«Змішане» майбутнє: діджиталізація професійно-технічної освіти в Україні

З нового 2021 навчального року студенти закладів професійно-технічної освіти (ЗП(ПТ)О) повертаються в аудиторії.  Проте навчальні програми, що зазнали значних трансформацій під час пандемії, ...

Додано:
E-TVET

Змішана форма навчання в закладах професійно-технічної освіти урізноманітнює освітні програми, ефективніше поєднується з різними підходами, а також вдосконалює передачу знань.
«Змішане» майбутнє: діджиталізація професійно-технічної освіти в Україні

З нового 2021 навчального року студенти закладів професійно-технічної освіти (ЗП(ПТ)О) повертаються в аудиторії.  Проте навчальні програми, що зазнали значних трансформацій під час пандемії, збережуть діджитал-складову.

Аналізуючи вже існуючий досвід віддаленого навчання в умовах пандемії, можна зробити висновок, що при належній підготовці, діджитал-технології можуть стати якісним доповненням заняттям в класі. Змішана форма навчання в закладах професійно-технічної освіти урізноманітнює освітні програми, ефективніше поєднується з різними підходами, а також вдосконалює передачу знань. 

Змішане навчання – поєднання очних занять з дистанційною формою, стане «новою нормою» у сфері освіти. З метою забезпечення безперервності навчального процесу та модернізації ЗП(ПТ)О в умовах пандемії та після неї, у червні 2020 року Міністерство освіти і науки України звернулося до Будапештського офісу Міжнародної організації праці з проханням надати підтримку у розробці якісних програм з впровадження цифрової освіти. Які діджитал-інновації відбудуться в професійно-технічній освіті у новому навчальному році та як це вплине на якість освіти студентів розповідаємо у статті. 

Виклики діджиталізації професійно-технічної освіти

Карантинні обмеження та дистанційне навчання виявилися серйозними перешкодами для продовження освітнього процесу в ЗП(ПТ)О, оскільки практичні заняття було складно адаптувати в цифровий формат. Раптові зміни не залишали достатньо часу для комплексної підготовки викладачів, планування і розробки електронних уроків. До пандемії цифрові технології систематично застосовували лише окремі заклади та викладачі. Найбільше постраждали ті, хто не мав попереднього досвіду дистанційного викладання, відповідно, це негативно вплинуло на якість надання освітніх послуг студентам в ЗП(ПТ)О.

Як Міжнародна організація праці підтримує розвиток цифрової освіти в ЗП(ПТ)О?

У координації з Міністерством освіти і науки України, Міжнародна організація праці впроваджує проєкт «Є-ПТНЗ в Україні: безперервність навчання в умовах COVID-19» та розвиває цифрову спроможність українських ЗП(ПТ)О:

  • У співпраці з ЗП(ПТ)О та методичними центрами у чотирьох регіонах України розробляються інноваційні матеріали для чотирьох професій. Майбутні кухарі, автомеханіки, електрики та кравці зможуть навчатися за допомогою інтерактивних модулів, віртуальних симуляторів, навчальних відео та 3D-анімацій.
  • 45 викладачів та методистів ЗП(ПТ)О, а також представники соціальних партнерів з 24 областей України та м. Києва пройшли навчання на курсі з електронної педагогіки та розробки модульного контенту тривалістю 6 тижнів. Мета курсу – розвинути навички планування, розробки та проведення електронного навчання із застосуванням інтерактивних методик, побудованих на особистісно орієнтованому підході. Восени 2021 року курс буде проводитися вдруге, а до кінця проєкту – передано Міністерству освіти і науки України.
  • Окрім цього, викладачі та методисти з різних ЗП(ПТ)О взяли участь в серії вебінарів щодо передбачення професійних навичок, особистісно орієнтованого підходу в цифровому навчанні, та використання безкоштовного програмного забезпечення. Заходи було організовано у партнерстві з Європейським освітнім фондом (ETF) та Дитячим фондом ООН організацією (UNICEF).
  • Продовжується розробка національної електронної платформи для закладів професійно-технічної освіти. Ресурс буде бібліотекою мультимедійного контенту для різних професій, а викладачі зможуть обмінюватися матеріалами та своїм досвідом.
  • У співпраці з соціальними партнерами розробляються онлайн-курси з гендерної рівності для HR-спеціалістів, а також розвитку соціальних компетенцій для молодих профспілкових активістів.
  • У вересні 2021 року планується запуск навчального інструменту “Права молоді на роботі”, в основі якого закладено принципи ігрофікації. Гра створена для покращення знань молоді про їхні трудові права.

