Університет срібного віку: як втілюють ідею навчання впродовж життя у Бобринецькій громаді

Бобринецька громада з Кіровоградщини руйнує стереотипи про освіту для дорослих. Навколо ідеї створення Університету срібного віку об'єдналися ті, хто вірить в навчання протягом життя.Проект ...

IMG_2064
Університет срібного віку: як втілюють ідею навчання впродовж життя у Бобринецькій громаді

Бобринецька громада з Кіровоградщини руйнує стереотипи про освіту для дорослих. Навколо ідеї створення Університету срібного віку об’єдналися ті, хто вірить в навчання протягом життя.

Проект «Університет срібного віку» започаткувала Громадська організація «Центр територіального успіху». Як розповідають ініціатори проекту, його ідея народилася після навчання в Академії жіночого лідерства, де, зокрема, піднімалося питання про участь людей поважного віку у житті об’єднаної територіальної громади. З появою Університету в громаді активізувалося освітнє волонтерство – новий досвід, яким готові поділитися координатори проекту.

Після того, як шляхом анкетування було визначено уподобання людей старшого віку – жителів Бобринецької громади – щодо факультетів і факультативів, 1 жовтня 2018 року на базі Територіального центру міської ради Бобринецької міської ОТГ відбулося урочисте відкриття Університету срібного віку з врученням студентського квитка. На базі Університету працювало 14 волонтерів/ок, які на високому професійному рівні проводили заняття, зустрічі з цікавими людьми, екскурсії. Серед запрошених фахівців були: юрист, сімейний лікар, працівник пенсійного фонду, тренерки з гендерних питань та здорового способу життя. Родзинкою для слухачів університету є факультатив скандинавської ходи, в який набрано три групи. Крім того, в університеті вивчаються 2 іноземні мови – французьку та англійську, останню викладає Кормак Крейді, волонтер з Корпусу Миру.

Окрім власне занять, слухачі Університету мали можливість здійснити екскурсію визначними місцями Бобринця, що її проводив історик-краєзнавць, викладач університету Георгій Лашкул, та здійснити екскурсійну поїздку в заповідник-музей ” Хутір Надія”.

7

Студенти “Університету срібного віку” під час краєзнавчої екскурсії

Одним із успішних прикладів «позакласної» роботи Університету срібного віку є проведення Новорічного карнавалу. Слухачами університету спільно з учнівсько-студентським парламентом на заняттях факультету прикладного мистецтва було виготовлено для всіх учасників карнавальні маски, викладачами-волонтерами проведено святкову новорічну програму, до якої активно долучилися учасниці вокального факультету, ансамбль «Барви осені». У святковому карнавалі взяв участь аматорський театральний колектив, у якому ж і беруть участь люди поважного віку. Завершили карнавал приємним спілкуванням за чашкою кави, чаю з солодощами та фруктами.

Ансамбль «Барви осені» (Бобринецька міська ОТГ)

Ансамбль «Барви осені» (Бобринецька міська ОТГ)

«За період роботи Університету стало зрозумілим, що слухачі із задоволенням відкривають для себе все нові і нові напрямки, цікавляться новими для себе темами, адже більшість предметів є актуальні, потрібні для життя, цікаві і корисні. Навчання у закладі проходить регулярно, адже є комфортний простір Територіального центру, на базі якого реалізовується проект. Більшість студентів-пенсіонерів розповідають, що на заслуженому відпочинку їм найбільше бракує спілкування. Тож у навчальний заклад вони приходять не лише для того, щоб вдосконалити свої знання, а й знайти собі нових друзів та головне відчути себе потрібними», – розповіла директорка Територіального центру та випускниця Академії жіночого лідерства  Валентина Коновальчук. – Ми постійно працюємо над розширенням послуг. Тісна співпраця з Громадською організацією «Центр територіального успіху»  дала змогу надавати соціально-педагогічні та освітні послуги, які допомагають у  вирішенні проблем людей старшого віку, покращення якості їх життя, збереження та формування їх активної життєвої позиції».

