Громади мають бути готові до вимушеної оптимізації освітньої мережі

Найближчим часом об'єднані громади можуть зіткнутися із загрозою подальшої вимушеної оптимізації освітньої мережі, що в першу чергу стосується малокомплектних шкіл.  Про це йшла мова під час ...

Додано:
at

IMG-5182
Громади мають бути готові до вимушеної оптимізації освітньої мережі

Найближчим часом об’єднані громади можуть зіткнутися із загрозою подальшої вимушеної оптимізації освітньої мережі, що в першу чергу стосується малокомплектних шкіл.  

Про це йшла мова під час засідання робочої групи із обговорення питання оптимізації мережі малокомплектних шкіл Шевченківської сільської ради, участь у якому в якості взяли і консультанти Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України. Безпосередньо до складу робочої групи залучені директори шкіл, депутати, старости внутрішніх громад, представники батьківських комітетів. 

Учасники робочої групи обговорили документи профільних міністерств, у яких вказано пропозиції стосовно подальшого функціонування закладів освіти. Зокрема, лист Мінфіну містить алгоритм дій, спрямованих на значну економію коштів у сфері загальної середньої освіти, де вказано, що малокомплектні школи (менше 40-50 учнів) у 2021 році не будуть фінансуватися  за рахунок освітньої субвенції з держбюджету. У зв’язку з громади мають переглянути підходи до роботи опорних шкіл, їхніх філій, спрямування видатків, наповнюваності класів. 

“Аби Шевченківська ОТГ, як і будь-яка інша спроможна громада Миколаївської області,  мала оптимальну мережу навчальних закладів, необхідно враховувати освітні запити кожної територіальної громади, забезпечити ефективне використання фінансових, матеріально-технічних та кадрових ресурсів. Більш того, тут важливий і аналіз розрахункових видатків на утримання навчальних закладів у порівнянні з фактичними”, – зазначають у Миколаївському відділенні Асоціації міст України.  

Сьогодні у Шевченківській ОТГ функціонують 13 закладів освіти (4 ЗОШ І – ІІІ ступенів, в т.ч. опорна школа та 2 її філії (Новогригорівська філія І – ІІ ст та Лучівська філія І – ІІ ст), 1 навчально-виховний комплекс,  5 дитячих садків, в тому числі 1- сезонний. 

При цьому Новогригорівська та Лучівська філії, а також Мирнівський НВК мають малу наповнюваність класів. 

“Існує таке поняття як розрахункова і фактична наповнюваність класів, відповідно до якої гроші забираються з багатонаповнюваних шкіл громади аби утримувати малокомплектні школи. Так значне зменшення кількості учнів у малокомплектних школах Шевченківської громади призвело до надзвичайно високої вартості утримання одного учня (61-85 тис грн на рік) що  значно перевищує утримання одного учня опорного закладу та інших шкіл громади (28-39 тис грн на рік)”, – пояснюють у відділі освіти Шевченківської ОТГ.

При цьому у громаді підкреслюють, що оптимізація малокомплектних шкіл є важливою не з метою економії бюджетних коштів, а для  забезпечення кращою якістю навчання, та можливостями для учнів.

Як варіант до подальших публічних обговорень та погодження з батьками, у Новогригорівській та Лучівських   філіях Шевченківської опорної школи І-ІІІ ступенів і Мирнівському навчально-виховному комплексі пропонують перепрофілювання (пониження ступеню та створення структурного підрозділу початкової школи у складі дошкільного підрозділу Шевченківської опорної школи). 

Перепрофілювання малокомплектних шкіл громади необхідне також для того, щоб зберегти ці малокомплектні школи, щоб в  подальшому не постало питання про повне їх закриття. 

“Рано чи пізно ми будемо вимушені це робити, оскільки утримувати неефективну освітню мережу не дозволяє обмежений бюджет громади (бюджет на освіту складає 70% загального бюджету Шевченківської громади)”, - уточнюють у керівництві ОТГ.  Йдеться про те, що державна освітня субвенція розраховується за формулою, яка розподіляє кошти відповідно до наповненості класів, тобто чим нижча наповнюваність класів у школі, тим менше коштів отримує бюджет на її утримання.

“Це надасть можливість поступово, на перспективу покращити матеріально-технічну базу, тому що потреби закладів досить значні. Звісно, ми розуміємо,  що важливо максимально забезпечити роботою вчителів, відповідно до фаху у разі перепрофілювання закладу, вирішивши це питання на рівні Шевченківської опорної школи”, – коментують у громаді. 

Варто звернути увагу, що подібне рішення про оптимізацію закладів не приймається одноосібно, – планується громадське обговорення даного питання у населених пунктах, заклади яких підпадають під оптимізацію – задля врахування усіх потреби та пропозиції громади. 


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку