Яскраві вироби – темні наміри: 45% молоді вживає тютюнові та нікотинові вироби. Як діяти державі?

7 травня 2025 року в інформаційному агентстві «Укрінформ» громадська організація «Життя» спільно з Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) провела пресконференцію «Яскраві вироби – темні ...

Додано:
olha233

загальне фото
Яскраві вироби – темні наміри: 45% молоді вживає тютюнові та нікотинові вироби. Як діяти державі?

7 травня 2025 року в інформаційному агентстві «Укрінформ» громадська організація «Життя» спільно з Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) провела пресконференцію «Яскраві вироби – темні наміри: 45% молоді вживає тютюнові та нікотинові вироби, як діяти державі?». Під час заходу було представлено результати двох всеукраїнських опитувань: про вживання тютюнових та нікотинових виробів серед дорослого населення та про ставлення до тютюнових виробів для електричного нагрівання. 

Що демонструють опитування?

Опитування, проведене КМІС в рамках регулярного ОМНІБУСУ у лютому-березні 2025 року, демонструє відновлення негативної тенденції до зростання споживання тютюну та нікотину. 31% українців зараз вживають тютюнові або нікотинові вироби: щоденно – 27%, епізодично – 4%. Вживання тютюнових або нікотинових виробів традиційно більш поширене серед чоловіків, ніж серед жінок: 41% та 16% відповідно. 

інфографіка_0506_результати (1)_page-0001

Найбільш значуще зростання споживання тютюнових та нікотинових виробів зафіксоване серед молодого населення віком 18-39 років – 45% (у 2024 році – 33%). Це свідчить про те, що молодь залишається основною цільовою аудиторією, на яку спрямовані дії тютюнової індустрії. Одним з факторів зростання споживання тютюну та нікотину стало агресивне просування тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) та електронних сигарет. 37% молодих курців віком 18-29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, 39% – електронні сигарети.

інфографіка_0506_результати (1)_page-0001

 

Screenshot 2025-05-07 at 13.46.43

Вікторія Захожа

«Цьогорічне дослідження виявило тривожний факт – кожен пʼятий (21%) теперішній споживач тютюнових та нікотинових виробів вживає 2 або 3 види продукції. Найбільше явище множинного споживання зосереджене серед молодого населення віком 18-29 років – 45% (23% споживачів вживають два види продукції та 22% – три). Найбільш поширеною комбінацією є сигарети та ТВЕН. Це може свідчити про те, що поява та просування нових тютюнових та нікотинових виробів спричиняє споживання кількох виробів одразу», – наголосила Вікторія Захожа, заступниця головного директора Київського міжнародного інституту соціології.

Вплив маркетингових тактик тютюнової індустрії 

Високий рівень споживання тютюнових виробів та зокрема ТВЕН серед молоді корелюється з показниками впливу маркетингових тактик тютюнової індустрії. За даними опитування «Споживання та ставлення до тютюнових  виробів для електричного нагрівання», проведеним КМІС, 43% українців наражаються на рекламу ТВЕН, серед молоді віком 18-29 років цей показник сягає 75%

Screenshot 2025-05-07 at 13.43.53

Найбільш поширеними місцями, де українці будь-якого віку помічають рекламу ТВЕН, є місця торгівлі та інтернет. Молодь віком 18-29 років найбільше наражається на рекламу в інтернеті – 59%.

Більшість респондентів, що вживають ТВЕН, вживають ці вироби з ароматизаторами (63%), серед молоді віком 18-29 років – 81%. Це свідчить, що ароматизатори є одним з чинників, що впливає на залучення молоді до вживання ТВЕН.

Окрім того, 38% молодих українців віком 18-29 років вірять в оманливий міф тютюнової індустрії, що вживання ТВЕН менш шкідливе, ніж куріння сигарет.