Освітні проекти в таких громадах, як Бобринецька, зазвичай орієнтовані на молодь та учнів, ми прагнемо культивувати ідею активності та навчання впродовж життя, підтримувати людей поважного віку  – це теж хороший приклад для підростаючого покоління.

«Я пересвідчився в тому, що в Університеті срібного віку створені всі умови для сприяння всебічного розвитку людей похилого віку, їх реінтеграції в активне життя суспільства. Цей проект демонструє партнерство громади і влади, адже заняття відбуваються на базі Територіального центру, важливо взаємопосилюватися та приносити максимальну користь людям. Університет надає можливість людям поважного віку адаптуватися до сучасних умов життя шляхом оволодіння новими знаннями. Обраний напрямок роботи Територіального центру та ГО «Центр територіального успіху» сприяє реалізації Стратегії державної політики з питань здорового та активного довголіття населення», – поділився своїм баченням ролі в громаді  проекту «Університет срібного віку», міський голова Валерій Сніжко.

18

Практичні заняття в “Університеті срібного віку”

Відгуки студентів Університету срібного віку

«Якщо говорити словами класика, то про навчання в Університеті срібного віку можу впевнено сказати: «Приємне та корисне». Намагаюся за будь-якої погоди відвідувати навчання різних факультетів, тому що кожен викладач різнобічний та професійно майстерний у своїй галузі, тому на заняттях немає одноманітності та «занудливих» лекцій. Так захоплюють навчання на факультеті краєзнавства!» (Л.В. Решетилова, слухачка Університету срібного віку).

«Я людина вже не молода, важко переношу фізичні навантаження, однак із задоволенням відвідую факультатив Скандинавської ходи, та з нетерпінням всі чекаємо приходу весни, аби помандрувати до річки Сугоклія, як обіцяв викладач О.М. Проценко. Досить цікаво відвідувати заняття з англійської мови, бо молодий викладач Кормак Крейгі (волонтер Корпусу Миру із США) знайомить нас зі своєю Батьківщиною. Факультет здорового способу життя та психології навчає нас підтримувати фізичне та моральне здоров’я. Приваблює хореографія та співи, заняття з вивчення комп’ютерних технологій та української літератури» (Г.С. Андріанова, слухачка Університету срібного віку).

16

Слухачі Університету срібного віку на занятті

«Усе життя мені не вистачало часу для навчання, тепер така можливість з’явилася, тому з задоволенням агітую своїх сусідів, бо, як стверджує народна мудрість, «вчитися ніколи не пізно». А ще це чудова нагода поспілкуватися з людьми з різним життєвим досвідом». (М.П. Іващенко, слухачка Університету срібного віку)

На цьому етапі автори проекту основними здобутками називають налагоджену систему роботи Університету, велику наповнюваність груп, активну діяльність вокального факультету ансамблю «Барви осені», який бере участь у заходах Університету срібного віку та міста, сіл ОТГ.  Завдяки проекту в громаді з’явилася можливість придбати обладнання та інвентар для проведення спортивних занять, фітнесу та аромотерапії, що дало можливість зацікавити більше людей до здорового, рухливого способу життя.

Як запровадити подібний освітній проект у своїй громаді?

(Поради Людмили Кривошеї, ідейної натхненниці проекту, менторки, заступниці міського голови з соціально-гуманітарних питань Бобринецької міської ОТГ)

Людмила Кривошея, ідейна натхненниця "Університету срібного віку", менторки, заступниці міського голови з соціально-гуманітарних питань Бобринецької міської ОТГ)

Людмила Кривошея, ідейна натхненниця “Університету срібного віку”, заступниця міського голови з соціально-гуманітарних питань Бобринецької міської ОТГ)

Відштовхуйтеся від потреб та запитів громади. Поцікавтеся думкою людей поважного віку – які теми їх цікавлять, що вони самі пропонують, якою є готовність людей не тільки навчатися та неформально спілкуватися, а й ініціювати маленькі заходи. Ідея для написання проекту та його втілення в громаді завжди має базуватися на потребах мешканців, адже вони втілюють бажання та мрії, які потім, під час втілення проекту, дають можливість побачити і відчути сплеск емоцій, надихати на досягнення. Важливо створити зв’язок між слухачами Університету та викладачами, підсилити відчуття спільно творення освітнього простору.

