Розвиток підприємництва – це основа відновлення України після закінчення війни

У січні 2024 року у Києві 80 представників закладів професійної освіти з Київщини, Дніпровщини, Полтавщини, державних інституцій, підприємців під час І Регіональної конференції «Бізнес-навички для ...

Конференція_Бізнес навички для зростання економіки_Київ_24_01_24
Розвиток підприємництва – це основа відновлення України після закінчення війни

У січні 2024 року у Києві 80 представників закладів професійної освіти з Київщини, Дніпровщини, Полтавщини, державних інституцій, підприємців під час І Регіональної конференції «Бізнес-навички для зростання економіки: Підтримка розвитку підприємницьких компетенцій у здобувачів освіти» обговорили кращі практики викладання підприємництва, державно-приватного партнерства та систем підтримки бізнесу.

Вікторія Балюта

Вікторія Балюта, радниця з питань впровадження програми «Професійна освіта в Україні/ Skills4Recovery»

Вступне слово надали радниці з питань впровадження програми «Професійна освіта в Україні/ Skills4Recovery» Вікторії Балюті: «Метою програми «Skills4Recovery» є посилення забезпечення ринку кваліфікованою робочою силою для відновлення України. Один із шляхів реалізації цієї програми – це розвиток підприємництва. Воно є основою відновлення України після закінчення війни. Саме для цього було розроблено проєкт «Бізнес-навички для зростання економіки».

Єлизавета Міленіна

Єлизавета Міленіна, менеджерка програм Junior Achievement Ukraine

Єлизавета Міленіна, менеджерка програм ГО Junior Achievement Ukraine, розповіла про кращі світові практики викладання підприємництва та про стан розвитку бізнес компетенцій у закладах професійної освіти. «За нашим опитуванням, 87% студентів українських закладів ПТО розглядають можливість відкрити свою справу в майбутньому», – зазначила Єлизавета. За словами спікерки, в Україні на різних рівнях існує велика потреба у розвитку малого та середнього бізнесу. Але натомість є брак фокусу на розвитку підприємницьких компетенцій в галузі освіти. «Сучасними напрямками розвитку професійної освіти є зростання ефективності працевлаштування випускників ПТО за фахом, популяризація та підвищення престижу професійної освіти, модернізація освітнього змісту ПТО та кооперація з бізнесом: дуальна освіта і залучення практиків до викладання», – пояснила Єлизавета Міленіна. Професійна освіта робить акцент швидше на забезпеченні працевлаштування, ніж розвитку підприємницьких навичок. Нова програма має на меті це змінити.

Конференція «Бізнес-навички для зростання економіки», 24 січня, 2024 року

Конференція «Бізнес-навички для зростання економіки», 24 січня, 2024 року

Дві панельні дискусії дозволили учасникам поділитися перспективами підприємництва як кар’єрного шляху та ролі державних інституцій в забезпеченні підприємницького навчання для різних верств населення. Зокрема, йшлося про трансформацію Центрів зайнятості, працевлаштування та навчання підприємництву ветеранів, успішні практики запровадження підприємницьких курсів у закладах профтехосвіти та жіноче підприємництво.

Про ландшафт для жінок-підприємець розповіла Надія Лисецька, Президентка Business People Club. За її словами, проблема №1 сучасного бізнесу – це людський ресурс. Тому професійна освіта має вкласти віру дітей, що на посаді за своєю спеціальністю вони зможуть достойно заробляти і бути дійсно корисними. «Сучасне підприємництво молодшає, включаючи жіноче: кількість жінок-підприємців до 35 років збільшилося на 7% порівняно з 2022 роком. Основними джерелами мотивації відкрити свою справу для жінок є бажання збільшити дохід (48% – це переважно мікро-бізнес), бажання працювати на себе (31%) та здійснення мрії (21% – це переважно представниці середнього та великого бізнесів)», – розповіла Надія Лисецька.

Конференція_Бізнес навички для зростання економіки_Київ_24_01_24_1 панельна дискусія

Панельна дискусія “”Власна справа як карʼєрний шлях: підтримка зайнятості дорослих, публічно-приватні партнерства та можливості для започаткування бізнесу”

Під час першої панельної дискусії спікери розповіли про підтримку зайнятості дорослих, публічно-приватні партнерства та можливості для започаткування бізнесу. Зокрема, Денис Олійник, заступник директора Державного центру зайнятості, оголосив, що наразі Державний центр зайнятості є в процесі трансформації. «Ми змінили технології та методи навчання і більше повертаємося в бік роботодавця. Також невдовзі в Україні планується створення Карєрних Центрів. В них будуть працювати радники з питань розвитку, які будуть починати і вести карєру клієнтів Центрів, в тому числі і випускників навчальних закладів», - пояснив Олійник. Лілія Грабовська, заступниця директора Департаменту, начальник управління професійного навчання та професійної орієнтації Державного центру зайнятості, додала, що питання мотивації в професійно-технічних закладах є й надалі дуже важливим. Саме там він має стати гарним учнем та отримати знання і мотивацію стати якісним працівником.

