Закони для соцмереж: як протидіяти маніпуляціям у Інтернет-просторі

Українські виборчі кампанії дедалі активніше переміщуються у соціальні мережі – доведено останніми парламентськими перегонами. На виборах до Верховної Ради 2019 партії лише у Facebook витратили ...

A7300585-300x200
Закони для соцмереж: як протидіяти маніпуляціям у Інтернет-просторі

Українські виборчі кампанії дедалі активніше переміщуються у соціальні мережі – доведено останніми парламентськими перегонами. На виборах до Верховної Ради 2019 партії лише у Facebook витратили більше мільйона доларів США, а опублікували більше 40 тисяч рекламних дописів. Завдяки соцмережам політики завойовують підтримку виборців, однак ніщо не заважає їм вдаватися до маніпуляцій і недостовірної реклами.

Як змінити цю ситуацію та зберегти баланс між правом на свободу слова та правом читачів на захист від мови ворожнечі та дезінформації – про це йшлося під час публічного обговорення «Чи потрібне Україні законодавство щодо протидії зловживанням в соцмережах в період виборів?», організованого Центром демократії та верховенства права та Інтерньюз-Україна.

Учасники дискусії висловили спільну позицію: законодавче регулювання соціальних мереж потрібне. Однак воно не має бути надто жорстким. Крім правових механізмів, велику роль відіграватиме співпраця з соціальними мережами – адже Facebook чи Youtube мають власні правила, а держава не може прямо впливати на них.

Спільні медійні правила і контроль за рекламою: які законодавчі зміни потрібні

Третина (33%) українців дізнаються політичні новини з соціальних мереж, а у Facebook зареєстровано 12 мільйонів користувачів з України. Тож дописи у соцмережах прямо впливають на політичні погляди українців. Тим часом, Інтернет лишається «сірою зоною», яку закон практично не регулює.

В Україні є виборче законодавство, яке встановлює певні «правила гри». І його слід змінити, аби ці закони поширювалися і на Інтернет – зазначив Тарас Шевченко, директор ЦЕДЕМ.

«У нас багато прив’язок до регулювання ЗМІ. Просте відкидання прив’язки до ЗМІ дозволить поширити вже наявні норми і правила. Якщо лише ЗМІ зобов’язані повідомляти замовника соціологічних досліджень, то виходить, що сайти вже не зобов’язані, соцмережі не зобов’язані, самі соціологи не зобов’язані. Така позиція застаріла і нерелевантна», – наголосив він.

Немаркована (або оплачена з підставних джерел) політична реклама – ще одна проблема соціальних мереж. Адже глядачі не мають об’єктивної інформації про авторів, а партії можуть використовувати «тіньові» кошти і переважати конкурентів завдяки грошам, а не ідеям. На думку Віти Володовської, юристки Лабораторії цифрової безпеки, дозвіл на рекламу слід надавати лише верифікованим особам.

«Тут є досвід США, де можливість розміщувати рекламу на таких платформах обмежена. Вона доступна лише особам, які зареєструвалися у виборчих органах, заявивши, що будуть підтримувати того чи іншого кандидата. Тоді можливо контролювати: хто, як і звідки оплачує рекламу», – пропонує експерт.

Як вказав Ігор Розкладай, юрист ЦЕДЕМ, існує практика, за якої розміщувати рекламу можуть не лише самі політики, а й їхні прихильники. До прикладу, у Чехії та Словаччині вони можуть зареєструватися як офіційні групи підтримки. Такий механізм можливий і в Україні. До того ж, його можна узгодити з Фейсбуком, а НАЗК отримає можливість контролювати такі витрати партій.

Тим часом у соцмережах є і нові виклики. Зокрема, під час українських виборів активно діяли боти. Так, журналісти проекту «Слідство.інфо» викрили мережу, учасники якої писали політичні коментарі від імені фейкових Facebook-акаунтів (за гроші і на замовлення), аби вплинути на думку реальних користувачів.

«До наступних виборів треба відрегулювати це питання. Сьогодні використання ботів не є порушенням, але фактично вони формують суспільну думку, яка впливає на вибір. Можна визнати протиправними дії, коли люди наймають інших осіб із завданням писати замовні політичні коментарі», – пропонує Оксана Максименюк, експерт Інституту розвитку регіональної преси.


Закони для Facebook: як Україні співпрацювати з соцмережами

Українська держава може встановити правила для учасників виборів, однак не може диктувати умови для Facebook чи Google. Адже Україна не є критично важливим ринком для інтернет-гігантів (як, до прикладу, Німеччина). Однак є можливості для добровільної співпраці.

За словами Ігоря Розкладая, Фейсбук готовий реагувати на запити України – але ми маємо пропонувати конкретні рішення.

