Андрій Скіпальський: ми будемо протидіяти втручанню тютюнової індустрії у політику охорони здоров’я

Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном, голова правління громадської організації «Життя», розповів у чому полягає одвічний конфлікт інтересів громадського здоров’я з  ...

Додано:
oksana

IMG_4556
Андрій Скіпальський: ми будемо протидіяти втручанню тютюнової індустрії у політику охорони здоров’я

Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном, голова правління громадської організації «Життя», розповів у чому полягає одвічний конфлікт інтересів громадського здоров’я з  інтересами тютюнової індустрії. А також представив законодавчі ініціативи, які потрібно прийняти в новому політичному сезоні, щоб поширеність куріння в Україні зменшилась, а бюджет отримав додаткові надходження.

Починається новий політичний сезон, які основні напрямки діяльності в антитютюновому секторі планує розвивати організація?

- Ми збираємось продовжувати адвокацію змін в українському законодавстві щодо посилення заходів із контролю над тютюном з метою зменшення поширеності куріння. Це допоможе уникнути багатьох смертей і хвороб, спричинених цією згубною залежністю. У цій роботі ми керуємось виключно міжнародними зобов’язаннями України за Рамковою конвенцією ВООЗ із боротьби проти тютюну, а також за європейськими директивами. Нічого нового ми вигадувати не будемо.

На сьогоднішній момент у Верховній Раді зареєстровано два комплексних  законопроекти, які регулюють широку сферу зменшення привабливості тютюнових виробів.  

Інша важлива тема, яка завжди на порядку денному, – це тютюнові акцизи, тобто цінова доступність сигарет. Ми надаємо аналітичні висновки з цього питання та інформуємо журналістів про ефективність політики оподаткування тютюнових виробів. Це що стосується роботи з парламентом.

Щодо співпраці з урядом, то плануємо продовжувати контролювати виконання заборони куріння в громадських місцях, зокрема, шляхом здійснення моніторингів.

Окрім того, з серпня за підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я ми розпочали новий проект по створенню сервісу із надання допомоги у відмові від куріння. Це важлива ініціатива, покликана допомогти курцям позбутися згубної залежності, адже, за даними ВООЗ, самостійно кинути курити вдається лише 3-5% курців.

І, звісно ж, будемо й надалі стежити за втручанням тютюнової індустрії у формування політики охорони здоров’я в Україні.

Чи дійсно підвищення акцизів є дієвим інструментом у боротьбі проти тютюну? Розкажіть успішні приклади іноземного досвіду.

- Україна має досить успішний досвід підвищення акцизів у світовому масштабі. Ми лідери у динаміці підвищення акцизів і зменшення споживання тютюну в глобальному звіті ВООЗ з контролю над тютюном у 2015 році.

За останні 7 років акцизи зросли в нас у 14 разів. Що це дало? У 2008 році Україна отримала в держбюджет 3,5 мільярди гривень доходів, а в минулому році – понад 22 мільярди гривень. Тобто на фоні підвищення акцизів у 14 разів доходи держави зросли в 7 разів. При цьому споживання сигарет в державі скоротилось на понад 50 мільярдів штук. Українці стали курити менше.

Акцизна політика вигідна для суспільства – вона допомагає зберегти громадське здоров’я. Єдине, кому вона не вигідна – тютюновим корпораціям.

І тому останні прикладають максимум зусиль, щоб ввести в оману уряд: надають маніпулятивну статистику, невиправдано залякують внутрішньою контрабандою. Це одвічний конфлікт інтересів громадського здоров’я з інтересами бізнесу.

Попри інфляцію в нас залишаються найнижчі ціни на сигарети в Європейському регіоні. Якщо говорити про міжнародний досвід, то регулювання відбувається в різних країнах по-різному. В європейських – постійне зростання, там специфічна ставка акцизу на 1000 штук складає 90 євро. В Україні цей показник десь на рівні 16 євро, тобто практично в 5 разів менший. Відповідно до статті 352 Угоди про асоціацію з ЄС, Україна протягом певного періоду має досягти мінімальних європейських акцизних ставок. Внаслідок чого найдешевша пачка сигарети в Україні коштуватиме 3 євро.

Наскільки ідею підвищення акцизів підтримує Міністерство фінансів?

- Я хочу сказати, що Міністерство фінансів як на чолі з Наталією Яресько, так і зараз, на чолі з Олександром Данилюком, має повне розуміння того, що акцизна політика ефективна для держави. До речі, саме Наталія Яресько була першим міністром фінансів в Україні, хто взагалі заговорив про громадське здоров’я в контексті податкової політики. Це великий позитив. Адже на думку ВООЗ і Світового Банку, цінові методи є найбільш ефективними у зменшенні поширеності куріння. Світовий банк найближчим часом має виступити зі своїми обрахунками та сценаріями підвищення акцизів на тютюн. На основі цих сценаріїв буде обраний один найбільш ефективний. Зараз вже говорять, що специфічний акциз на тютюн можуть підвищити на 30%.

