Результати моніторингу стану виборчих дільниць, списків виборців, роботи дільничних виборчих комісій в Одеській області

У період з 12 по 15 жовтня спостерігачі Комітету виборців відвідали 352 дільниці в 14 з 26 районів, а також в обласному центрі, що становить 25% від усієї кількості дільниць в області. У м. Одесі ...

Додано:
Prostir.Ua

^3D391DEE14AF7B0DEAEB0BDB4F3F522C52860AC978FFE68A6E^pimgpsh_fullsize_distr
Результати моніторингу стану виборчих дільниць, списків виборців, роботи дільничних виборчих комісій в Одеській області

У період з 12 по 15 жовтня спостерігачі Комітету виборців відвідали 352 дільниці в 14 з 26 районів, а також в обласному центрі, що становить 25% від усієї кількості дільниць в області. У м. Одесі відвідано 43% виборчих дільниць.

Виборчі дільниці відвідувалися в робочі дні у проміжку з 9.00 до 18.00, ті з дільниць, які були закриті на момент першої хвилі обходу, відвідувалися повторно.

Під час моніторингових візитів спостерігачами КВУ за офіційними адресами вдалося знайти практично всі виборчі дільниці. У той же час, зафіксовані випадки, коли за вказаними адресами не вдалося виявити ні працюючих членів комісії, ні ознак роботи самої комісії. Такі випадки набули широкого поширення в обласному центрі, а також в Ренійському районі та Великомихайлівському районі.

У м. Одесі на 20% з відвіданих виборчих дільниць не вдалося отримати жодних підтверджень того, що ДВК почала виконувати свої обов’язки. Серед спеціальних виборчих дільниць в обласному центрі поширені випадки, коли ДВК навіть не провели перше засідання. При цьому найбільшу кількість непрацюючих ДВК спостерігачі фіксували в Київському районі і в Приморському районі. Найменшу – в Суворовському.

Незважаючи на те, що дільничні комісії повинні були почати свою роботу не пізніше 11 жовтня, аж до 14 жовтня таблички із зазначенням інформації про відповідну дільницю були відсутні на значній частині відвіданих дільничних виборчих комісій.

Найгірша ситуація з інформуванням виборців про місце розташування ДВК у Болградському районі, де на жодній з відвіданих 13 дільниць не було відповідних табличок, а також у Київському районі Одеси, де на третині відвіданих дільниць відсутні таблички.

До 14 жовтня включно всі дільничні комісії зобов’язані були доставити іменні запрошення виборцям. У всіх районах Одеської області члени відвіданих ДВК стверджували, що запрошення доставлені виборцям. Тим не менш, на гарячу лінію КВУ продовжують надходити звернення громадян, в яких виборці скаржаться на те, що не отримали запрошення взагалі або знайшли свої запрошення і запрошення своїх сусідів кинутими в парадній будинку.

КВУ підкреслює, що відсутність запрошення не є свідченням того, що виборця немає в списках і йому не потрібно йти на вибори. Однак, якщо виборець не отримав запрошення, то КВУ рекомендує звернутися до відповідного органу ведення реєстру виборців (діє при кожній адміністрації) і перевірити дані про себе у списках виборців. Також уточнити дані про себе можна за допомогою мережі Інтернет через онлайн-сервіс «Особистий кабінет виборця» на сайті Державного реєстру виборців України.

У випадку, якщо виборець не виявить себе в списках, до 22 жовтня таким виборцям необхідно звернутися до суду, щоб не втратити можливість проголосувати.

В Одеській області в середньому тільки близько 65% членів комісій мають досвід роботи на попередніх виборах. Найменш досвідчені члени комісій працюють в Болградському та Ренійському районі (30-40%), найбільш досвідчені – в Котовському (90%). В обласному центрі відповідний досвід має тільки половина складу ДВК.

У порівнянні з попередньою виборчою кампанією частка досвідчених членів комісій збільшилася в середньому лише на 5%, що говорить про високу «плинність» кадрів, тобто невисока частка тих членів комісій, які після останньої виборчої кампанії продовжили роботу як члени комісій в поточну кампанію.

КВУ наголошує, що відповідальність за рівень компетентності членів ДВК несуть, в першу чергу, штаби кандидатів і партій, які повинні делегувати до складу ДВК максимально компетентних і підготовлених представників. Крім того, КВУ нагадує про те, що на територіальні виборчі комісії, які формували ДВК, покладено обов’язок з навчання членів дільничних виборчих комісій.

