного збагачення та декларування недостовірної інформації із наявністю, відсутністю або змістом висновку НАЗК. Відповідно до КПК жоден доказ, у тому числі й висновок НАЗК, не має наперед встановленої сили і лише слідчий, прокурор і суд уповноважені оцінювати їх.
Станом на кінець листопада НАЗК затвердило лише 113 висновків за результатами повної перевірки декларацій посадовців, лише у семи з них виявивши ознаки декларування недостовірної інформації. У жодній з перевірених декларацій не було виявлено ознак незаконного збагачення.
У той же час, лише детективами НАБУ розслідується близько 80 проваджень щодо можливого декларування недостовірної інформації та незаконного збагачення. Більше того, наразі оголошено дві підозри суддям, які зазначили в електронних деклараціях недостовірну інформацію.
За більш ніж рік діяльності НАЗК так і не спромоглося запровадити автоматизовану систему перевірки декларацій. Діючий порядок здійснення повної перевірки декларацій лише унеможливлює цей процес.
Втім, замість концентрації зусиль на ефективному виконанні своїх функцій, керівництво НАЗК виходить за межі власних повноважень і намагається ускладнити притягнення до кримінальної відповідальності ТОП-корупціонерів. Дії керівництва Агентства вкотре підкреслюють потребу негайного перезавантаження цього органу.
Враховуючи вище зазначене, експерти коаліції громадських організацій Реанімаційний Пакет Реформ вимагають:
- від Верховної Ради України – прийняти у неспотвореному вигляді законопроект №6387, який дозволить перезавантажити НАЗК і забезпечить незалежність, аполітичність та ефективність в діяльності цього органу;
- від Національного агентства з питань запобігання корупції – скасувати рішення про затвердження згаданого роз’яснення та сконцентрувати свої зусилля на забезпеченні належної перевірки е-декларацій.