Адміністративні послуги в Державній міграційній службі України – погляд громадськості

29 липня в приміщенні Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини відбувся круглий стіл на тему: «Адміністративні послуги в Державній міграційній службі України (ДМСУ) – погляд ...

ДМСУ

Громадський Простір

29 липня в приміщенні Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини відбувся круглий стіл на тему: «Адміністративні послуги в Державній міграційній службі України (ДМСУ) – погляд громадськості».

На захід були запрошені представники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Державної міграційної служби України, Асоціації УМДПЛ, Центру політико-правових реформ, представники громадянського суспільства.

Відкриваючи захід, Представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Конституційному суді України Ірина Кушнір , зазначила, що «Нормативно-правова база у сфері надання ДМСУ адміністративних послуг потребує суттєвого вдосконалення». Ірина Володимирівна також наголосила, що практика роботи ДМС за останні місяці свідчить про готовність “представників ДМС змінювати систему”.

Ключовим аспектом заходу стало представлення результатів всеукраїнської кампанії з моніторингу надання адміністративних послуг ДМСУ, що проводилася за ініціативи Асоціації Українських моніторів дотримання прав людини.

Представивши результати першого в Україні комплексного моніторингу надання ДМСУ адміністративних послуг, головний експерт кампанії моніторингу Володимир Батчаєв відповів, що головною ціллю їхньої роботи було сформувати загальну картину та зробити цілісний аналіз надання адміністративних послуг органами ДМСУ.

Щодо самої форми Володимир Батчаєв також додав, що моніторинг, на його переконання — це форма громадянського контролю за діяльністю органів влади.

Підходячи до представлення результатів, Володимир Батчаєв виокремив наступні основні проблеми, які було виявлено під час проведення моніторингу роботи органів ДМСУ у сфері надання адміністративних послуг: недотримання графіку прийому громадян, в т.ч. порушення 40-го режиму прийому громадян; недоступність інформації щодо того які конкретно послуги надаються міграційною службою (наприклад, відсутність стелажів з бланками та іншою необхідною інформацією); відсутність практики використання електронних терміналів; недостатній комфорт надання адміністративних послуг; відсутність книг скарг та пропозицій; відсутність електронних платіжних терміналів; “неочевидне” примушення сплати за послуги.

Коротко результати моніторингу варто звести до наступного

1. Недотримання графіку прийому громадян. Не зважаючи на те, що стаття 6 Закону України “Про адміністративні послуги” встановлює мінімальний 40-годинний графік прийому громадян органами ДМСУ лише одне Чернівецьке обласне управління ДМСУ дотримується в повному обсязі. Те ж саме стосується і питання роботи в суботу.

2. Недоступність інформації щодо того, які конкретно послуги надаються міграційною службою. Територіальні органи рідко повідомляють процедури, порядок надання адміністративних послуг; досить часто відсутній також перелік самих послуг, що надаються тим або іншим структурним підрозділом. Все це спричиняє проблеми для громадян, котрі губляться…

3. Відсутність практики використання електронних терміналів та відсутність електронних платіжних терміналів. Електронні термінали в практиці органів державної влади мали б стати надійним та ефективним джерелом інформації для громадян, а тому їхня відсутність в органах ДМСУ посилює проблему доступу громадян до інформації, що стосується надання адміністративних послуг органами ДМСУ. Хоча така ситуація, за свідченням працівників ДМСУ, пояснюється майже цілковитою відсутністю бази інформації в електронному вигляді, що власне стає на сьогодні причиною проблем для громадян з Луганської та Донецької областей, а також Автономної Республіки Крим, які втратили свої документи та не можуть їх відновити.

4. Недостатній рівень комфорту надання адміністративних послуг. В цьому розділі монітори оцінювали комфорт приміщень та якість надання адміністративних послуг.

5. “Неочевидне” примушення сплати за послуги. Надзвичайною проблемою була і залишається проблема необгрунтованої вимоги оплати адміністративних послуг. Найбільш відомим прикладом варто назвати видачу та отримання закордонних паспортів, за які громадяни України сплачують в середньому від 400 до 600 грн. по країні, хоча він не може коштувати дорожче, ніж це встановлено законодавством. Все інше — додаткові послуги, які включаються без відома отримувача паспорту.

Представники моніторингової кампанії підтвердили, що “наміри змінюватися у ДМСУ присутні, проте неповною є готовність”, що викликано недостатнім фінансовим, матеріально-технічним та кадровим забезпеченням органів ДМСУ та легалізацією комерційної складової у діяльності міграційної служби. Особливо гостра ситуація на сьогодні, за їхніми словами, склалася в районних органах ДМС. Ці слова підтвердили й представники ДМСУ, які звернули увагу на проблеми кадрового та фінансового забезпечення.

Хоча така картина може свідчити про наявні проблеми у системі органів ДМСУ у сфері надання адміністративних послуг, експерти все ж таки констатують, що Служба демонструє динаміку покращення роботи.

Отримати доступ до результатів моніторингу

Олександр Ярощук для Громадського Простору


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

"Якщо не працювати з культурою, то є сусідні держави, які б хотіли з нею попрацювати" — Яна Бойцова

Юлія Соловйова: мотивацією має бути бажання жити під синьо-жовтим стягом

Олександра Матвійчук: громадяни, які усвідомлюють свою роль — величезна рушійна сила

Юлія Євпак: еліта — завжди актив, вона та, хто рятує країну, коли зле

Волонтер Михайло Шелеп: менші збори в меншому колі людей — ефективніші

Ініціативи Степаня: залучаємо можливості, які дають поштовх діяти та змінювати життя молоді на краще