Важливим питанням стало навчання, підтримка та працевлаштування ветеранів. Валерія Коваль, заступниця директора з НВР Полтавського ЦПТО ДСЗ розповіла, що зараз дуже актуальним є проєкт навчання учасників бойових дій та інвалідів внаслідок війни. Він включає в себе не тільки професійне навчання, а і короткострокові курси. Серед останніх одні з найбільш популярних є психологічні курси з допомоги повернення ветеранів до цивільного життя. Євген Лавренюк, підприємець, співзасновник групи компаній в сфері гостинності – УЛІС, який наразі є військовослужбовцем Сил ТрО ЗСУ, зазначив: «Після війни багатьом бізнесменам буде і за честь, і вигідно брати на роботу військових, які повернуться з фронту. Всі ці люди багато чому навчилися і є мега організовані. Ставлення до невизначеності, звичка до дисципліни та лідерство і мотивація команди – це саме той досвід і навички, які можна взяти з армії і застосувати в бізнесі. І якщо я буду бачити в резюме, що людина служила в армії, для мене як бізнесмена, це особисто буде плюс».

Спікери наголосили на важливості мотивації та особистих якостях для ведення власного бізнесу. На думку Надії Лисецької, молодь, яка зацікавлена в розвитку, у будь-якій спеціальності, буде знаходити мотивацію навчатися і розвиватися. Роботодавцям, в свою чергу, дуже хочеться отримувати працівників, які розділяють їхні цінності. Тоді створити для них умови набагато легше. Ігор Перепуст та Олена Вертинська, засновники компанії з виробництва каркасів-конструкторів “ZberyDim” додали, що особисті якості, які необхідні для того, щоб вести бізнес, – це відкритість, активність, готовність йти у дискомфорт, рефлексія та «позиція учня». Адже підприємництво – це рух, від помилки до помилки. Тому відкривати власну справу варто тим, хто по-справжньому готовий брати на себе ризики.

Конференція_Бізнес навички для зростання економіки_Київ_24_01_24_2 панельна дискусія

Панельна дискусія “Підприємницькі навички в професійній освіті: сучасні методичні підходи, партнерство з бізнесом та роль держави”

Тема підприємницьких навичок в професійній освіті викликала жвавий діалог між учасниками другої панельної дискусії. Так, Вікторія Джус, начальниця відділу взаємодії з соціальними партнерами та регіональними органами виконавчої влади Міністерства освіти України, запевнила, що завдання міністерства освіти – це створення майданчика для спілкування бізнесу і закладів професійно-технічної освіти. «Ми повинні знайомити їх між собою та обєднувати» – додала чиновниця.

Представники освітянської сфери поділились успішними практиками подолання професійних викликів, які сьогодні постають перед навчальними закладами. Наприклад, Алла Ващенко, методистка НМЦ ПТО Дніпропетровської області, розповіла, які способи мотивації для використання викладачами новітніх підходів навчання вважає дієвими: «В першу чергу, треба створити відповідний ресурс, а саме, доступ до сучасних методичних матеріалів, та організувати професійний розвиток на рівні внутрішніх та зовнішніх майстер-класів. Потрібна підтримка адміністрації у вигляді створення сприятливого середовища, і треба не забувати про відзнаки та нагороди за ефективне викладання».

В свою чергу Василь Жила, директор ЗП(ПТ)О “Білоцерківський професійний коледж”, висловив думку, що від держави більшості закладів потрібне оновлення матеріально-технічної бази. «А працюємо над цим ми самі: знаходимо індивідуальний підхід до кожного підприємця. Ми заключаємо договори з кожним з них, щоб залучити кошти на розвиток виробничої бази», – доповів про поточну ситуацію керівник навчального закладу.

Тетяна Семенюк, викладачка курсу «Компанія», КЗО “Новомосковське професійно-технічне училище” ДОР, розповіла про успішний досвід впровадження міжнародного курсу з підприємництва. «Ті здобувачі освіти, яких ми залучили до навчання в програмі «Компанія», є дуже вмотивовані і працюють з викладачами на якісному партнерському рівні. Вони чують один одного, не бояться пропонувати свої ідеї, і, головне, не бояться помилятися. Все це веде до найкращого результату», – зазначила педагогиня.

Оксана Ящинська, підприємиця, міжнародний сертифікований бухгалтер-практик, податкова консультантка, власниця бухгалтерської аутсорс компанії, підсумувала: «Навчання бізнесу потрібно включати в освітні програми. І не на рівні вищої школи, а вже з 5 класу. Це основи, які необхідно знати кожному».

Медіа-партнер конференції – портал Освіта.ua.

Ініціатива «Бізнес-навички для зростання економіки: навчальні курси для студентів, викладачів професійної освіти та підприємців-початківців» впроваджується ГО Junior Achievement Ukraine в рамках програми «Професійна освіта в Україні/Skills4Recovery», яка реалізується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, що діє за дорученням Федерального Уряду Німеччини.


Тематика публікації:             

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році