Американський та європейський шляхи соціального підприємництва

У європейських країнах соціальні підприємства дотаційні і залежні від донорів та держави. А у США прибуток є головним критерієм успішності соціального підприємства. В Україні поки обирають ...

social enterprise

Громадський Простір

У європейських країнах соціальні підприємства дотаційні і залежні від донорів та держави. А у США прибуток є головним критерієм успішності соціального підприємства. В Україні поки обирають європейський варіант.

Минулого тижня на Форумі соціальних підприємців європейський досвід презентували на прикладі Великої Британії. В Україні перейматимуть саме британський досвід – про це сказав Василь Назарук із Всеукраїнського ресурсного центру розвитку соціальних підприємств «Соціальні ініціативи».

Вважається, що у Великій Британії соціальне підприємництво з’явилося близько 1844 року з появою корпоративного руху – розповів Крейг Кері, Social Enterprise UK, на Форумі соціальних підприємців у Києві.

Social Enterprise UK – національна мережева організація для представництва соціальних підприємств у Великій Британії.

Соціальне підприємство, вважають британці, має вирішувати соціальні проблеми інструментами бізнесу, але без ототожнення бізнесу і соціалки.

У Social Enterprise UK наводять такі характеристики соціального підприємництва: 

– чітка соціальна і/або природоохоронна місія, зафіксована у керівних документах
– створення більшості своїх доходів за рахунок торгівлі
– реінвестування більшої частини свого прибутку
– незалежність від держави
– управління під контролем більшості в інтересах соціальної місії
– підзвітність і прозорість

Понад 50% прибутку соцпідприємтсва має реінвестуватися на досягнення обраної соціальної місії. Навіть якщо це не завжди ефективно, таке реінвестування має показати, що організація створюється не для власників чи акціонерів.

У Британії є багато грантів для стартапів у соціальному підприємництві. Для підтримки соціальних підприємcтв працює Банк Big Society Сapital, заснований у квітні 2012 року. Загальний бюджет 600 млн. фунтів стерлінгів має розподілятися через посередників на користь соціальних підприємств та громадських організацій. Інноваційним інструментом фінансування є акції громади: кожен член громади інвестує незначну суму у соціальне підприємство. Популярний також краудфандінг.

Посол Великої Британії в Україні, Саймон Сміт, каже, що у Сполученому королівстві 62 тисячі осіб (3,3% усього населення) працюють у соціальному підприємництві, загальний оборот якого складає 27 мільярдів фунтів стерлінгів. Більшість соціальних підприємств у Британії є малими або середніми і на них задіяно до 10 людей. Такий бізнес часто працює у депресивних районах, із уразливими групами. Саймон Сміт також підкреслює, що уряд має створювати належні умови для роботи соціальних підприємств.

Американський варіант соціального підприємництва ліберальніший – “капіталізм із соціально відповідальним обличчям”
Якщо в Європі соціальне підприємництво веде свою історію з кооперативного руху, то у США – зі сфери філантропії.

В умовах скорочення ресурсів у соціальному підприємництві американські НУО побачили шлях до виживання.

«Між 1982 і 1992 роком комерційна складова надходжень громадських організацій у США склала 52%. Тобто абсолютно помінялася картина… Вони були змушені заробляти самі», – розповіла Катерина Смаглій, Фулбрайтівський дослідник Центру підтримки науковців ім. Вудро Вілсона, Вашингтон (США).

Неурядові організації часто заробляють на адмініструванні послуг між тими, хто їх потребує і хто їх надає. У США соцпідприємництво ототожнюють із підприємництвом громадських організацій, доходи від якого вони спрямовують на свою статутну діяльність.

У США держава значно менше підтримує соціальне підприємництво, порівняно з Європою. З ініціативи президента Обами при Білому домі було створено спеціальний департамент і фонд соціальних інновацій із бюджетом 50 мільйонів доларів.

У Європі наголос робиться на процедурах і демократичному управлінні соціальним підприємством, участі акціонерів у розподілі прибутків. У США питання, як має керуватися підприємство і як мають розподілятися прибутки, навіть не обговорюються.

У США для соціального підприємництва відправною точкою стає харизматичний лідер та його/її інноваційні ідеї. 

У Європі основним вважається не прибуток, а місія організації (особливо в Італії та Польщі). Тому європейські соцпідприємства можуть працювати за рахунок грантів, державних субсидій, пожертв, при релігійних установах. А в Америці головним критерієм успішності соціального підприємництва є прибуток.

«Вони вважають, що прибуток є єдиним механізмом забезпечення нашої сталості і… досягнення тої мети, яку Ви перед собою ставите», – сказала Катерина Смаглій.

По темі:

Сергій Голубєв: “Соцпідприємництво – той же бізнес, а соціальність – його конкурентна перевага”

Відео І Форум соціальних підприємців

Автор : Ірина Салій

Регіон: Київ


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Мислімо критично! На Українському радіо стартує медіаосвітний проєкт "Все Потребує Доказів"

На шляху до сталого розвитку. Як ПРООН заохочує українців до змін

Що варто знати про новий проєкт Стратегії розвитку громадянського суспільства?

Мистецтво дії білоруського художника Олексія Кузьміча

Андрій Грудкін: єдина альтернатива для громад на лінії зіткнення — це розвиток

ЦВК: просвіта. Певність та знання для усвідомленого вибору