Одеса за три тижні до виборів: підкуп виборців та адмінресурс

Як свідчать результати моніторингу Одеської обласної організації «Комітету виборців України» і громадянської мережі «ОПОРА», кандидати продовжують підкуповувати виборців, використовувати ...

КВУ
Одеса за три тижні до виборів: підкуп виборців та адмінресурс

Як свідчать результати моніторингу Одеської обласної організації «Комітету виборців України» і громадянської мережі «ОПОРА», кандидати продовжують підкуповувати виборців, використовувати адміністративний ресурс і порушувати правила гри іншими способами. Кандидати, які хочуть знову отримати депутатські мандати, не гребують показувати як свої досягнення ту роботу, яку вони повинні були виконувати протягом каденції, але яку не виконували, приділяючи увагу зовсім іншим питанням, незрідка особистого характеру.

Засилля «технарів»

Виходячи з аналізу рівня активності, а, вірніше, її відсутності з боку більшості кандидатів-самовисуванців на посаду Одеського міського голови, а також низки політичних партій, є підстави припускати, що в Одесі широко використовують брудну передвиборчу технологію під назвою «технічні кандидати». Реєстрація таких кандидатів необхідна для забезпечення у дільничних виборчих комісіях максимальної кількості лояльних до більш впливових кандидатів членів ДВК.

Одеська міська виборча комісія зареєструвала 42 кандидати на посаду міського голови. Кандидатів у депутати також зареєстрували 20 партій. Максимальний склад дільничної виборчої комісії не перевищує 18 осіб, при цьому до складу комісій включаються не менше шести кандидатур від парламентських партій. Відповідно, чим більше у кандидата-патрона своїх «технічних кандидатів», тим більше шансів забезпечити реальне широке представництво в ДВК міста. Це завдає шкоди виборчому процесу, оскільки виборці, голосуючи за таких «технарів,» голосують зовсім не за майбутнього мера, а за ляльку.

Гендерні квоти у списках політичних партій

Незважаючи на те, що в законі чітко прописано, що партії зобов’язані забезпечити в списках місця як мінімум 30% жінок чи чоловіків, партії не дотримуються цієї норми. Більше того, Центральна виборча комісія вирішила, що ця норма – лише декларація, необов’язкова до виконання, але рішенням суду думка комісії визнана невірною, і квота збережена як обов’язкова. І все-таки цю вимогу закону багато політичних сил не виконали. Водночас, за умови недотримання гендерної квоти політичними партіями, випадків відмови в реєстрації списків партій територіальними виборчими комісіями не зафіксовано.

Приклади випадків подачі списків кандидатів, в яких гендерні квоти не дотримані, до Одеської обласної ради: «Опозиційний блок» (26% жінок), Радикальна партія О. Ляшка (23% жінок), «Наш край» (28% жінок), ВО «Батьківщина» (29% жінок), Аграрна партія (24% жінок). У списках кандидатів у депутати Одеської міської ради таких партій менше: партія «Молодь до влади» (0% жінок), «Нова держава» (29% жінок), ВО «Свобода» (14% жінок). Випадки недотримання квоти також зафіксовані при подачі списків кандидатів політичними партіями в районні ради та міські ради Одеської області.

Підкуп і адмінресурс

На жаль, практика ведення агітаційних кампаній з ознаками підкупу виборців отримала широке поширення в Одесі серед кандидатів у депутати міської ради.

Серед політичних партій, чиї кандидати ведуть агітаційні кампанії з ознаками підкупу виборців в Одесі: «Блок Петра Порошенка«Солідарність», «Довіряй ділам», Українська морська партія Сергія Ківалова.

Найбільшого поширення набули кампанії з благоустрою окремих будинків та прибудинкових територій: підрізування сухостою (найбільш популярний вид послуги, що надається кандидатами); асфальтування прибудинкових територій; установка зовнішнього освітлення у дворах; ремонти під’їздів.

Слід зазначити, що та частина кандидатів у депутати, які є також чинними депутатами Одеської міської ради, використовують поточний статус депутата в якості обґрунтування для робіт з благоустрою, мовляв, це всього-на-всього робота депутата.

