Миколаївська делегація обговорює зміни до Конституції в частині децентралізації
Зміни до Конституції в частині децентралізації обговорювали минулого тижня на регіональному круглому столі у Херсонській облдержадміністрації. Окрім урядовців та парламентарів, серед учасників із ...
Додано:
at
Зміни до Конституції в частині децентралізації обговорювали минулого тижня на регіональному круглому столі у Херсонській облдержадміністрації. Окрім урядовців та парламентарів, серед учасників із Миколаївської, Одеської та Херсонської областей – представники облдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування усіх рівнів, а також їхніх асоціацій, зокрема і експерти Асоціації міст України.
Із баченням необхідних змін до Конституції України виступив голова Баштанської міської ОТГ (громада – член АМУ). Він озвучив ключові позиції, на яких наполягають об’єднані територіальні громади. Це, зокрема, зупинення та скасування актів органів місцевого самоврядування винятково у судовому порядку; концепція “сильного мера”, гарантії фінансування для забезпечення виконання делегованих повноважень.
Зазначимо, що Асоціація міст України вже презентувала Концепцію змін до Конституції. Це як концептуальне бачення, так і конкретні текстові пропозиції до законопроєкту конституційних змін щодо місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Представники Асоціації міст України, виконавчі директори з Миколаївської, Херсонської та Одеської областей представили ці позиції в кожній робочій групі – окремо серед делегації кожної області.
В Асоціації міст пропонують наступні концептуальні положення у зміни до Конституції України:
- Запровадити дворівневе місцеве самоврядування: 1) первинний рівень – муніципалітет (один або декілька населених пунктів з навколишніми територіями); 2) вторинний рівень – область (спільні питання жителів муніципалітетів області).
- Муніципалітети об’єднуються, роз’єднуються, змінюються, перейменовуються за умови підтримки цих питань відповідними муніципальними радами відповідно до закону. Парламент може визнавати муніципалітети з великою чисельністю населення окремими муніципалітетами-областями (наприклад: муніципалітети з населенням понад 700 тисяч жителів, міста Київ та Севастополь).
- Необхідно зберегти на рівні муніципалітету модель сильного мера, виборної посадової особи, яка очолює виконавчий орган муніципальної ради та головує на засіданнях відповідної ради.
- Жителі кожного муніципалітету повинні обирати своїх депутатів до обласної ради, а муніципальних рад можуть їх відкликати. Найважливіші рішення обласної ради потребують проведення консультацій з муніципальними радами. Рішення обласних рад виконують їх виконавчі органи.
- Державну виконавчу владу в АР Крим, областях та повітах здійснюють виключно територіальні представництва органів державної влади. Порядок та способи координації вказаних територіальних представництв визначаються законом.
- Компетенція органів місцевого самоврядування й надалі поділяється на власну та делеговану державою. Зупинення та скасування актів органів місцевого самоврядування здійснюється виключно у судовому порядку. Державний нагляд за делегованою державою компетенцією здійснюється територіальними представництвами органів державної влади в порядку та випадках, що визначаються законом.
Асоціація міст України надіслала відповідні документи Президенту України, Верховній Раді та Кабінету Міністрів і звернулася з проханням врахувати їх при публічному обговоренні конституційних змін.
Основним етапом обговорення конституційних змін стало обговорення у групах – кожна область окремо. Після цього, представники кожної з областей визначили делегатів від області для ефективної підготовки та участі у наступній спільній зустрічі у Києві, що запланована на 10 березня.
Нагадаємо, мова йде про проект Закону України від 13 грудня 2019 року №2598.
Запропоновані зміни до Конституції обговорювались на регіональному рівні – упродовж тижня в різних областях проходили кущові круглі столи із залученням представників органів місцевого самоврядування усіх рівнів та їхніх асоціацій.