Американський та європейський шляхи соціального підприємництва

У європейських країнах соціальні підприємства дотаційні і залежні від донорів та держави. А у США прибуток є головним критерієм успішності соціального підприємства. В Україні поки обирають ...

social enterprise

Громадський Простір

У європейських країнах соціальні підприємства дотаційні і залежні від донорів та держави. А у США прибуток є головним критерієм успішності соціального підприємства. В Україні поки обирають європейський варіант.

Минулого тижня на Форумі соціальних підприємців європейський досвід презентували на прикладі Великої Британії. В Україні перейматимуть саме британський досвід – про це сказав Василь Назарук із Всеукраїнського ресурсного центру розвитку соціальних підприємств «Соціальні ініціативи».

Вважається, що у Великій Британії соціальне підприємництво з’явилося близько 1844 року з появою корпоративного руху – розповів Крейг Кері, Social Enterprise UK, на Форумі соціальних підприємців у Києві.

Social Enterprise UK – національна мережева організація для представництва соціальних підприємств у Великій Британії.

Соціальне підприємство, вважають британці, має вирішувати соціальні проблеми інструментами бізнесу, але без ототожнення бізнесу і соціалки.

У Social Enterprise UK наводять такі характеристики соціального підприємництва: 

– чітка соціальна і/або природоохоронна місія, зафіксована у керівних документах
– створення більшості своїх доходів за рахунок торгівлі
– реінвестування більшої частини свого прибутку
– незалежність від держави
– управління під контролем більшості в інтересах соціальної місії
– підзвітність і прозорість

Понад 50% прибутку соцпідприємтсва має реінвестуватися на досягнення обраної соціальної місії. Навіть якщо це не завжди ефективно, таке реінвестування має показати, що організація створюється не для власників чи акціонерів.

У Британії є багато грантів для стартапів у соціальному підприємництві. Для підтримки соціальних підприємcтв працює Банк Big Society Сapital, заснований у квітні 2012 року. Загальний бюджет 600 млн. фунтів стерлінгів має розподілятися через посередників на користь соціальних підприємств та громадських організацій. Інноваційним інструментом фінансування є акції громади: кожен член громади інвестує незначну суму у соціальне підприємство. Популярний також краудфандінг.

Посол Великої Британії в Україні, Саймон Сміт, каже, що у Сполученому королівстві 62 тисячі осіб (3,3% усього населення) працюють у соціальному підприємництві, загальний оборот якого складає 27 мільярдів фунтів стерлінгів. Більшість соціальних підприємств у Британії є малими або середніми і на них задіяно до 10 людей. Такий бізнес часто працює у депресивних районах, із уразливими групами. Саймон Сміт також підкреслює, що уряд має створювати належні умови для роботи соціальних підприємств.

Американський варіант соціального підприємництва ліберальніший – “капіталізм із соціально відповідальним обличчям”
Якщо в Європі соціальне підприємництво веде свою історію з кооперативного руху, то у США – зі сфери філантропії.

В умовах скорочення ресурсів у соціальному підприємництві американські НУО побачили шлях до виживання.

«Між 1982 і 1992 роком комерційна складова надходжень громадських організацій у США склала 52%. Тобто абсолютно помінялася картина… Вони були змушені заробляти самі», – розповіла Катерина Смаглій, Фулбрайтівський дослідник Центру підтримки науковців ім. Вудро Вілсона, Вашингтон (США).

Неурядові організації часто заробляють на адмініструванні послуг між тими, хто їх потребує і хто їх надає. У США соцпідприємництво ототожнюють із підприємництвом громадських організацій, доходи від якого вони спрямовують на свою статутну діяльність.

У США держава значно менше підтримує соціальне підприємництво, порівняно з Європою. З ініціативи президента Обами при Білому домі було створено спеціальний департамент і фонд соціальних інновацій із бюджетом 50 мільйонів доларів.

У Європі наголос робиться на процедурах і демократичному управлінні соціальним підприємством, участі акціонерів у розподілі прибутків. У США питання, як має керуватися підприємство і як мають розподілятися прибутки, навіть не обговорюються.

У США для соціального підприємництва відправною точкою стає харизматичний лідер та його/її інноваційні ідеї. 

У Європі основним вважається не прибуток, а місія організації (особливо в Італії та Польщі). Тому європейські соцпідприємства можуть працювати за рахунок грантів, державних субсидій, пожертв, при релігійних установах. А в Америці головним критерієм успішності соціального підприємництва є прибуток.

«Вони вважають, що прибуток є єдиним механізмом забезпечення нашої сталості і… досягнення тої мети, яку Ви перед собою ставите», – сказала Катерина Смаглій.

По темі:

Сергій Голубєв: “Соцпідприємництво – той же бізнес, а соціальність – його конкурентна перевага”

Відео І Форум соціальних підприємців

Автор : Ірина Салій

Регіон: Київ


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Відкрито House of Europe — дім, сповнений можливостями

Андрій Тужиков: громсектору потрібні зрозумілі моделі комунікації себе для громади

Коаліція по-тернопільськи або як впливати на владу без протестів

Інтервізії, ретрити, кейс-конференції: як уникати вигорання — радить Софіко Табагхуа

Сила в людях: 3 історії громадських організацій, що змінюють Київ

Молодіжний центр Волині: країні потрібні здорові, хороші середовища, які творять соціальні зміни