Посібник «ТОП-20 корупційних схем на місцях: які вони та як їх здолати»

З перебігом децентралізації громади отримують більші кошти для свого розвитку, аніж раніше. Крім того, у 2018 році об’єднані територіальні громади отримали у комунальну власність майже 1,5 млн га ...

novyna

Громадський Простір

З перебігом децентралізації громади отримують більші кошти для свого розвитку, аніж раніше. Крім того, у 2018 році об’єднані територіальні громади отримали у комунальну власність майже 1,5 млн га земель сільськогосподарського призначення.

Передача повноважень та коштів від центральної влади якнайближче до людей – органам місцевого самоврядування – посилює спроможність громад, але містить потенційні корупційні ризики, пов’язані із використанням бюджетних коштів та майна. Як правило, представники громадськості та ЗМІ знають про наявні корупційні схеми та зловживання на місцях, але їм не завжди вдається їх подолати.

Восени 2020 року в Україні очікуються місцеві вибори. Відтак, мешканці громад мають бути поінформовані та забезпечені інструментами участі у прийнятті рішень та впливу на місцеву владу – з метою нейтралізації корупційних схем на місцевому рівні.

Задля сприяння ефективній антикорупційній співпраці громадських активістів та органів місцевого самоврядування спільно з партнерами ми розробили Посібник «ТОП 20 корупційних схем на місцях – які вони та як їх здолати».

Посібник акумулює перелік та інструменти для подолання на місцях найбільш поширених та масштабних корупційних схем. Під корупційними схемами ми маємо на увазі системні механізми в роботі органів, часто закріплені в законодавстві, які роблять зловживання можливими.

Безперечно, ми не мали на меті (й не могли) розказати про те, як подолати усі корупційні проблеми, актуальні сьогодні для громад. Запропоновані ТОП схеми визначені згідно з пропозиціями партнерів, інформацією зі ЗМІ та на базі звернень громадян.

Тут представлені корупційні теми, що турбують місцеві громади та стосуються різних сфер: від суто міських проблем, як то зовнішня реклама, паркування, пересувна торгівля, до питань конфлікту інтересів керівників комунальних підприємств та неможливості члена громади оскаржити рішення міських рад. Часто корупційні схеми діють з причин зарегульованості законодавства або навпаки – законодавчих прогалин, якими уміло користуються недоброчесні управлінці.

Посібник містить перелік кроків, що мають бути здійснені для того, щоб здолати визначені корупційні схеми на трьох рівнях: на рівні громадськості та журналістів, на рівні ОМС (місцеве законодавство, електронні інструменти, управлінські рішення) та на центральному рівні.

Звісно, перелік таких кроків не є вичерпним та остаточним – пропонується вектор руху. Вказані рекомендації мають бути адаптовані до конкретного міста, його політики розвитку. А ті проблеми, що потребують вирішення на центральному рівні, мають об’єднати зусилля як місцевих політиків, так і громадянського суспільства.

Наостанок, пропонований Посібник – своєрідна дорожня карта для нинішніх депутатів місцевих рад, очільників міст, громадських активістів та майбутніх кандидатів на посади міських голів та депутатів місцевих рад. Вони мають задекларувати – ці схеми будуть подолані.

Посібник«ТОП 20 корупційних схем на місцях – які вони та як їх здолати» розроблено ГО «Разомпроти корупції» у рамках проекту, який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) запідтримки МЗС Королівства Норвегії. Думки та позиції, висловлені у цьому посібнику, необов’язково відображають позиціюМЗС Королівства Норвегії та Інституту висвітлення війни та миру (IWPR).

 

Переглянути посібник тут.

 

Джерело: Разом проти корупції.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Для чого потрібно впроваджувати і як впроваджувати політики та процедури в неприбутковій організації?

Комунальне майно: як тягар утримання перетворити на дохід для бюджету громади?

Дослідження про участь жінок з інвалідністю та матерів дітей з інвалідністю в ініціативах громадянського суспільства в умовах широкомасштабної війни в Україні

Зміни у законодавстві про гуманітарну допомогу: кого стосується і як діяти?

Особливості стратегічного планування постраждалих громад Миколаївщини та Херсонщини

«Вулик змістів»: як ГО «Трикутник» з Коломиї на Івано-Франківщині допомагає ВПО