Для м. Одеси актуальною є проблема із систематичним невиконанням обов’язків членами ДВК. У роботі дільничних виборчих комісій (поза засіданнями) беруть участь тільки члени комісій, які отримують оплату з державного бюджету. При цьому 80% членів комісій з’являються тільки на засідання ДВК.

Одеська обласна організація КВУ нагадує, що обов’язки між членами ДВК мають бути розділені пропорційно, і брати участь в чергуваннях для забезпечення ознайомлення громадян із списками виборців повинні всі члени ДВК в рівній мірі.

Ситуація з перевантаженістю кількох членів ДВК, що відповідають за роботу всієї комісії, є неприпустимою.

Традиційно в усіх районах області члени ДВК не можуть назвати партію або кандидата, якого представляють. В обласному центрі члени ДВК частіше як суб’єктів, яких представляють, називають парламентські партії, а також відомих кандидатів на посади міських голів, і це в той час, коли, згідно з постановами районних у місті територіальних виборчих комісій, вони представляють зовсім інших суб’єктів.

Серйозною перешкодою для повноцінної роботи ДВК є і проблеми з матеріально-технічним забезпеченням, рівень якого на багатьох виборчих дільницях не відповідає нормативам, передбаченим чинним законодавством і відповідною Постановою ЦВК. У той же час у районах Одеської області ситуація з матеріально-технічним забезпеченням дільниць нерівнозначна. Станом на 16 жовтня найгірша ситуація з матеріально-технічним забезпеченням була в обласному центрі, де на момент відвідування виборчих дільниць значна кількість була забезпечена тільки меблями, прапорами і телефонами.

Найбільш поширені проблеми: відсутність оргтехніки, легкових автомобілів, інформаційних стендів, відсутність сейфів, телефонного зв’язку, канцелярського приладдя, засобів протипожежної безпеки, аварійного освітлення. Для сільських ділянок вкрай актуальною залишається проблема відсутньої можливості міжміського зв’язку. Також великою проблемою є відсутність Законів України «Про місцеві вибори», виборчої документації.

Більша частина дільничних комісій в Одеській області отримувала списки виборців у встановлений термін – до 11 жовтня включно. Водночас, у Приморському, Суворовському районах Одеси, а також у Ренійському районі деякі ДВК отримували списки виборців 12 жовтня.

Практично на всіх відвіданих спостерігачами КВУ дільницях виборцям надана можливість ознайомлення зі списками виборців. Тим не менш, зафіксовано ряд винятків, де можливість ознайомлення зі списками виборців не була забезпечена. У ряді випадків від членів ДВК в Одесі звучали заяви про те, що ознайомитися зі списком виборців можуть тільки члени ДВК.

Зафіксовані випадки включення до списків виборців адрес з неіснуючими житловими будинками або адміністративними будівлями, а також відсутність адрес у списках.

У смт Затока Білгород-Дністровського району виявлено факти масової реєстрації місця проживання виборців безпосередньо в передвиборний період, а також під час виборів. За даним фактом розпочато кримінальне провадження.

Звіт підготовлено Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» в рамках кампанії громадського спостереження, яка на національному рівні здійснюється Громадянською мережею ОПОРА.

Довідка

Громадське спостереження ОПОРИ – це тип активної діяльності мережі, спрямований на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, а також на запобігання порушень шляхом тотального громадського контролю. Професійний моніторинг всіх етапів виборів надає опосередкований вплив на якість кампанії. Шляхом збору та поширення інформації серед цільової аудиторії формується громадська думка всередині країни та за її межами. У стратегічній перспективі громадське спостереження фокусується на покращення системи виборів та окремих процедур.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

У громадах Півдня України проводять картування місцевого неурядового сектору

Правоохоронці та фахівці громад Чернігівщини посилюють спроможність з протидії гендерно зумовленому насильству

Участь громадян у процесах відновлення: кейс Березнегуватської громади (Миколаївщина)

Відбулась настановча сесія програми «Урядування в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення»

Курси англійської для переселенців стартують у 8 містах України

У Тернополі нагородили переможців всеукраїнського конкурсу «Золотий фліпчарт»