Будівництво російської АЕС в Угорщині становить загрозу національним інтересам України

Через плани Угорщини та Росатома будувати нову АЕС “Пакш-ІІ” українцям може загрожувати небезпека. У першу чергу йдеться про транспортування свіжого та відпрацьованого ядерного палива і радіоактивних ...

АЕС
Будівництво російської АЕС в Угорщині становить загрозу національним інтересам України

Через плани Угорщини та Росатома будувати нову АЕС “Пакш-ІІ” українцям може загрожувати небезпека. У першу чергу йдеться про транспортування свіжого та відпрацьованого ядерного палива і радіоактивних відходів територією України з Росії до Угорщини, а також ймовірне радіаційне забруднення у разі серйозних аварій. Про це повідомляється в аналізі оцінки впливів на довкілля від спорудження нової АЕС, підготовленому Національним екологічним центром України (НЕЦУ).

Проектанти нової АЕС надто оптимістично оцінюють ризик важких позапроектних аварії на “Пакш ІІ”. Атомники запевняють, що такі аварії трапляються один раз на мільйон реакторо-років. Таким чином вони ігнорують ряд серйозних аварій, що вже відбулися за попередні роки використання “мирного атому”. На думку екологів, ризики аварій на угорській АЕС занижені як мінімум втричі. Водночас, розробники проекту уникають оцінки можливості і рівнів радіоактивного і токсичного забруднення води Дунаю у разі важких аварій, а відтак не мають і відповідного плану ліквідації їх наслідків.

Навіть за умов безаварійної роботи угорської АЕС, існують ризики, не оцінені в достатній мірі. Найбільш суттєвим ризиком для українців є транспортування радіоактивних матеріалів територією України. Протягом 60 років планованої експлуатації АЕС, в Угорщину прямуватимуть потяги зі свіжим ядерним паливом, а в Росію – з відпрацьованим, оскільки це – найкоротший транспортний шлях. Доступ до матеріалів проекту будівництва угорської АЕС українська громадськість отримала завдяки процедурі міждержавних консультацій, яка передбачена Конвенцією про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті.[1]

“Завдяки тому, що Україна є стороною Конвенції Еспо, ми маємо можливість ознайомитися та виявити ризики від небезпечних об’єктів у сусідніх країнах ще на стадії їх проектування, – зауважує Ірина Головко, координатор кампаній НЕЦУ у сфері енергетики. – У даному випадку ми бачимо абсолютну необґрунтованість твердження щодо відсутності ризиків для українців, бо всі необхідні аналізи просто не проводились”

Сьогодні НЕЦУ також звернувся до Мінприроди та Держатомрегулювання з проханням оприлюднити офіційні коментарі українського уряду щодо проекту “Пакш – ІІ”. Як відомо із матеріалів оцінки впливів проекту, на попередній стадії міжурядових консультацій, від українських офіційних органів ніяких зауважень до угорської сторони не надходило [2]. Міністерство екології та природних ресурсів України 7 жовтня організовує у Києві громадські слухання щодо “Пакш ІІ”. НЕЦУ запрошує усіх небайдужих громадян взяти участь у заході.

Контакти для ЗМІ:
Ірина Головко,
координатор кампаній у сфері енергетики НЕЦУ та CEE Bankwatch Network в Україні
Тел.: +38 (050) 647-67-00 iryna AT bankwatch.org

[1] Конвенція Еспо – Конвенція про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті, ратифікована Україною 1999 р.
[2] Спрощене резюме Звіту з оцінки впливів спорудження нових атомних енергоблоків АЕС “Пакш”, ст. 25, таблиця 2, англомовна версія.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку