Огляд “Реформування депутатської недоторканності в Україні”

Democracy Reporting International та Інститут міжнародних відносин Київського національного університету ім. Тараса Шевченка підготували аналітичний огляд на тему "Реформування депутатської ...

депутат

Громадський Простір

Democracy Reporting International та Інститут міжнародних відносин Київського національного університету ім. Тараса Шевченка підготували аналітичний огляд на тему “Реформування депутатської недоторканності в Україні”.

Огляд містить аналіз моделі депутатської недоторканності в Україні та актуальних спроб її реформування. Враховуючи європейський погляд на депутатську недоторканність автори зважують аргументи «за» та «проти» збереження депутатської недоторканності щодо кримінальної відповідальності.

Огляд звертає увагу на неоднозначний характер депутатської недоторканності. Депутати можуть зловживати нею для уникнення переслідування за корупцію та інші злочини. Водночас недоторканість може також слугувати дієвим засобом захисту законодавчого органу від неналежного тиску з боку інших гілок влади. Цей захист за допомогою недоторканості не є вирішальним у країнах, де встановлені “стабільні та зрілі демократичні інститути, стала одностайна політика партій, незалежна та автономна судова система, високий рівень захисту особистих політичних прав та гарантії існування дієвої парламентської опозиції”.

Огляд підсумовує, що Україна не зовсім відповідає тим вимогам, які сприяють чи обґрунтовують скасування недоторканності.

В огляді також зазначено, що не існує міжнародних чи європейських зобов’язань про те, як регулювати депутатський імунітет. Регулювання депутатської недоторканості, як і предмет її застосування, становить виключну національну компетенцію законодавчих органів держави.

Окрім того, огляд висвітлює деякі рекомендації Венеціанської комісії Ради Європи, як реформувати недоторканність, наприклад:

• Обмежити предмет захисту на рівні Конституції чи законів (та виключити з недоторканності захист від відповідальності у випадку затримання депутата на місці злочину (“flagrante delicto”), від відповідальності за тяжкі кримінальні злочини, та дрібні або адміністративні правопорушення);
• Закріпити законом детальну та чітку процедуру зняття недоторканності відповідно до основних процесуальних принципів (прозорість та передбачуваність процесу, безсторонність та відсутність свавілля);
• Передбачити чіткі критерії прийняття більш швидких та обґрунтованих рішень щодо зняття недоторканості (зокрема забезпечити, щоб було достатньо одноразового рішення про зняття імунітету в рамках одного провадження, яке б знімало імунітет щодо всіх заходів цього провадження).

Повну версію огляду читайте тут: англійською та переклад українською.

Джерело : Democracy Reporting International


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Як розвивати громадянське суспільство під час війни

Виклики і можливості розвитку сфери культури та соціальної згуртованості у Тернопільській області

Об’єднання задля відновлення: як ОГС можуть працювати разом для спільного впливу на процеси?

Що потрібно зробити, щоб комфортно жити в громаді?

Які компетенції нам потрібні для відновлення?

У Кривому Розі волонтерки шиють білизну для лікарень та ВПО