Бюджетна децентралізація: реальний вплив на фінансове забезпечення та розподіл видатків територіальних громад

«Чим далі від окремого громадянина джерело влади, тим більш недосяжні йому її мотиви, тим більше сліпою стає його покора, тим більше пасивний характер приймає він сам відносно пануючої над ним ...

Тренінг з децентралізації
Бюджетна децентралізація: реальний вплив на фінансове забезпечення та розподіл видатків територіальних громад

«Чим далі від окремого громадянина джерело влади, тим більш недосяжні йому її мотиви, тим більше сліпою стає його покора, тим більше пасивний характер приймає він сам відносно пануючої над ним більшості» – Рейснер М. А.

Нині в суспільстві на рівні громад, які в перспективі можуть бути об’єднаними, склалася думка, що децентралізація тільки ускладнює процес ведення домогосподарства і багато громадян ставляться скептично до даної реформи. Тож метою моєї роботи стало дослідження інструменту наближення громадянина до управління фінансами його держави, а саме – вивити чи ефективна фінансова децентралізація в умовах сьогодення.

Визначено, що бюджетна децентралізація – це процес передачі повноважень управління доходами та видатками з метою збільшення ефективності реалізації даних повноважень та ретельніше управління бюджетними коштами громад.

Розглянемо основні податкові зміни, запропоновані реформою та їх вплив на фінансове забезпечення територіальних громад (табл. 1).

890 

Розглянемо, як дані зміни вплинули на зміну ступеню забезпечення місцевих бюджетів власними ресурсами (рис. 1).

891

З рисунку бачимо, що забезпечення місцевих бюджетів власними ресурсами до децентралізації у 2014 році становило 68,6 млрд грн, а після реформи в 2017 році зростає до 170,7 млрд грн. 

Отже, можна зробити висновок, що за рахунок збільшення доходів на основі розширення делегованих функцій громад відбулося зростання видатків всіх ОТГ.

Розглянемо, за якими напрямами ОТГ використовують належні фінансові ресурси на прикладі структури Балтської ОТГ(Одеська обл.) (табл. 2).

892 

Проаналізувавши таблицю, можемо сказати, що у 2016 році в порівнянні з періодом 2014-2015 рр. відбулися значні зміни щодо структурного розподілу видатків. Так в 2016 році значно зростає частка видатків на освіту на 21,07 в.п та на 27,76 в.п. відповідно 2014-2015 рр.

У загальному, видатки на освіту зросли майже в 16 разів, також в 5 разів збільшилися витрати на культуру.

В 2016 році з’являється нова стаття, така як «охорона здоров’я», яка вже становить 8,41 % в структурі видатків після децентралізації.

Частка витрат на житлово-комунальне господарство значно скоротилася, якщо в 2014-2015 рр. вона становила 11,07  % та 9,19  %, то в 2016 році лише 0,24 % даної структури.

Отже,  ми бачимо, що основними напрямами видатків в 2016 році стали освіта та охорона здоров’я. Це відбувається за рахунок передбачених субвенцій на освітні та медичні заклади.

Дані зміни ефективні тим, що дають громадам самостійно вирішувати, яка сфера потребує більшої уваги та розвитку незалежно від диктатури вищих центральних органів, адже кожна громада індивідуальна та потреби в видатках можуть різнитися.

Проте деякі рекомендації щодо ефективного використання фінансових ресурсів територіальних громад можна узагальнити :

  1. Спрямовувати кошти на розвиток внутрішнього ринку, створювати інвестиційні платформи і проводити навчання місцевих фермерів об’єднуватися в кооперативи.
  2. Раціоналізація видатків на соціальну сферу (перегляд пільг, поширення платних послуг, перегляд рівня мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму).
  3. Проведення навчання керівного складу територіальної громади щодо використання публічних коштів.

Отже, визначено, що фінансова децентралізація має позитивний вплив на забезпечення громад фінансовими ресурсами та можливість їх ефективного використання. А  об’єднання територіальних громад є об’єктивно позитивним процесом для забезпечення їх сталого розвитку.

Цигляр Аліна
Студентка 5 курсу Національного університету харчових технологій 

Стаття підготовлена в рамках Конкурсу студентських публікацій на тему «Ефективність видатків органів місцевого самоврядування», що організовується Експертно-аналітична група “Акцент” спільно з Кафедра фінансів ім СІ Юрія ТНЕУ та за фінансової підтримки Рада бізнесу Тернопілля.


 

Останні публікації цього розділу:

У громадах Півдня України проводять картування місцевого неурядового сектору

Правоохоронці та фахівці громад Чернігівщини посилюють спроможність з протидії гендерно зумовленому насильству

Участь громадян у процесах відновлення: кейс Березнегуватської громади (Миколаївщина)

Відбулась настановча сесія програми «Урядування в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення»

Курси англійської для переселенців стартують у 8 містах України

У Тернополі нагородили переможців всеукраїнського конкурсу «Золотий фліпчарт»