Знайомство з цьогорічною програмою DOCU/ЮНІСТЬ 2025: Never give up

Знайомимо із цьогорічною програмою DOCU/ЮНІСТЬ, її сенсами та натхненням у кураторському тексті програмера Docudays UA Олега Мельничука.Світ змінився і став ще складнішим. Але, як і завжди, вньому ...

Додано:
Docudays UA

a1_the_track_hamza_and_zlatan_above_it_all
Знайомство з цьогорічною програмою DOCU/ЮНІСТЬ 2025: Never give up

Знайомимо із цьогорічною програмою DOCU/ЮНІСТЬ, її сенсами та натхненням у кураторському тексті програмера Docudays UA Олега Мельничука.

Світ змінився і став ще складнішим. Але, як і завжди, вньому існує багато речей, які здатні перетворити його на краще. І одна з них – це енергія молодості.

Як перетнути кордон між ілюзорним дитинством і дорослим життям, щоб знайти своє місце в реальності, яке виявилося зовсім не таким, як уявлялося раніше? Кожному й кожній в юності належить пройти цей слизький шлях і знайти свої відповіді. Прийняти світ таким, яким він є і йти вперед, будучи керованим своїми мріями. Робити свій вибір та відстоювати його. Падати. Але однаково підніматися. І навчитися головного – ніколи не здаватися.

Цьогорічна програма DOCU/ЮНІСТЬ фокусується на становленні особистості у складних, а іноді – чужих та ворожих умовах. Пошук сил і мотивації, щоб рухатися до своєї мети всупереч усьому й бути сильнішим за обставини, стало основною темою фільмів, що увійшли до цієї добірки.

Заголовна стрічка програми – канадський «Трек» режисера Раяна Сідху заряджає доброзичливістю до себе та своїх героїв, показуючи історію трьох боснійських підлітків.Разом зі своїм тренером вони відновлюють занедбану (списану графіті й зі слідами від куль війни) легендарну спортивну трасу для санного спорту, зведену до Олімпійських ігор у Сараєво 1984 року. І розпочинають тренування. Фільм виходить за межі звичайної спортивної історії про наполегливе прагнення до перемоги, хоча він також і про це. Ця робота зачіпає глибший пласт і виявляється про пошуки себе після травматичних ударів життя, коли пережита війна змінила все, наклала відбиток на свідомість та вибила ґрунт з-під ніг. Це мотивуюча і по-людськи жива розповідь про те, як важливо зберегти віру в себе та свою мрію попри все. І ще – це приватний портрет нового покоління, яке формується після війни у новій, по-дорослому недружній реальності…

Опанування тіктоку, боротьба з власним голосом, тендітна грань стосунків дітей і батьків, звикання до нового середовища та відчуття іншого дому, пошуки чарівної силиводи, що зникла… Ці теми п’яти короткометражних робіт, що увійшли до традиційної для DOCU/ЮНОСТІ добірки короткого метру, додають своїх відтінків.

Герой нідерландської роботи Семмі Шефа Ідрісу «Король Рідван» – 20-річний мешканець Леувардена – популярний у своєму місті за створеними власноруч тікток-роликами, які стають вірусними. Фільм ставить питання про крихкі межі соціальних мереж. Оскільки причина «популярності» Рідвана також криється в кепкуванні оточуючих над людиною з вираженою інтелектуальною недостатністю. Але чи має це значення для героя, який щиро вірить у свою мрію стати суперзіркою соціальних мереж?

«Дім, якого шукаєш» режисерки Паріси Амінолахі показує сім’ю іранських біженців – батька і його двох доньок, які оселяються у Швеції та обживають нову домівку. Наскільки сприйнятливі діти до зміни місць і наскільки легко їм почати сприймати нове місце проживання як свій дім? Сучасний світ пронизаний такими історіями сімей біженців. Ця робота зачіпає тему сприйнятливості дітей до зміни життя, яке вже ніколи не буде таким, як раніше.

Прийняття себе, подолання своїх страхів, пошук упевненості в собі – характерні для підліткового віку риси зачіпає польська робота Емі Бухвальд «Відлуння» через висловлювання героя та героїні, котрі проходять курс логопедичного лікування. Щоб подолати заїкання, їм належить перестати боятися свого голосу й соромитися. Це – перший крок, який стає початком їхнього усвідомленого шляху до самого себе.

У програмі короткого метру – лауреат премії IDFA за найкращий молодіжний документальний фільм (9–12 років), індійська робота Пурви Бхат «Про що фільм?». Порушуючи питання довіри між дітьми й батьками у спілкуванні на незручні теми, режисерка занурює глядачів і глядачок у відчуття дітей, які стикаються з дискомфортом та відторгненням. Подолання перешкод, нехай і на прикладі цієї простої історії з дитинства, складаються в наступні кроки, які ще будуть в їхньому житті далі.

Фінальним акордом короткометражної добірки фільмів стане атмосферна анімація «Mû» німецької режисерки Малін Нойманн. Чарівна і світла подорож дитини на казковій істоті у пошуках шляху до повернення води, що зникла. Подорож, в якій треба вірити вте, що шукаєш, й у те, чого бажаєш. Винагорода за віру та щирість завжди приходить сповна.

…Складний етап, в якому зараз опинився світ, проте не повинен мати вирішальне значення у формуванні покоління, що прийде на тлі суцільної невизначеності, потрясінь та руйнування. Складаючи цю програму, хотілося сфокусувати її на рисах, які завжди притаманні юності й можуть протистояти смутним часам.

Це – наполегливість, упевненість та надія.

Енергія молодості має перемагати.

Чільне фото: кадр із фільму «Трек»

 

22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.

 

Джерело: Docudays UA.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Нідерланди забезпечать 23 українські лікарні сонячними станціями

ZDOROVI увійшли до Кураторської ради Національної премії «Жінка України 2025»

Docs4Teens на 22 Docudays UA: прагнення до свободи у фільмах для підлітків

Активізувати комунікацію і створити цифрову платформу для релокованих громад: рекомендації проєкту “Бюджети в екзилі 2.0”

Евакуація, освіта, адаптація: правозахисники та міжнародні партнери обговорили підтримку українських дітей в окупації