Офіційно запрацювала система е-декларування. Без сертифікації

15 серпня в 00 годин 00 хвилин в Україні офіційно запрацювала система електронного декларування. Про це голова НАЗК Наталія Корчак заявила на сторінці в Facebook. "Ну що ж дорогі друзі, як бачите, ...

121496-737x492
Офіційно запрацювала система е-декларування. Без сертифікації

15 серпня в 00 годин 00 хвилин в Україні офіційно запрацювала система електронного декларування. Про це голова НАЗК Наталія Корчак заявила на сторінці в Facebook. “Ну що ж дорогі друзі, як бачите, без політики і без істерики, рівно о 00.00 ми, вчасно запустили електронне декларування, система працює, тепер розробникам потрібно зконцентруватися на усуненні недоліків і отримати сертифікацію”, – повідомила вона.

Антикорупційна група РПР за кілька днів до запуску у своїй заяві застерегла Уряд та Президента України щодо невиконання зобов’язань України із запуску системи електронного декларування осіб, уповноважених на виконання функцій держави та  місцевого самоврядування, та введення в дію кримінальної відповідальності за подання недостовірної інформації у деклараціях.

“Ці кроки є передумовами для лібералізації візового режиму з Європейським союзом та отримання подальшої фінансової підтримки від Міжнародного валютного фонду, а також ключовою складовою антикорупційної реформи, яка так очікується суспільством.

Національне агентство із запобігання корупції (НАЗК) визначило 15 серпня 2016 року датою запуску системи електронного декларування. Після запуску цієї системи вводиться в дію кримінальна відповідальність за подання неправдивої інформації в деклараціях.

Однак наразі влада намагається відкласти запуск системи електронного декларування або запустити систему в режимі, який гарантує безкарність осіб, що подадуть у деклараціях неправдиву інформацію.

Відповідно до законодавства України, електронні декларації матимуть юридичну силу виключно після отримання системою атестату відповідності комплексної системи захисту інформації (КСЗІ). 12 серпня 2016 року Державна служба спеціального зв’язку відмовила в наданні системі електронного декларування атестату КСЗІ. Не маючи такого атестату, система не може бути запущена або буде запущена в режимі “дослідної експлуатації”.

Декларації, подані через систему в режимі “дослідної експлуатації”, не можуть бути належним доказом в суді і, відповідно, не стануть підставою для притягнення до кримінальної відповідальності за декларування неправдивої інформації.

Запуск системи електронного декларування без атестату КСЗІ не дозволить застосовувати норми закону щодо відповідальності за декларування неправдивої інформації.

Підстави для відмови в наданні системі електронного декларування атестату КСЗІ містять маніпуляції та неправдиву інформацію.

По-перше, Державна служба спеціального зв’язку заявила, що програмне забезпечення системи не завершене та як таке не може гарантувати належний захист інформації. Однак, програмне забезпечення системи складається із декількох модулів. Атестат КСЗІ має бути наданий модулю з подання та публікації декларацій. Цей модуль повністю завершений і пройшов спеціальне тестування – як незалежне, так і за участі НАЗК та Державної служби спеціального зв’язку.

27 липня 2016 року на основі результатів такого тестування НАЗК прийняла програмне забезпечення системи у власність. Прикінцеві положення Закону України “Про запобігання корупції” та рішення НАЗК щодо запуску системи чітко передбачають, що система електронного декларування є системою подання та публікації декларацій і нічим більше.

Більше того, Державна служба спеціального зв’язку затвердила такий обсяг програмного забезпечення системи, затвердивши технічне завдання КСЗІ системи 3 серпня 2016 року.

Наразі не завершена розробка модулю для автоматичної верифікації декларацій. Однак модуль для верифікації декларацій не є – ані юридично, ані технічно – необхідним для повноцінної роботи програмного забезпечення для подання та публікації декларацій.

Важливо також зазначити, що модуль для автоматичної перевірки декларацій та інтеграції з державними реєстрами не може бути запущений без підключення НАЗК до таких реєстрів, чого наразі НАЗК не змогла забезпечити, а також без отримання атестату КСЗІ програмним забезпеченням з подання та публікації декларацій.

По-друге, Державна служба спеціального зв’язку підкреслила, що програмне забезпечення системи електронного декларування не забезпечує належний захист інформації, зокрема через можливість використання BankID для ідентифікації користувачів. Однак, така можливість ідентифікації користувачів прямо була передбачена технічним завданням з побудови КСЗІ, яке було затверджено Державної службою спеціального зв’язку без зауважень. Використання BankID для ідентифікації користувачів системи передбачено положенням про роботу системи електронного декларування, затвердженим НАЗК та зареєстрованим Міністерством юстиції України. Таким чином, можливість використання BankID в системі електронного декларування є юридично обов’язковою.

