Глобальний рівень свободи в Інтернеті погіршується в тіні пандемії

Уряди у всьому світі використовують пандемію COVID-19 як привід для розширення засобів онлайн стеження  та збору даних, цензурування повідомлень з критикою та розбудови нових технологічних систем для ...

Freedom House
Глобальний рівень свободи в Інтернеті погіршується в тіні пандемії

Уряди у всьому світі використовують пандемію COVID-19 як привід для розширення засобів онлайн стеження  та збору даних, цензурування повідомлень з критикою та розбудови нових технологічних систем для контролю над суспільством – це один з висновків цьогорічного рейтингу «Свобода в мережі 2020»,  що є новим виданням щорічного оцінювання рівня свободи Інтернету в певних країнах світу, опублікованого сьогодні Freedom House. Звіт охоплює період з червня 2019 по травень 2020 року.

Свобода в мережі 2020

Швидкий та безконтрольний розвиток інструментів штучного інтелекту та несанкціонованого збору біометричних даних у відповідь на кризу в сфері громадського здоров’я відкрив нові ризики для захисту прав людини. Застосутки смартфонів для відстеження контактів або ж контролю за дотриманням карантину почали використовувати у 54 з 65 країн, ситуацію в яких проаналізовано у цьому звіті. Лише декілька країн створили ефективні механізми захисту персональних даних від зловживання чи нав’язливих практик з боку державних органів чи бізнесу.  

“Пандемія прискорює ситуацію, коли у суспільстві все більше покладаються на цифрові технології у той час, коли Інтернет стає все менш і менш вільним», – зауважив Майкл Дж. Абрамовіц, президент Freedom House. – Без адекватних заходів для захисту конфіденційності даних та верховенства права, ці технології можуть бути легко використані для політичних репресій”.

В Україні влада, значною мірою, запобігла суттєвим порушенням права на приватність у відповідь на пандемію COVID-19. Однак, системні загрози свободі в мережі залишаються, включно з випадками маніпулювання контентом та переслідуваннями користувачів Інтернету за публікації, які можуть бути захищені міжнародними стандартами захисту прав людини. У той час як ситуація в країні змінилась несуттєво, зміни у методології дослідження призвели до покращення оцінки свободи в мережі в Україні. Зокрема, цьогорічний звіт виключає з аналізу ситуацію з правами людини онлайн на окремих тимчасово непідконтрольних частинах Донецької та Луганської областей, а також в Криму з огляду на те, що умови на цих територіях дуже сильно відрізняються від ситуації на підконтрольних уряду територіях України. 

“Українська влада продовжує блокування великої кількості вебсайтів та певного типу контенту, посилаючись на його небезпечність для суспільства, без надання переконливих аргументів на користь того, що блокування це єдина ефективна і можлива опція”, – наголосив Метью Шааф, директор офісу Freedom House в Україні. – “Окрім постійного зневаження принципів захисту прав людини та верховенства права, направлених на захист від цензури, виглядає так, що політика блокування стає єдиною, а не останньою  опцією. На жаль, за весь цей час майже жодних зусиль з боку держави не було направлено на те, аби навчити та підготувати українських громадян ставати відповідальними та обізнаними користувачами інформації та Інтернету”.

Огляд частини звіту про Україну (англійською мовою): тут.

Огляд звіту (англійською мовою): тут.

 

Загальний огляд висновків про Україну 

Стан свободи в Інтернеті

Частково Вільна

Загальна кількість балів (0-100)

61

Перешкоди для доступу (0-25) 19
Обмеження контенту (0-35) 21
Порушення прав користувачів (0-40) 21
  • У вересні 2019 року уряд прибрав вимогу проходити ліцензування для провайдерів послуг Інтернету, зменшуючи потенційні ризики для політичного втручання та корупції в секторі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
  • Влада розглядала два законопроєкти, які можуть мати негативний вплив для цифрових прав:
    – Запропонований проєкт закону про дезінформацію потенційно може ввести відповідальність за зумисне розповсюдження брехливої інформації та дозволити державі визначати хто є, а хто не є журналістом/кою.
    – Законопроєкт про медіа, зареєстрований у парламенті наприкінці 2019 року, може дозволити закриття онлайн-видань з боку держави за публікацію пропаганди.
  • У травні 2020 року Президент України Володимир Зеленський продовжив дію санкцій, законність яких залишається під питанням, проти російських платформ Однокласники та ВК через розповсюдження анти-української пропаганди.
  • У відповідь на COVID-19 уряд запустив застосунок «Дій вдома» для моніторингу за тим, як люди дотримуються самоізоляції. Застосунок зберігає дані користувачів про місце розташування та їхній цифровий знімок. І Міністерство внутрішніх справ, і Національна поліція мають доступ до цих даних.
  • Оцінка становища з правами людини онлайн в Україні суттєво покращилась за рахунок того, що до цьогорічного аналізу не було враховано ситуацію на тимчасово окупованих територіях Східного Донбасу. Як наслідок, оцінка змінилась у питанні B4 (Самоцензура), B8 (Цифровий активізм) та C8 (Кібербезпека). Ситуація в країн, у той же час, змінилась несуттєво.

 

Джерело: Freedom House в Україні.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Як змінювати світ на краще: в Україні виходить книга про благодійність

Чому Україна пасе задніх у протидії тютюновому лобізму?

Фільм «Віч-на-віч» у грудні на DOCUSPACE: зустріч, що переверне їхні життя

«Креативна Європа» в Україні запустила безкоштовний онлайн-курс про залучення грантів

Мешканці окупованих територій отримують в нас українські паспорти без прописки, а потім за це їх штрафують - юристи

Розбіжності в трактуванні історичних подій стають підґрунтям для ефективнішої публічної дипломатії України