Маленькі цілі тютюнових гігантів: корпорації полюють на дітей
26-го жовтня в Українському гуманітарному ліцеї КНУ ім. Т. Шевченка відбулась прес-конференція, де учасники розповіли, як тютюнові корпорації рекламують сигарети дітям біля шкіл, щоб зробити із них ...
Додано:
oksana
26-го жовтня в Українському гуманітарному ліцеї КНУ ім. Т. Шевченка відбулась прес-конференція, де учасники розповіли, як тютюнові корпорації рекламують сигарети дітям біля шкіл, щоб зробити із них залежних курців.
Україна приєдналась до глобальної кампанії «Маленькі цілі тютюнових гігантів», метою якої є зупинити рекламування сигарет дітям. Тютюнові компанії навмисно спрямовують маркетингові прийоми на дітей, щоб знайти заміну курцям зі стажем, які або помирають, або кидають курити. «Сьогоднішній підліток – це наш потенційний клієнт завтра»,[1] – зізнається одна із компаній – виробників сигарет.
90%[1] курців почали курити у віці до 18 років, тобто будучи ще неповнолітніми. Це означає, що маркетинг сигарет, який діти бачать щодня залучає їх до залежності в юному віці. Та кількість яскравих вітрин із сигаретами, яку діти бачать щодня на вулиці та в супермаркетах, є своєрідним психологічним насильством та нав’язуванням смертельної продукції. Цим самим порушуються основоположні права дитини на здоров’я, життя та здоровий розвиток.
«Ми маємо дбати про наших дітей, щоб вони зростали в середовищі вільному від тютюнового диму та реклами тютюну. Адже основний обов’язок держави захистити наших дітей. Важливо, щоб діти не потрапляли на гачок тютюнових компаній. Дорослі мають бути прикладом», - наголосив Микола Кулеба, уповноважений Президента України з прав дитини.
За результатами дослідження Школи громадського здоров’я Університету Джонса Хопкінса (США) та ГО «Життя», проведеного впродовж серпня-жовтня 2016 р., українські школи оточені рекламою сигарет. Такого висновку дійшли після перевірки 460 точок продажу (супермаркетів, магазинів, кіосків та вуличних торговців) у радіусі 250 метрів навколо 102 шкіл у 10 районах Києва. Подібне дослідження проходило ще в 12 країнах одночасно.
«У точках продажу навколо київських шкіл застосовуються різноманітні маркетингові технології для збільшення продажу тютюнової продукції. Насамперед, це спеціальні викладки сигарет, які можна розцінювати як непряму рекламу. Викладки створюються із використанням яскравих елементів, які приваблюють школярів, сигарети розташовують на рівні дитячих очей і поряд із солодощами та іграшками. Корпорації також просувають «смачні» сигарети з ароматизаторами у яскравих дизайнерських пачках для дівчат та підлітків», – пояснила Катерина Римаренко, координатор дослідження від Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя».
У результаті дослідження було виявлено, що тютюнові вироби продають у 376 точках продажу, тобто у 81,7% від усіх перевірених місць, де реалізовують сигарети; 22,5% з них видно із будівлі школи. Іншими словами, київські школи оточені тютюновою продукцією та рекламою. Так, 96% пунктів продажу тютюну мають спеціальні викладки сигарет, щоб привертати увагу школярів, а саме сигарети розміщують:
· поряд із солодощами та товарами для дітей (55%);
· на рівні дитячих очей (43%);
· з використанням підсвіток та яскравого фону (43%), великих пачок сигарет (29%);
· у прикасовій зоні (71%).
Окрім того, у понад 50% точках продажів рекламуються сигарети зі смаковими добавками та ментолом, які більше подобаються дітям та підліткам, ніж звичайні сигарети, оскільки вони приємніші на смак та мають не так яскраво виражений запах тютюну. 10% точок продажу (переважно кіоски) продають сигарети поштучно, хоча це заборонено українським законодавством. У 94% точках продажу навіть попереджувальні надписи «Куріння вбиває» заклеюють цінниками.
У 9% пунктів продажу продаються електронні сигарети без обмеження за віком. Майже скрізь ці прилади доставки нікотину виставлені на видноті, а у 40% розташовані поряд із солодощами.
У 2012 році реклама, спонсорство та просування тютюну були заборонені, проте тютюнові компанії знаходять лазівки в цьому законодавстві.
«Прийняті в 2012 році норми повністю забороняють рекламу, спонсорство та стимулювання продажу сигарет. Проте тютюнові компанії, користуючись складністю імплементації деяких норм, обходять діючий закон в частині, що стосується заборони стимулювання продажу. Держпродспоживслужба зобов’язана контролювати виконання закону й штрафувати порушників», – наголосив Петро Король, юрист проекту «Київ без тютюнового диму» Центру демократії та верховенства права.
Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала у 2006 році, радить державам членам повністю заборонити видиме розміщення сигарет у місцях продажу (ст. 13). Це допоможе припинити подібні зловживання законодавством про заборону реклами тютюну, а також захистить дітей від нав’язливої реклами тютюну практично в кожному магазині.
Для виконання міжнародних зобов’язань України у сфері контролю над тютюном зареєстровано законопроект № 4030а[2], який передбачає заборону на розміщення тютюнових виробів, їхніх упаковок та макетів у місцях роздрібної торгівлі таким чином, щоб вони були видимі поза межами місця роздрібної торгівлі або споживачам всередині. Такі обмеження вже діють у Великій Британії, Австралії, Канаді, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Ісландії, Новій Зеландії, Таїланді, Панамі, Кенії, Непалі, Росії, Білорусі.
Також депутати зареєстрували законопроект № 2820[3], який пропонує друкувати на пачках сигарет з обох боків великі ілюстрації хвороб, спричинених курінням, заборонити сигарети з ароматизаторами та посилити контроль за електронними сигаретами.
«Держава має створити умови для збереження здоров’я громадян. Такі законодавчі ініціативи, як законопроекти № 4030а та № 2820, спрямовані на захист дітей і молоді від тютюнового маркетингу та значно зменшують привабливість і доступність сигарет», - зазначив Ігор Луценко, народний депутат України, співавтор законопроектів.
Ліцеїсти запитують, чому не можна заборонити продаж тютюну в Україні, якщо він такий шкідливий.
Директор Українського гуманітарного ліцею Галина Стефанівна Сазоненко наголошує на важливості здорового виховання дітей.
Галина Скіпальська, виконавчий директор Української фундації громадського здоров’я, звернула увгу на те, що електронні сигарети та кальяни стають містком до куріння звичайних сигарет дітьми.
Костянтин Красовський, завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України, наголошує на необхідності заборони будь-яких форм стимулювання продажу тютюну.