Нарешті, експертиза системи на предмет захисту інформації була здійснена державним підприємством, прямо підпорядкованим Державній службі спеціального зв’язку.  Рішення призначити державне підприємство замість незалежної приватної ліцензованої компанії було ухвалено НАЗК на останній стадії підготовки до запуску системи, що спричинило майже тижневу затримку процесу експертизи КСЗІ.  Таким чином, експертна організація, підпорядкована Державні службі спеціального зв’язку, мала прямий конфлікт інтересів, а висновки експертизи не можуть вважатися такими, що заслуговують на довіру.

Антикорупційна група Реанімаційного пакету реформ вважає ненадання системі електронного декларування атестату КСЗІ політичним рішенням, спрямованим на  блокування повноцінного запуску системи та застосування кримінальної відповідальності за декларування неправдивої інформації. Ми також бачимо в цьому спробу обмежити діяльність Національного антикорупційного бюро, оскільки саме воно має розслідувати злочини декларування недостовірної інформації топ-посадовцями.

Ми закликаємо Голову Національного агентства із запобігання корупції Наталыю Корчак та Голову Державної служби спеціального зв’язку Леоніда Євдовченка забезпечити надання системі електронного декларування атестату КСЗІ до запуску системи 15 серпня 2016 року. Наголошуємо, що на цих органах влади лежить повна відповідальність за повноцінний запуск системи електронного декларування. Очікуємо, що запуск системи відбудеться 15 серпня з атестатом КСЗІ, як і було заплановано.

Ми звертаємося до Президента України з проханням гарантувати виконання зобов’язань України перед Європейським Союзом та Міжнародним валютним фондом щодо запуску системи електронного декларування та введення в дію кримінальної відповідальності за декларування неправдивої інформації у визначені строки.

Ми також просимо закордонних партнерів України нагадати владі України, що невиконання цих зобов’язань може мати негативні наслідки для процесу візової лібералізації з Європейським Союзом та для подальшої фінансової підтримки України”.

Напередодні Transparency International Україна також зробила заяву:

Вчасний запуск системи електронного декларування статків посадовців знову опинився під загрозою. Цього разу через бездіяльність Національного агентства з питань протидії корупції (НАЗК) та дії Державної службиспеціального зв’язку та захисту інформації України(Держспецзв’язок). Служба досі не надала сертифікат захисту інформації на три з п’яти модулів системи декларування, необхідний для повноцінного запуску системи електронних декларацій 15 серпня. Сторони мають докласти всіх зусиль для вчасного запуску системи та дотримання міжнародних зобов’язань України.

Напередодні, 12 серпня, за три дні до запланованого запуску системи, Держспецзв’язок відмовився надати Атестат відповідності комплексної системи захисту інформації (КСЗІ), який є необхідним для юридичної відповідальності за зазначення недостовірної інформації в електронних деклараціях.

Transparency International Україна здивована такою позицією Держспецзв’язку. Керівництво служби не надало чітких зауважень щодо необхідних змін у системі навіть на засіданні НАЗК, яке відбулось сьогодні, 13 серпня.

Лише під тиском громадськості Держспецзв’язок погодився ще раз переглянути висновок власної Експертної ради про відмову в наданні Атестату. Громадськість та представники медіа наполягли на проведенні відкритого засідання Нацагентства, забезпечивши спільну присутність усіх зацікавлених сторін. Це дає надію, що повноцінний запуск системи е-декларування все-таки може відбутися вчасно. ТІ Україна вітає конструктивну позицію Кабінету Міністрів України і міністра Кабінету Міністрів Олександра Саєнка, який був присутній на засіданні і доклав максимум зусиль для повноцінного запровадження системи.

Разом з тим, Transparency International Україна обурена халатним відношенням НАЗК до забезпечення вчасного запуску системи та його бездіяльністю як замовника КСЗІ. Організація засуджує пасивність голови Нацагентства Наталії Корчак, яка до вчорашнього дня не висловлювала жодних застережень щодо функціональності системи декларування, а сьогодні намагається підігрувати Держспецзв’язку у спробах зірвати вчасне запровадження е-декларування.

За словами голови правління глобального руху Transparency International Хосе Уґаса, Україна не повинна відкладати запуск електронної системи моніторингу статків та інтересів політиків і державних службовців.  ТІ Україна закликає усіх посадовців, які причасні до запуску е-декларацій, не зволікати та нарешті проявити політичну волю, щоб почати долати корупцію в Україні.


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Проєкт енергоефективної модернізації в Рівному покращив освітнє середовище для дітей з інвалідністю та переселенців

Як досвід міста Долинська об’єднує громади

Опубліковано новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Як великі мовні моделі змінюють медіаосвіту: висновки та перспективи

Перше місце за доброту або історія команди «Пряна казка»

Підтримка дітей у складні часи: історія команди «Альфа Ерудит»