Службовцям дозволять приймати подарунки на час воєнного стану: чи можливі зловживання?

Нещодавно Верховна Рада прийняла за основу законопроект №7280, який стосується особливостей застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах воєнного стану. Йдеться в першу чергу про ...

документи офіс тренінг дослідження
Службовцям дозволять приймати подарунки на час воєнного стану: чи можливі зловживання?

Нещодавно Верховна Рада прийняла за основу законопроект №7280, який стосується особливостей застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах воєнного стану. Йдеться в першу чергу про можливість для чиновників у період воєнного стану збирати, передавати допомогу для потреб оборони, а також самим отримувати допомогу для евакуації тощо.

За інформацією аналітиків Одеської обласної організації ВГО “Комітет виборців України”, документ передбачає доповнення прикінцевих положень закону “Про запобігання корупції”, згідно з якими на час дії воєнного стану норми щодо обмежень в отриманні подарунків публічними службовцями не поширюються на низку подарунків та осіб, які отримують такі подарунки.

Такі зміни в першу чергу покликані запобігти юридичній відповідальності публічних службовців (зокрема й військовослужбовців), через яких може здійснюватися допомога силам оборони України та постраждалим від збройної агресії росії жителям України.

Зміни загалом можна оцінити як потенційно позитивні, оскільки вони надають більші можливості публічним службовцям у наданні допомоги як захисникам України, так і тим, хто потребує гуманітарної допомоги. Власне як і самим службовцям отримувати гуманітарну і благодійну допомогу, адже частина з них фактично проживають на територіях, які є тимчасово окупованими або там ведуться бойові дії”, – вважає голова Одеського КВУ Анатолій Бойко.

Що передбачає документ?

Згідно із запропонованим нормативно-правовим актом, обмеження не діятимуть щодо грошових коштів, отриманих посадовими особами, якщо в подальшому такі грошові кошти будуть спрямовані на здійснення переказів для підтримки ЗСУ, благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування ЗСУ, для витрат на придбання товарів, наданих ЗСУ та іншим законним військовим формуванням (з припиненням на права власності на передані товари).

Окрім цього, не поширюються обмеження й на отримані товари, які передаються у повну власність ЗСУ та інших законних військових або правоохоронних формувань.

Не підпадають під обмеження й отримані грошові кошти, що будуть спрямовані на надання гуманітарної допомоги постраждалим від збройної агресії особам, підтримки і захисту цих осіб, на придбання товарів, робіт чи послуг як гуманітарної допомоги для постраждалих від збройної агресії осіб (з припиненням права власності на передані товари, роботи чи послуги); отримані товари, які передаються у повну власність як благодійна пожертва чи гуманітарна допомога постраждалим від збройної агресії особам.

Важливо, що відповідні особи повинні мати підтвердження, що передані грошові кошти були у повному обсязі використані на перелічені цілі.

Також не підпадають під ці обмеження посадові особи, які фактично проживають в зоні бойових дій, на територіях тимчасово окупованих або були змушені через загрозу бойових дій і окупації покинути місце свого фактичного проживання. Такі особи можуть отримувати безоплатно або за ціною, нижче ринкової, послуги із тимчасового проживання чи розміщення, транспортні послуги (послуги перевезення), медичні послуги, лікарські засоби, послуги, роботи або товари, які визнані гуманітарною допомогою (окрім транспортних засобів), матеріальної допомоги від іноземної держави (крім держави визнаної Верховною Радою державою-агресором).

Законопроєкт передбачає звільнення осіб від декларування вищеперелічених грошових коштів, товарів, послуг і робіт, якщо вони були отримані у період воєнного стану. Також зупиняється перебіг строків здійснення заходів контролю, перевірок та моніторингу Національним агентством з питань запобігання корупції.

Чи є ризики?

Водночас експерти звертають увагу, що теоретично можливі певні зловживання, оскільки із запропонованих змін не зрозуміло, як відбуватиметься контроль за дотриманням вимог антикорупційного законодавства.

“У законопроєкті, звичайно, передбачені запобіжники – необхідність мати підтвердження, що отримані в подарунок кошти були повністю витрачені за призначенням, а отримані в подарунок товари, послуги, роботи були надані у повному обсязі з припиненням права власності на них. Але як перевірятиметься, чи дотримався службовець цих норм, не зрозуміло. Враховуючи, що ці зміни введені на час воєнного стану, тобто з 24 лютого і до його припинення або скасування, то службовці не зобов’язані декларувати відповідні подарунки. Можливо, законодавець вважає, що контроль відбуватиметься після припинення воєнного стану, і тоді службовці будуть зобов’язані декларувати все без винятку і, у разі їх наявності, всі порушення будуть виявлені”, – пояснює експерт.

Оскільки законопроєкт прийнятий лише в першому читанні, то в подальшому його мають затвердити в цілому (в другому читанні) та підписати Президент України.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Міжнародна технічна допомога та її облік: зустріч голів громад Донеччини

У Львові відбулась вулична акція «Насильство — не традиція»

«Ба та Ді проти брехні»: медіа ШоТам презентує новий проєкт для старшого покоління

Рік завершується, а робота в третьому секторі ні

Платформа майбутньої професії: В Україні розвиватимуть напрямок профорієнтації підлітків з вразливих категорій населення

Женевська декларація прав дитини 2024