Експерти розповіли про здобутки та виклики децентралізації та диджиталізації адмінпослуг

Отримання адмінпослуг — це постійна потреба, актуальна для кожного громадянина. Покращити якість та доступність адмінпослуг покликані їхня децентралізація та диджиталізація. Наскільки успішно ...

диджиталізація адмінпослуг
Експерти розповіли про здобутки та виклики децентралізації та диджиталізації адмінпослуг

Отримання адмінпослуг — це постійна потреба, актуальна для кожного громадянина. Покращити якість та доступність адмінпослуг покликані їхня децентралізація та диджиталізація. Наскільки успішно просуваються ці процеси станом на зараз — це стало ключовим питанням експертного обговорення «Децентралізація та диджиталізація адміністративних послуг в умовах воєнного часу: виклики та результати».

До заходу долучилися спікери з-поміж експертів громадянського сектора, представників органів місцевого самоврядування (ОМС), очільників та працівників Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).

Обговорення почалося з питання децентралізації адмінпослуг. Про важливість та стан цього процесу розповів експерт Центру політико-правових реформ Євген Школьний.

За словами пана Школьного, адмінпослуги дійсно мають бути максимально передані на місця — до ОМС. Адже міністерства не мають цим займатися. Їхня функція — формувати державну політику.

Й уже зараз, за словами експерта, більшість базових послуг, а це такі, котрі користуються найбільшою популярністю у громадян, уже децентралізовані. Йдеться насамперед про послуги з реєстрації бізнесу та нерухомості, реєстрації місця проживання, та реєстрації актів цивільного стану/ДРАЦС.

Також пан Школьний розповів про проблеми інтеграції послуг ДРАЦС та послуг соцхарактеру (АПСХ) до ЦНАП, проблеми у сфері реєстрації земельних ділянок та інтеграції цих послуг до ЦНАП, а також шляхи розв’язання цих проблем.

Найбільш значущим у контексті децентралізації адмінпослуг, за словами експерта, став 2015 рік. Саме тоді до компетенцій ОМС були передані найбільш популярні послуги.

Процес диджиталізації адмінпослуг розпочався трохи пізніше — у 2019 році, коли влада сфокусувалася на процесі цифровізації держави. Питання диджиталізації адміністративних послуг стало ключовим у другій частині обговорення.

децентралізація цифровізація адмінпослуг
Так, спікери висловилися про складнощі з доступом до реєстрів та роботою з ними як про один з ключових викликів цифровізації адміністративних послуг.

За словами Лариси Карп’як, керівниці ЦНАП Луцької міської територіальної громади, реєстратори мають обмежений доступ до усіх реєстрів, що спричиняє складнощі для державного реєстратора опрацювати запит, а для громадянина — отримати потрібну послугу швидко.

Пані Карп’як навела приклад, що у процесі реєстрації актів цивільного стану, шлюбу, реєстратор не може дізнатися з реєстру чи людина, яка хоче отримати послугу, раніше була у шлюбі й чи розірваний він.

Окрім цього, керівниця розповіла й про інші виклики у сфері адмінпослуг, які не пов’язані з процесом цифровізації. Зокрема йшлося про низький рівень заробітної плати реєстраторів ЦНАП, котрий не можна наразі порівняти з навантаженням, яке вони мають. Також пані Карп’як розповіла про вимоги, які ставлять перед ЦНАП, але які буває важко виконати на практиці. Як приклад керівниця навела необхідність облаштування окремого простору для обслуговування ветеранів війни, яка подекуди є неможливою через брак площі ЦНАП.

Досвідом надання адмінпослуг також поділилися В’ячеслав Католик, сільський голова Зимненської сільської територіальної громади, та Ігор Демих, керівник справами (секретар) виконавчого комітету Любешівської селищної ради. Зокрема, вони розповіли про практичну цінність облаштування віддалених робочих місць реєстраторів та мобільну валізу, котра допомагає отримувати адміністративні послуги усім групам громадян, зокрема й маломобільним.

Про створення Програми цифрової трансформації Рівненської територіальної громади розповів керівник Громадянської мережі ОПОРА у Рівненській області Андрій Токарський. За словами експерта, одним з найбільших викликів диджиталізації адмінпослуг є недовіра громадян. Йдеться насамперед про їхню невпевненість у захищеності їхніх персональних даних.

Так, за словами Токарського, одним з першочергових завдань, здатних якісно вплинути на процес цифровізації адмінпослуг, є просвіта громадян. В цьому контексті важливо розповідати як захищені дані громадян й чому користуватися цифровими адмінпослугами безпечно.

Захід організовано Центром політико-правових реформ, ГО «Волинський Інститут Права» за участі експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

План відновлення та розвитку Новобілоуської громади: візія, стратегічні цілі і завдання відновлення

100 тисяч життів на рік: як тютюнова епідемія загрожує демографічному розвитку України

Skills4Recovery та JA Ukraine провели ярмарок молодіжного підприємництва Junior EXPO-2024 у Києві

«STOPманіпулятор» — сказали студенти з Вінниці під час дводенного тренінгу

Як забезпечити перехід на безпечне програмне забезпечення, що посилить кіберстійкість України?

Понад пів тисячі молодих людей дослідили роль Молодіжної ради