Ставлення населення до посилення регулювання ТВЕН 

Опитування демонструє абсолютну підтримку населенням посилення регулювання ТВЕН та пристроїв для їх використання: 81% українців підтримує​​ впровадження графічного медичного попередження на пачках ТВЕН та пристроїв, 70% – заборону тютюнової викладки у місцях торгівлі та реклами брендів пристроїв, 65% – заборону ароматизованих ТВЕН, 70% – підвищення акцизу на ТВЕН на рівні з сигаретами.

Наразі у Комітеті здоровʼя нації, медичної допомоги та медичного страхування Верховної Ради на розгляд внесений законопроєкт №12091, спрямований на захист дітей та молоді від приваблення до вживання нових тютюнових та нікотинових виробів. Законопроєкт №12091 розроблений на основі Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та імплементує оновлення євроінтеграційної Директиви 2014/40/ЄС.

Ухвалення законопрокєту №12091 сприятиме реалізації Стратегії демографічного розвитку до 2040 року, затвердженої Урядом України, оскільки вживання тютюну є одним з основних факторів ризику численних захворювань, втрати працездатності, інвалідизації та передчасної смертності. Щороку через хвороби, спричинені вживанням тютюну, помирає понад 100 тисяч українців, що в умовах демографічної кризи є загрозою національній безпеці та збереженню людського капіталу. 

Дмитро Купира

«Завдяки постійному моніторингу споживання, ми бачимо, що нові тютюнові та нікотинові вироби не є засобом відмови від традиційного куріння, а навпаки — сприяють залученню дітей та молоді до нікотинової залежності та навіть до одночасного споживання кількох продуктів. Ці тенденції можуть стати величезним тягарем для системи охорони здоровʼя України та призвести до поглиблення демографічної кризи. Громадськість, не повʼязана з тютюновою індустрією, є партнером держави у захисті молоді від залучення до вживання нікотину», – наголосив Дмитро Купира, виконавчий директор ГО «Життя».

Яскраві вироби – темні наміри. Захисти молодь від тютюнових пасток

На пресконференції був оголошений старт національної інформаційна кампанії «Яскраві вироби – темні наміри. Захисти молодь від пасток тютюну та нікотину», розробленої у співпраці ГО «Життя» та Центру громадського здоров`я. Інформаційна кампанія має на меті наголосити на проблемі епідемії вживання тютюну серед української молоді та викрити «пастки» тютюнової індустрії, які на законодавчому рівні мають бути ліквідовані. 

Інформаційна кампанія приурочена до Всесвітнього дня без тютюну ВООЗ, який щороку Україна зі світом відзначає 31 травня, та відповідає Стратегії демографічного розвитку до 2040 року.

Олександр Юрченко

«Опитування демонструє, що тютюнова індустрія активно залучає молодь до нікотинової залежності, застосовуючи різноманітні маркетингові стратегії: від розробки нових продуктів до просування оманливих міфів про меншу шкоду. Вживання нікотину є хворобою, яка несе загрозу для життя та здоровʼя людини. Наша держава повинна захищати дітей і молодь від залучення до куріння, а також інформувати громадськість про реальну шкоду, яку несуть будь-які тютюнові та нікотинові вироби. Саме тому, разом з громадською організацією «Життя» ми запускаємо інформаційну кампанію, спрямовану на інформування молоді про  пастки нових тютюнових та нікотинових виробів», – підсумував Олександр Юрченко, заступник генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України.

спільне фото

Для контактної інформації: Ольга Масна, медіакоординаторка ГО «Життя», 073 089 65 70, [email protected]


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Сила місцевої демократії: завершилася програма із залучення громадян до врядування

Тиждень стратегічних діалогів ZDOROVI про відкритість, демократію та роль громадянського суспільства

Відбувся захід про втрати громадянського суспільства під час війни Росії проти України

Завершилось публічне обговорення проєкту Статуту Ріпкинської селищної територіальної громади

Пам’ять про війну в умовах нової війни: як Україна переосмислює Другу світову

День Європи. Долучайтесь до кінематографічної подорожі Європою з EU Youth Cinema: Green Deal