«Від Фейсбуку ми бачимо позитивний відгук, і все залежить від нас. Якщо ми запропонуємо механізми, які будуть зрозумілі і прості, то можемо виходити на рівень певних законодавчих ініціатив. Наразі ж співпраця існує. До прикладу, з кіберполіцією, іншими правоохоронцями. А от співпраця з державними органами – на рівні контактів, і це нестабільна конструкція», – вказує експерт. 

Юрист наводить приклад: коли Україна чітко визначила Крим та ОРДЛО окупованими територіями, Facebook заборонив показ політичної реклами з цих регіонів. Тож аби соцмережа реагувала, держава має посилатися на законодавчі рішення.

Саме співпраця з представниками соцмереж – ключ до боротьби з мовою ворожнечі та дезінформацією, наголосив Максим Дворовий, юрист Лабораторії цифрової безпеки. Наприклад, держава має узгодити з соцмережами критерії мови ворожнечі, за якими платформи зможуть її видаляти.

«Важливо дійти спільної точки зору: що таке мова ворожнечі і дезінформація, аби не було «банів» за слово «москаль», вжите в жартівливому дописі. Потрібно роз’яснювати платформам український контекст і мовні особливості. Основна ж проблема в тому, що в різних юрисдикціях різні визначення протиправного контенту».

Ще одним нагальним питанням лишається налагодження співпраці з платформою Youtube. Адже, як відзначає Ігор Розкладай, наразі соцмережа узагалі не маркує політичну рекламу. І це проблема, адже відеосюжети сильніше впливають на глядача, ніж текстові дописи.

Нацрада чи ЦВК: хто і як регулюватиме контент

Як доводить досвід української медійної сфери, важливі не лише гарні закони, а й наявність сильного регулятора, який гарантуватиме їх виконання. Учасники дискусії підтримують ідею його запуску, однак пропонують різні сценарії.

«Серед нас є дискусія: це має бути медійний орган чи Центрвиборчком? Природніше, що це мав би бути медійний орган, Нацрада з питань телебачення та радіомовлення. З іншого боку, чи є у органу фінансово-технічно-людський потенціал для такого контролю?», – вказав Ігор Розкладай.

З чинними ресурсами Нацрада працюватиме недостатньо швидко, але потенційно може виконувати цей обов’язок, адже він мало відрізняється від сьогоднішніх функцій Нацради – відзначив у відповідь Роман Кіфлюк, Начальник управління контролю та аналізу телерадіомовлення Нацради з питань телебачення та радіомовлення (додавши, що не висловлює офіційну позицію органу).

Як додає Віта Володовська, регулятор має не лише розглядати скарги, а виробляти державну політику. Вона пропонує створити пост уповноваженого з соціальних мереж.

«Якщо ми хочемо мати ефективні контакти з соцмережами, то очевидно, що нам потрібна державна політика і орган, який відповідає за таку комунікацію. Важливий момент: якщо ми хочемо активно впливати на ситуацію, потрібен аналітичний центр, який буде моніторити ситуацію. Умовно, уповноважений з соцмереж, це може бути гарна ідея», – пояснила вона.

Водночас, у соцмережах читачі дізнаються новини не лише від сторінок політиків, а й від блогерів, аудиторія яких може не поступатися традиційним ЗМІ. Чи має держава регулювати також і їх – наразі питання відкрите. «Чи має держава регулювати дії блогерів? Чи мають до них бути вимоги: як реагувати на скарги, до прикладу. Багато західних країн мають таку практику», – вказав Тарас Шевченко. Ігор Розкладай запропонував поширити правила і на блогерів, але лише тих, які є впливовими і постійно ведуть медійну діяльність (а не, до прикладу, пишуть про власне хобі).

Як підсумував юрист ЦЕДЕМ, такі обговорення потрібні саме щоб виробити спільне бачення, яке може втілитися в конкретні правові ідеї.

Проведення заходу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Центру демократії та верховенства права та ГО «Інтерньюз-Україна» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Сила місцевої демократії: завершилася програма із залучення громадян до врядування

Тиждень стратегічних діалогів ZDOROVI про відкритість, демократію та роль громадянського суспільства

Відбувся захід про втрати громадянського суспільства під час війни Росії проти України

Завершилось публічне обговорення проєкту Статуту Ріпкинської селищної територіальної громади

Пам’ять про війну в умовах нової війни: як Україна переосмислює Другу світову

День Європи. Долучайтесь до кінематографічної подорожі Європою з EU Youth Cinema: Green Deal

  • Konstantin Grytsenko

    Чому в фесбуці повно мату. І там де і жінки і діти. Таке враження що фесбук хоче перетворити українців на дикунів. Чому уряд не подає на фесбук в суд