Підсумки та висновки медіамоніторингу місцевих виборів 2020

27 листопада відбулась онлайн-презентація та обговорення фінальних результатів медіамоніторингу висвітлення місцевих виборів в Україні 2020 року. Моніторинг тривав з 5 вересня по 25 жовтня 2020 року ...

Додано:
oksana

27112020  monitoring
Підсумки та висновки медіамоніторингу місцевих виборів 2020

27 листопада відбулась онлайн-презентація та обговорення фінальних результатів медіамоніторингу висвітлення місцевих виборів в Україні 2020 року. Моніторинг тривав з 5 вересня по 25 жовтня 2020 року та охопив 12 регіонів України. У фокусі моніторингу перебували 33 місцевих онлайн-медіа та сторінки низки суб’єктів місцевих виборчих перегонів у мережі Facebook, його проводила коаліція громадських організацій («Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації», «StopFake» (Україна) та «Асоціація «Жінки в медіа») за підтримки Проєкту «ЄС та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні».

Метою моніторингу було надати медіа, учасникам виборчих перегонів, міжнародній спільноті та громадянам критерії для оцінювання справедливості висвітлення виборчого процесу; зменшити негативний вплив дезінформації та пропаганди; зробити внесок у більш справедливе та неупереджене висвітлення виборів у медіа.

Моніторинг показав, що тема виборів не посідала першості у місцевих медіа, бракувало просвітницьких матеріалів, серед публікацій зустрічалась відверта «джинса». У соціальних мережах спостерігалась конкуренція інформаційних повідомлень місцевих політичних команд з партіями національного рівня. Окремі політичні сили транслювали меседжі Кремля. Також медіа не дотримувались гендерного паритету.

Діана Дуцик, консультантка Ради Європи та виконавча директорка ГО «Український інститут медіа та комунікації» зазначила: «Результати моніторингу показали, що вибори не були головною темою, незважаючи на активну виборчу кампанію на місцях. З 43 056 новин, які були проаналізовані протягом моніторингового періоду у 33 регіональних онлайн-медіа, лише 2462 (або 5,72%) були присвячені виборам. Очевидно, це могло (разом з іншими чинниками, як-от пандемія) вплинути на низьку явку виборців в день голосування. Загалом висвітлення місцевих виборів було мало інформативним для громадян, бракувало матеріалів просвітницького характеру та матеріалів з критичним аналізом програм суб’єктів виборчого процесу, натомість в надлишку були матеріали з ознаками замовності, або «джинса». Правда, варто наголосити, що не завжди той, хто активно «джинсував» в медіа, отримував перемогу на виборах. Тому варто задуматись, чи доцільно використовувати такі нечесні методи боротьби».

Також Діана Дуцик додала, що регіональні медіа рідко дотримувалися принципу плюралізму та об’єктивного, неупередженого й збалансованого представлення політичних сил. Громадяни недоотримували інформацію про суб’єктів виборчого процесу (як про партії, так і про окремих кандидатів). Найбільше уваги місцевих онлайн-медіа отримали дві політичні сили: «Слуга народу» (партія мала яскраво виражений спектр тональностей: і позитивне, і нейтральне, і негативне висвітлення було присутнє) та «Батьківщина» (тональність більшою мірою позитивна). Серед кандидатів у мери найбільше висвітлення отримав чинний мер Києва Віталій Кличко».

«У фінальному звіті включено результати, які охоплюють і день тиші з днем голосування 25 жовтня 2020 р. На жаль, до переліку порушень з проміжних звітів (не маркована агітація, публікація соціології без необхідних реквізитів, незбалансоване висвітлення партій) додались ті, які стосуються цього періоду. А саме – поширення даних екзит-полів до закриття виборчих дільниць та здійснення агітації, як в онлайн виданнях, так і в соціальних мережах», – підкреслив Олександр Бурмагін, консультант Ради Європи та виконавчий директор ГО «Платформа прав людини».

Головна характеристика кампанії у соцмережі Facebook – конкуренція пропозицій місцевих політичних команд і кандидатів у міські голови з брендами та меседжами партій національного рівня. Часто останні виходили за межі повноважень місцевих обранців і виглядали як “репетиція” парламентських виборів. На цьому наголосила Ольга Юркова, експертка Ради Європи, співзасновниця проєкту StopFake. «Більшість партій та їхніх лідерів намагалися дискредитувати опонентів і використовували образливу лексику. Окремі тези перегукувалися з російською пропагандою та дезінформацією. Партії поширювали освітній контент про те, як користуватися новими бюлетенями або законодавчі новації. Але практично жодна не роз’яснювала глибших питань, що стосуються усвідомленого вибору. Більшість партій і кандидатів порушували день тиші», – зауважила Ольга Юркова.

Щодо можливих зовнішніх інформаційних впливів команда моніторингу, за словами Ольги Юркової, –   спостерігала декілька характерних тенденцій:

  • окремі видання в ряді новин щодо російської агресії на Донбасі подавали «версії сторін конфлікту», представляючи «сторонами» Україну, з одного боку, і так звані «ДНР» і «ЛНР» з іншого, й не згадуючи, що йдеться про агресію РФ;
  • наративи пропаганди Кремля висловлювалися у новинах вустами партійних спікерів, здебільшого – від партії “Опозиційна платформа – За Життя”. Серед них: “зовнішнє управління Україною”, дискредитація української влади, Православної церкви України, реформ та уряду, легітимізації окупації Криму, “теорій змови” про таємні біолабораторії Пентагону в Україні, а також нав’язування Україні російської вакцини від COVID19;
  • окремі видання активно поширювали новини з непідконтрольних територій, які змальовували “мирне життя” регіону і перегукувалися з наративом легітимізації окупації Донбасу.

