Реєстрація


Процедура встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованих територіях буде спрощена

На тимчасово окупованих територіях, де проживає приблизно 6 мільйонів наших громадян, щодня народжуються та помирають люди. Проте на сьогодні ще не функціонує доступна адміністративна процедура, що ...

Законопроект № 3171
Процедура встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованих територіях буде спрощена

На тимчасово окупованих територіях, де проживає приблизно 6 мільйонів наших громадян, щодня народжуються та помирають люди. Проте на сьогодні ще не функціонує доступна адміністративна процедура, що передбачала б алгоритм державної реєстрації органами РАЦС народження або смерті, походження яких – тимчасово окупована територія.

А судова процедура зі встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України є надто складною та на даний момент займає від двох до трьох місяців.

Сьогодні на прес-конференції представники громадських організацій та влади представили законопроект № 3171, який передбачає спрощення судової процедури встановлення фактів народження та смерті на тимчасово окупованій території України. 5 листопада ВРУ вже прийняла у першому читанні Проект Закону про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території (№ 3171 від 22.09.2015).

“Процедура на даний момент така, що вона не зовсім зрозуміла. Людина, яка виїхала з Луганська і приїхала до Києва, і їй не зрозуміло до якого суду вона повинна йти, з якими документами вона повинна йти, які докази вона повинна надати для того, щоби ця ситуація була вирішена. І якщо ті люди, які проживають на територіях Автономної Республіки Крим теоретично можуть звернутися до органів влади в РФ за межами Криму і отримати якийсь документ, який би мав визнання, то жителі Донецької та Луганської областей не мають жодних документів, які б визнавалися хоча б якоюсь державою. Фактично, люди, які народилися, не мають жодного документу, не мають ім’я фізичного, не мають підтвердження того, що вони на сьогодні є громадянами України” , – розповіла Олександра Дворецька, координаторка БФ «Восток-SOS».

“З березня- квітня 2014 року почали звертатися до нашої ініціативи люди щодо можливості реєстрації фактів народження або смерті у Криму. Ми постійно отримуємо такі звернення і розуміємо, що на сьогоднішній день встановити такі факти неможливо іншим шляхом аніж судовою процедурою, хоча це неправильно  і так не повинно бути. До наших юристів звернулися вже більше 60-70 осіб, але нами було подано 30 заяв до апеляційного суду міста Києва щодо встановлення фактів народження ...і можна сказати, що такі справи не вирішуються швидко, вони вирішуються протягом двох, трьох місяців. ВПО з маленькими дітьми не завжди можуть перетнути адміністративний кордон без українського свідоцтва про народження, тому що відповідно до сьогоднішнього законодавства, для того, щоб в’їхати на материкову частину повинен бути у дитини документ, який підтверджує її факт народження”, –  наголосила юристка громадської ініціативи «КримSOS» Вікторія Савчук.

Сергій Петухов, заступник Міністра юстиції з питань європейської інтеграції: “Сьогодні є можливість отримати і свідоцтво про народження, і свідоцтво про смерть людям, які проживають на тимчасово окупованих територіях. Є загальний судовий порядок встановлення факту народження чи смерті, але він сьогодні є занадто обтяжливим для цих людей, тому що передбачає звернення до конкретного суду - якщо це стосується Криму, то одного з судів в Києві, якщо це стосується Донбасу, то одного з судів, визначених вище спеціалізованим судом в тій частині Донбасу, що контролюється Україною. Тому Міністерство юстиції, розуміючи цю проблему, вийшло з ініціативою спрощеного порядку встановлення факту народження чи смерті через суд”.

Законопроект передбачає наступне спрощення:

– із заявою про встановлення факту народження  чи смерті можна звернутися до будь-якого суду на території України;

– прискорений порядок розгляду справ;

– після винесення рішення суду можна буде одразу отримати судове рішення і в той же день отримати у РАЦС  свідоцтво про народження чи смерть.

Як зазначив Сергій Петухов, ця проблема не виникла одразу  з початку окупації: “Протягом 2014 року держава отримувала українські довідки про народження з Криму …з українськими печатками. Стосовно ‘ЛНР\ДНР’ – до цих пір ми отримуємо українські документи звідти, точніше довідки медичні з пологових будинків, українського зразка з українськими печатками. Весь 2014-2015 рік було масове надходження таких документів. Зараз їх стало набагато менше. І ми розуміємо, що зараз почнуться такі масові проблеми у людей… Стосовно свідоцтва про народження, то ми маємо пам’ятати про небезпеку торгівлі людьми і такого прихованого усиновлення і легалізації дітей людьми, які не є біологічними батьками. Стосовно свідоцтва про смерть, то це ще більш проблемніше питання, тому що, фактично, для чого воно потрібно – для отримання спадщини і можливі маніпуляції для отримання майнової вигоди. Так само інша проблема стосовно ‘ДНР\ЛНР’ – можливо, що через такі свідоцтва люди, які воювали чи підтримували ці так звані незаконні республіки, можуть спробувати легалізувати себе… Ми маємо зважати на всі можливі способи маніпуляції, але в той же час зробити зрозумілою просту процедуру, яка би була застосована до більшості наших  громадян, які там проживають.”

Сулейман Мамутов, правовий аналітик ВБФ «Право на захист»: “Ми радимо звернутися до досвіду, вже апробованого та перевіреного, – Республіки Молдова та Грузії, які зіткнулися з дуже схожою ситуацією. Не дивлячись на те, що ці держави запровадили у себе адміністративні процедури для вирішення цієї проблеми, вони не визнають на рівні закону будь-які документи, видані на окупованих територіях. Щодо самої процедури, то вона базується на деклараційному принципі і будь-яка особа, зацікавлена, може подати заяву щодо реєстрації (законодавство Грузії)  факту, який має юридичне значення, а саме факту народження. Тобто коло осіб, які можуть скористатися цією процедурою не обмежується, наприклад, батьками, тобто законними представниками. Головним доказом є заява. Щодо гіпотетичних зловживань цією процедурою – то вони повністю нейтралізуються повідомленням особи, яка користується процедурою про те, що до неї у випадку обману настає кримінальна відповідальність”. 

 


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Ні "поліцейщині" в Україні! Відбулась перша Всеукраїнська акція проти законопроекту 6556

Дані та е-демократія - в контексті України та світу

Надія Бабинська про конкурс молодіжних інновацій U-Inn: інновувати, творити і змінювати свої громади

Уперше Програма IT-освіти для дівчат-підлітків Technovation Challenge відбулась в Україні

Імплементація Національної стратегії у сфері прав людини - що показав громадський моніторинг

Два роки дії Національної стратегії у сфері прав людини: результати моніторингу