Тиск тютюнової індустрії на Уряд України є неприпустимим

Громадська організація «Центр громадянського представництва «Життя» спільно з партнерами, діючи виключно в інтересах громадського здоров’я, засвідчує тверду підтримку Кабінету Міністрів України у ...

Додано:
oksana

decision ti preasure
Тиск тютюнової індустрії на Уряд України є неприпустимим

Громадська організація «Центр громадянського представництва «Життя» спільно з партнерами, діючи виключно в інтересах громадського здоров’я, засвідчує тверду підтримку Кабінету Міністрів України у недопущенні тиску тютюнової індустрії на Уряд України.

Стаття 10 Закону України №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» (далі – Закон України 2899) чітко визначає вимоги щодо здійснення діяльності, пов’язаної з виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею, експортом і імпортом тютюнових виробів: «Забороняється підтримка виробництва (імпорту) тютюну та тютюнових виробів для реалізації на митній території України у формі державного фінансування, надання за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів відповідним суб’єктам господарювання фінансової допомоги, фінансових гарантій, дотацій, субсидій, пільгових кредитів (позик)». Закон України №2899 захищає Уряд від будь-яких вимог тютюнової індустрії щодо надання фінансових та інших преференцій.

Окрім цього, стаття 4 Закону України №2899 наголошує на «пріоритетності політики у сфері охорони здоров’я у порівнянні з фінансовими, податковими та корпоративними інтересами суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з тютюновою промисловістю».

Ратифікована Україною Законом 3534-IV Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну (далі – РКБТ) передбачає механізм для Уряду, який дає можливість не допустити втручання тютюнової індустрії у формування політики. Рекомендації Керівних принципів до реалізації статті 5.3 РКБТ визначають алгоритм дій Сторін у захисті від тиску і погроз тютюнової індустрії:

  1. «Вжити заходів щодо обмеження взаємодії з тютюновою промисловістю і забезпечити відкритість необхідної взаємодії».
  2. «Відкидати партнерські відносини, а також домовленості з тютюновою промисловістю, що не мають обов’язкової сили і не забезпечені правовою санкцією».
  1. «Не встановлювати для тютюнової промисловості режиму преференцій».

Принцип 3 Керівних принципів до реалізації статті 5.3 РКБТ вимагає від тютюнової індустрії дотримання вимог РКБТ: «Сторонам слід вимагати від тютюнової промисловості і тих, хто займається просуванням її інтересів, щоб вони діяли з дотриманням принципів підзвітності та прозорості. Від тютюнової промисловості слід вимагати надання Сторонам інформації про ефективне здійснення цих керівних принципів».

Попередній досвід комунікації Уряду України з тютюновою індустрією, зокрема з компанією Філіп Морріс у 2018 р., завершився підписанням «мирової угоди», що прямо суперечить національним інтересам і зобов’язанням України у виконанні РКБТ. Шантаж і тиск з боку тютюнової компанії призвів до втрати Держбюджетом 635 млн грн податкових зобов’язань, які компанія Філіп Морріс не сплатила.

Погрози, які лунають в медіа від тютюнових компаній, про припинення роботи в Україні є маніпулятивним шантажем, адже в жодній країні світу, незалежно від рівня регулювання ринку тютюну, тютюнові компанії добровільно не припинили продаж тютюнових виробів.

Можливість відкликати закупку акцизних марок для тютюнових виробів та ймовірне тимчасове припинення виробництва тютюнових виробів показує прогалину в регулюванні ринку тютюну. Тютюнові компанії, коли їм це вигідно, застосовують тактику форестелінг (forestalling). Суть форестелінгу полягає у тому, що тютюнові корпорації виробляють та зберігають на своїх складах та на складах дистриб’ютора-монополіста Тедіс Україна надмірний обсяг тютюнових виробів безпосередньо перед збільшенням податків.

Тому Уряд України має продовжувати протистояти маніпулятивному тиску тютюнових корпорацій шляхом:

  • запровадження ефективного механізму протидії форестелінгу, що зменшить ризики недоотримання акцизних зборів та попередить спроби тиску на Уряд;
  • додати індексацію на рівень інфляції до запланованого у 2020 р. 20%-го підвищення акцизних зборів на тютюнові вироби з метою забезпечення запланованих доходів Держбюджету наступного року та забезпечення реалізації євроінтеграційного плану досягнення Україною ставок мінімального специфічного акцизу на сигарети – 90 євро за 1000 шт. у 2025 р.;
  • проведення консультацій з профільними експертами Міністерства охорони здоров’я та громадських організацій, які відстоюють інтереси людей у захисті від шкоди здоров’ю, завданої хворобами, викликаними курінням, для формування збалансованого та ефективного рішення щодо регулювання обігу тютюну в Україні.


Тематика публікації:                                                               

Останні публікації цього розділу:

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку

Будувати спільноту в часи війни: як партисипативний театр змінює громади в Україні

Молодіжні ради отримали компʼютерну техніку та оснащення для роботи