За словами Єлизавети Кузьменко, експертки Ради Європи, голови ГО «Асоціація «Жінки в медіа», висвітлення місцевих виборів в регіональних медіа показало, що жінки-суб’єкти моніторингу отримали лише 2 137 згадок або 12%, тоді як чоловіки – 9 725 згадок, тобто 57% медійної уваги. При цьому тема «Гендерна рівність в політиці» була в трійці найменш обговорюваних разом із темами «Національні меншини» та «Крим». Зокрема, лише 37 статей або 0,09% від загальної кількості проаналізованих 43 065 матеріалів були присвячені збільшенню політичної участі жінок.

«Журналісти і редакції зобов’язані висвітлювати діяльність кандидатів та їх програми якомога ширше, незалежно від статі. Важливим також є впровадження стратегії освіти і підготовки, а також інструментів для журналістів та інших фахівців у сфері медіа щодо розпізнавання сексизму, просування паритетного і нестереотипного зображення жінок і чоловіків в ЗМІ», – підкреслила Єлизавета Кузьменко

«Ми дуже цінуємо ефективну роботу коаліції громадських організацій, до якої входять «Комісія з журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікацій», «StopFake» та «Асоціація «Жінки в медіа»» та дякуємо за професійну роботу команді моніторингу, до якої увійшли аналітики та двадцять незалежних спеціалістів, які збирали інформацію для моніторингу. Також, цінуємо роботу Комісії з журналістської етики, яка ухвалювала рішення на основі скарг на порушення, виявлених в ході моніторингу», – зазначила Галина Смірнова, керівниця проєкту “Європейський Союз та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні”.

За результатами моніторингу команда напрацювала низку висновків та рекомендацій задля адвокації важливих змін та поліпшення у сфері висвітлення подальших виборів у ЗМІ.

Отже, фахівці та фахівчині радять:

  • оновити виборче законодавство і запровадити регулювання діяльності в Інтернет під час виборів як у частині проведення агітації та інформування, так і в частині моніторингу витрачання коштів виборчих фондів на подібні активності, й особливо – коштів з інших джерел, інших країн;
  • передбачити систему адекватних та ефективних санкцій за порушення виборчого законодавства у сфері передвиборчої агітації, інформування виборців та висвітлення виборчого процесу, зокрема й у сфері інтернету;
  • у частині дотримання гендерної рівності – вдосконалити норми виборчого законодавства, зокрема надати визначення окремим поняттям та термінам, якот «сексизм»;
  • суб’єктам виборчого процесу під час кампанії у соцмережах зосередитись на власній позиції та програмних пунктах з важливих аспектів життя населеного пункту, підвищувати обізнаність аудиторії про те, як працює механізм місцевих виборів;
  • проводити системну комунікацію з виборцями не лише напередодні виборів, а й у міжвиборчі періоди;
  • не використовувати мову ворожнечі;
  • підвищити рівень прозорості кампанії у соціальних мережах: створити публічні сторінки замість приватних профілів, обмежити кількість акаунтів, проводити несуперечливу комунікацію;
  • у день тиші та день виборів відмовитися від агітації;
  • підвищувати рівень знань журналістів із фактчекінгу та щодо того, як працює пропаганда та зовнішні інформаційні впливи;
  • чітко розділяти політичну рекламу/агітацію та інформаційні й аналітичні матеріали;
  • розширити жанрову палітру матеріалів виборчої тематики, здійснювати просвітницьку та роз’яснювальну роботу в медіа щодо виборчих процедур та механізмів голосування;
  • висвітлювати діяльність кандидатів та їхні програми якомога ширше, незалежно від їхньої статі, й забезпечувати однакове й неупереджене ставлення до них;
  • подавати збалансоване та інформоване обговорення поглядів та думок як жінок, так і чоловіківкандидатів. Крім того, докладати зусиль для збалансованого представництва та змістовної участі жінок як коментаторок та експерток;
  • використовувати фемінітиви.

Посилання на фінальний звіт медіамоніторингу

Довідкова інформація: 

Проєкт «Європейський Союз і Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні», що фінансується ЄС і Радою Європи, має на меті зміцнити роль медіа, їхню свободу та безпеку. Слідкуйте за новинами Проєкту на Фейсбуці

За додатковою інформацією звертайтесь до Оксани Тотовицької: +380632617405, [email protected]

 


Тематика публікації:                                

Останні публікації цього розділу:

Громадський сектор чекає на тебе — понад 100 вакансій

Правова допомога під обстрілами: як працює Східний правозахисний центр у Краматорську на Донеччині

Центр громадянських свобод започатковує Премію імені Ігоря Козловського за утвердження людської гідності

Як підтримане проживання змінює життя? «Ліга Сильних» та «Майстерня Мрії» презентували спільне відео

Гаряча лінія, консультації наживо та підтримка громад: «Ліга сильних» запускає новий проєкт

Рівний-рівному: перший досвід взаємопідтримки чоловіків України, які пережили полон і тортури