Очікувані результати проєкту

Проєкт націлено на широку аудиторію освітян в професійно-технічних закладах та має на меті досягнення таких цілей:

  • Методисти з регіональних методичних центрів, викладачі та тренери ЗП(ПТ)О з 24 областей України та м. Києва навчаються та будуть продовжувати опановувати навички для проведення дистанційної освіти, а також вдосконалення цифрових програми. Методичні центри будуть надавати підтримку щодо діджиталізації ЗП(ПТ)О. Курс з розбудови цифрового потенціалу ЗП(ПТ)О буде передано Міністерству освіти і науки України. Додаткова група тренерів цього Kурсу пройде навчання для подальшої мультиплікації серед освітян. Це дасть можливість розповсюдити цифрові тренінги на всю систему професійно-технічної освіти в Україні та потенційно охопити близько 35 000 викладачів та тренерів у 708 навчальних закладах; 325 фахівців з 25 обласних методичних центрів та загалом близько 239 800 студентів.
  • Буде розроблено сучасні мультимедійні навчальні матеріали для чотирьох навчальних закладів ЗП(ПТ)О з чотирьох професій: автомеханік, кухар, електрик і кравець. На початковому етапі близько 800 учнів зможуть навчатися за ними. Розміщені в Інтернеті, програми будуть доступні для близько 67 000 учнів, які опановують ці чотири спеціальності по всій Україні.
  • Застосування мультимедійних відео, 3D візуалізацій і навчальних симуляторів сприятиме передачі та утриманню знань. Учні зможуть навчатися через симулятори, доступні на мобільних пристроях, що покращить досвід практичного навчання для використання спеціалізованого обладнання.
  • Буде розроблено національну електронну платформу, яка надасть можливість усім 708 ЗП(ПТ)О в Україні поширювати та використовувати мультимедійні матеріали для якісного електронного та змішаного навчання.
  • Соціальні партнери зможуть надавати більш якісні послуги своїм учасникам, зокрема, цифрове навчання, спрямоване на вдосконалення соціальних компетенцій молодих профспілкових лідерів, а також зміцнення гендерної рівності у компаніях через методи управління кадровими ресурсами.
  • Випускники ЗП(ПТ)О та українська молодь покращать свої знання щодо прав на робочому місці за допомогою навчальної гри “Права молоді на роботі”, що буде розповсюджена в закладах освіти та медіа.

У 2021 році близько 239 800 студентів навчалися в українських закладах професійно-технічної освіти. Цей проєкт допомагає надолужити втрачене за карантин, посилює якість освіти для майбутніх студентів ЗП(ПТ)О та сприяє кращій обізнаності молоді про свої трудові права. 

Про проєкт

Проєкт Міжнародної організації праці  «Є-ПТНЗ в Україні: безперервність навчання в умовах COVID-19» підтримує Міністерство освіти і науки України у пілотуванні дистанційного навчанні в закладах професійно-технічної освіти для чотирьох професій. Метою проєкту є забезпечення безперервності професійно-технічної освіти в умовах пандемії за допомогою дистанційного та змішаного навчання (поєднанням очної форми і технологій дистанційного навчання). Дізнати більше


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Як військові дії впливають на захист прав людини?

Що зробив Меморіал у квітні: сторінка пам’яті Далі, дослідження практик меморіалізації, хвилина мовчання на івентах

Мистецькі майстерні проекту Creating Вridges

У громадах Півдня України проводять картування місцевого неурядового сектору

Правоохоронці та фахівці громад Чернігівщини посилюють спроможність з протидії гендерно зумовленому насильству

Участь громадян у процесах відновлення: кейс Березнегуватської громади (Миколаївщина)