Вже є готові законопроекти щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну (2820, 4030а), розкажіть про ключові моменти цих законопроектів?

- Законопроект №2820 був розроблений на основі європейської Директиви 2014/40/ЄС.

Він передбачає збільшення на пачках сигарет кольорових графічних попереджень та зміну їхнього формату.

Зараз в Україні діє 14 графічних попереджень, які друкують на пачках сигарет. Але ці картинки дуже застарілі та вже неефективні, адже були затверджені ще в 2008 році, а ввійшли в обіг у 2012 році. Насправді тут ми нічого не вигадуємо, а просто беремо за приклад європейську директиву. Також законопроектом передбачається заборона додавати до сигарет смакові добавки, як наприклад, аромати полуниці, шоколаду, ванілі. Адже такі сигарети спрямовані на залучення молоді до куріння.

Крім того, законопроект вводить норми регулювання електронних сигарет. Бо зараз на ці нові курильні пристрої не розповсюджуються жодні законодавчі вимоги та навіть жодні вікові обмеження. Ми навіть достеменно не знаємо, що міститься в заправних контейнерах до електронних сигарет.

Але цей законопроект  досі не винесено на перше читання через тиск тютюнового лобі.

Значну протидію законопроекту чинить голова податкового комітету Ніна Южаніна. Складається враження, що її команда тісно співпрацює з тютюновиками. На її совісті зняття законопроекту №2820 з порядку денного у Всесвітній день без тютюну. Але ми будемо продовжувати адвокатувати, щоб законопроект все-таки прийняли.

Щодо недавно зареєстрованого законопроекту №4030а, то він удосконалює українське антитютюнове законодавство, усуваючи прогалини, якими користується індустрія. Але основна зміна – це заборона розміщувати сигарети на видноті у вітринах магазинів.

Як виконують закон про заборону куріння в громадських місцях?

- У цілому закон виконується. Що стосується закладів ресторанного господарства, то 84% кафе, барів та ресторанів в Україні є бездимними. Десь 30% від порушень – це куріння кальянів. В Україні нарешті повноцінно запрацювала Держпродспоживслужба, куди можуть звертатись споживачі у випадку порушень. В листопаді ми плануємо знову провести всеукраїнський громадський моніторинг закладів ресторанного господарства. В майбутньому хочемо зробити мобільний додаток, за допомогою якого українці зможуть в онлайн режимі інформувати інспекцію про порушення.

Насправді виконання заборони про куріння в громадських місцях сильно залежить від самих громадян. Якщо вони будуть скаржитись, то ситуація буде покращуватись.

В Україні поступово з кожним роком зменшується поширеність куріння. Чому існує така тенденція і чи зможемо ми в майбутньому взагалі позбавитись цієї проблеми?

- Є країни, де цілком  реально, що майбутні покоління назавжди забудуть про куріння – це Австралія, Нова Зеландія,  Фінляндія, Швеція. Україні теж треба брати з них приклад.

Ми випустили Маніфест «За майбутнє без тютюну», у якому навели статистику про те, що поширеність куріння в Україні зменшується.

На сьогодні чверть дорослого населення (25%) є щоденними курцями. До речі, поширеність куріння серед українських жінок є набагато нижчою, ніж у державах ЄС. В Україні курить 9% жінок і 42% чоловіків. У Польщі, наприклад курить 22% жінок і 26% чоловіків. Ми сподіваємось, що рівень куріння з кожним роком буде знижуватись і досягне мінімальних показників, зокрема, серед молоді.

- Які основні акції плануєте провести найближчим часом?

- Ми стараємось бути інноваційними та цікавими, але в контексті того, що відбувається в країні.

Це будуть обговорення у форматі круглих столів, зокрема на тему заборони викладки сигарет у вітринах, прес-конференції про антитютюнові законопроекти або про актуальні дослідження щодо тютюнових виробів із залученням різних експертів. Прес-сніданки з журналістами на теми громадського здоров’я. Також громадські акції, проте ми стараємось не зловживати саме цим інструментом, бо вважаємо, що яскраві вуличні перформанси дещо втратили свою актуальність.

Розмовляла Ольга Коломоєць, журналіст Незалежної медіа-профспілки України


Тематика публікації:                                  

Останні публікації цього розділу:

Комунальне підприємство ухиляється від обліку дерев: громадська організація подала до суду

Молодь Світловодська готує масштабний фест у місті

Команда Let`s do it Ukraine відвідала Південь в рамках проєкту з подолання наслідків повені

Гуманітарні місії на Півдні тривають: волонтери додатково роздадуть 1000 обідів “Добра кухня”

Тютюнові акцизи рятують життя — податкові преференції неприпустимі

Вишнівецька громада на Тернопільщині отримала цифровий рентген-комплекс від Програми USAID DOBRE