Комітет виборців України наголошує, що використання свого «подвійного» статусу кандидатами-депутатами для обґрунтування своїх «інфраструктурних» проектів порушує фундаментальний принцип виборчого процесу, гарантований ЗУ «Про місцеві вибори» – принцип рівності для кандидатів і партій. Таким чином, партії та їх кандидати, які під виглядом свого поточного статусу депутатів місцевих рад, різко підвищивши в останній місяць свою активність по роботі у виборчих округах, обмежують у правах тих кандидатів, які такого статусу не мають і/або воліють вести виборчі кампанії без матеріального заохочення виборців.

Діяльність кандидатів з ознаками зловживання адміністративним ресурсом набула поширення в обласному центрі.

Партія, що має найбільшу фракцію в Одеській міській раді («Довіряй ділам»), у своїй агітаційній кампанії активно використовує ті міські цільові програми, що фінансуються з міського бюджету впродовж багатьох років, а також інші проекти, що фінансуються за рахунок коштів одеської громади, у своїй рекламній кампанії. Наприклад, зовнішня реклама, оформлена в символіці партії «Довіряй ділам» (що має схожу колірну гамму з кольорами прапора м. Одеси), зі слоганом: «Тільки в Одесі».

До офіційної реєстрації як кандидата на посаду міського голови значна частина офіційних заходів, організованих виконавчими органами міської ради за участю міського голови Геннадія Труханова проходила за використання символіки партії «Довіряй ділам».

В агітаційній зустрічі з виборцями кандидата на посаду міського голови Олександра Боровика взяв участь в робочий час голова Одеської обласної державної адміністрації Міхеїл Саакашвілі.

Комітет виборців України нагадує, що використання міських цільових програм та інших проектів, що фінансуються з бюджету одеської громади, а також залучення посадових осіб до агітаційних кампаній (навіть у формально неробочий час), можуть не порушувати формальних вимог чинного ЗУ «Про місцеві вибори».

Водночас, цей закон забороняє надання будь-яких привілеїв для кандидатів і партій за певними ознаками (ст. 4 гарантує рівне виборче право для всіх), а також забороняє використання будь-яких дій, що перешкоджають вільному волевиявленню громадян (ст. 6 гарантує свободу вибору).
Крім того, Одеська обласна організація «Комітету виборців України» звертає увагу кандидатів і партій, що ЗУ «Про місцеві вибори» заборонена участь у передвиборній агітації посадовим особам органів влади та місцевого самоврядування в робочий час, кандидатам, які займають посади в органах влади і місцевого самоврядування, заборонено використовувати матеріальні, фінансові та людські ресурси за місцем роботи для ведення передвиборної агітації (п. 1, 2 ст. 60 ЗУ «Про місцеві вибори»).

Таким чином, незважаючи на відсутність належної регуляції в ЗУ «Про місцеві вибори» питань ведення передвиборної агітації кандидатами, які обіймають посади в органах влади та місцевого самоврядування, а також участі в агітаційних кампаніях кандидатів посадових осіб органів влади та місцевого самоврядування, використання кандидатами сприятливих умов за місцем їх служби, впливає на сприйняття виборців – з одного боку, та обмежує в правах інших кандидатів, які не мають аналогічних привілеїв, – з іншого боку.

У зв’язку з цим Одеська обласна організація «Комітету виборців України» закликає всіх кандидатів, які обіймають посади в органах влади та місцевого самоврядування, відмовитися від використання у своїх кампаніях привілеїв, наданих їх посадовим становищем. Крім того, посадовим особам, що є кандидатами, а також охочим брати участь у виборчих кампаніях кандидатів, рекомендується взяти відпустку.

Повний текст звіту КВУ ТУТ


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

На Кіровоградщині стартувала навчальна поїздка для представників громад Миколаївщини та Херсонщини

У Києві відбувся перший EuroSummit громадських організацій

Нові можливості проєкту центру АХАЛАР з посилення ментального здоров'я для лідерів НДО та "хелперів"

10 років триденної війни, яка триває три сторіччя: Концепція 21 Docudays UA

Стартувала програма підтримки «Моніторинг і оцінювання Стратегії розвитку громади та плану заходів з її реалізації»

Громади Львівщини ділилися досвідом розвитку сільських територій