Співпрацюйте з владою: цікавтеся міськими програми, стратегіями розвитку громади, діючими організаціями та матеріальною базою – у ній завжди є розділи, присвячені політиці освіти, зокрема йдеться й про опіку людей поважного віку. У Бобринецькій громаді активно працює Територіальний центр, який опікується людьми віку 50+. Його ініціативи підтримує місцеве самоврядування. Якщо в громаді відсутнє місце для втілення ваших ідей, варто співпрацювати з владою або з тими партнерами, які можуть допомогти у цьому питанні (оренда, дружні відносини – все, що прийде на допомогу). Іноді спрацьовують людські стосунки, випробувані роками. Тим паче, люди в одній громаді тісно спілкуються між собою, знають про ті проблеми, які турбують кожного мешканця.

 Як переконувати мешканців, що ваша ідея варта підтримки? Коли мова йде про Університет срібного віку, то у нашій громаді це дійсно резонансний заклад. Дехто, дізнавшись про його функціонування, дивувався, мовляв, чому можна навчити тих, хто має колосальний життєвий досвід? Дехто був байдужим, але викристалізувався той контингент, якому Університет став домівкою: жінки і чоловіки, які прагнуть інформаційного перезавантаження, нових знань, насиченого та повноцінного життя у соціумі. Таких знайшлося чимало, і їхні родини підтримують наших студентів, їм подобається роль слухачів, вони дуже серйозно включаються в усі активності, які ми їм пропонуємо. Не бійтеся запрошувати людей. Пояснюйте, що категорія поважного віку досить умовна. Починаючи з 50-55 років, людина переосмислює своє життя, і важливо підтримати людей, які пройшли великий життєвий і професійний шлях, аби вони відчували себе потрібними, активними, щасливими.

Залучайте волонтерів-викладачів, тренерів та наставників. Це люди з громади, які будуть вашою командою та підтримуватимуть проект навіть після офіційного завершення. Особливо важлива роль волонтерів в реалізації подібних освітніх проектів – людей, які на засадах волонтерів виконують роль викладачів, готуються до занять, розробляють адаптовані під потреби слухачів програми. Хтось отримає друге дихання у волонтерстві, для когось викладання в університеті стане мотивацією підтримувати свої професійні навички. Освітні проекти в таких громадах, як Бобринецька, зазвичай орієнтовані на молодь та учнів, ми прагнемо культивувати ідею активності та навчання впродовж життя, підтримувати людей поважного віку  – це теж хороший приклад для підростаючого покоління.

Ініціатори «Університету срібного віку» запевняють, що навіть після завершення грантової програми від DOBRE Університет продовжуватиме свою діяльність, буде задіювати нові форми, методи роботи зі студентами; відкривати нові факультети та факультативи згідно з потребами слухачів: «Якщо деінде виникатиме бажання втілити подібний проект, ми з радістю поділимося досвідом, напрацюваннями, це додасть впевненості та натхнення нашим послідовникам. Адже це дійсно важлива справа – надати людям поважного віку соціальної значущості» (Наталія Щіченко, голова ГО «Центр територіального успіху»).

ГО «Центр територіального успіху» реалізувала проект «Університет срібного віку» у рамках проекту «Голос громади в місцевому самоврядуванні», який виконує Громадська спілка «Громадські ініціативи України», регіональний партнер програми USAID DOBRE у Кіровоградській області.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Поліцейські, освітяни і ОГС обговорили результати спільної трирічної роботи за підтримки ЄС над створенням безпечного цифрового середовища для дітей

У ліцеї на Сумщині з’явилася модернізована система вентиляції, що забезпечує комфортні умови для навчання

В Україні представили унікальний посібник для молодіжних центрів

Козелецька громада пише стратегію розвитку за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»

Планування розвитку територіальної громади

У Чорнобаївській громаді на Херсонщині буде реалізовано 4 проєкти, запропоновані мешканцями