Соціальне замовлення: ключовий механізм підтримки соцпідприємця?

З 1 січня 2020 року в дію має вступити Закон України "Про соціальні послуги". Цей Закон визначає основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг соцпідприємцями та громадськими ...

Слайдер ГП(44)

Громадський Простір

З 1 січня 2020 року в дію має вступити Закон України “Про соціальні послуги”. Цей Закон визначає основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг соцпідприємцями та громадськими організаціями. 

Тому Україні необхідно вирішити проблеми відсутності або поганого надання соціальних послуг населенню. Це можна забезпечити  за рахунок якісної роботи організацій і фінансової підтримки соцпідприємців з боку місцевого бюджету. 

Наразі Міністерством соціальної політики є затверджений перелік соціальних послуг. Оскільки перелік є неповним і містить недостатню кількість інформації, тому ще одним елементом є “Класифікатор соціальних послуг” у якому —  назва послуги, її зміст, що вона передбачає, категорії, які вона надає, де послуга надається, за чий рахунок. Також перелік передбачає наявність кодифікатора для полегшення ведення документації.

 

DSC06045 – копія

 

Якою є міжнародна практика надання соціальних послуг на місцевому рівні? За яких умов соціальне замовлення стане в Україні поширеною практикою? А також досвід впровадження в Україні соціального замовлення — про все це говорили та обмінювались досвідом/порадами українські та міжнародні експерти на Міжнародній конференції УФБ #SocialBusinessInUA, що відбулась у лютому 2019 року.

 

Що дає Закон України “Про соціальні послуги”?

 

Перш за все, Закон закріплює норму про доступність соціальних послуг, тобто соціальні послуги повинні надаватися особам за місцем їхнього проживання. Також удосконалюють систему адміністрування надання соціальних послуг, яка чітко розмежовує повноваження органів влади, органів самоврядування  та місцевого самоврядування. Важливу роль відіграють місцеві органи самоврядування, які відповідальні за організацію надання соціальних послуг відповідно до потреб громад. На них лежить відповідальність визначити потребу і її забезпечити.

 

blur-close-up-court-531970

 

Ще одним важливим аспектом є те, що Закон передбачає передумови для створення ринку соціальних послуг. Для того щоб створити ринок соціальних послуг потрібно залучати різних надавачів соціальних послуг із комунального, державного та громадського секторів.

Законодавство передбачає алгоритм, який складається із 3 етапів, за яким повинна відбуватися організація надання соціальних послуг:

1 етап —  визначення потреби населення, громади у соціальних послугах;

2 етап —  планування і закладення коштів;

3 етап —  визначення, ХТО саме буде на території громади надавати необхідну послугу. Тут є декілька варіантів надання послуг: утримання власного комунального закладу, залучення ГО, соціальні замовлення, конкурс проектів, закупівлі та інші. Важливо зазначити, що органи місцевого самоврядування повинні розрахувати, що вигідніше: чи надавати самим необхідну послугу чи закупити її у ГО?

Закон України про соціальні послуги змінює процедуру і суть соціального замовлення. Якщо раніше це була закупівля, то зараз це компенсація за надану соціальну послугу. 

 

 

Що головне для старту?

 

Відшкодування. На перший місяць громадській організації потрібні додаткові кошти для того, щоб вчасно сплачувати податки, заробітні плати, та, якщо є необхідність, харчування, утримання та проживання. Для отримання відшкодування потрібно оформляти фінансовий звіт згідно до якого можна отримати кошти.  

 

DSC06076 – копія

 

Які недоліки на даний момент та як їх можна вирішити?

 

За словами експертів:

Органи влади ще не готові купувати послуги, так як громадські організації не готові ще їх надавати. У такій ситуації ГО мають можливість, крім коштів місцевого самоврядування, використовувати кошти донорів. Таким чином, їх можна використовувати для того, щоб покривати витрати, які не покриває місто.

Світлана Демко, засновниця ГО “Асоціація захисту прав та допомоги людям з інвалідністю “Відкриті серця” закликала не боятися працювати із бюджетними коштами, а навпаки — сміливо використовувати таку можливість. За її словами: “Це дуже хороша перспектива для ГО та соцпідприємців, це можливість навчитися на чужих грошах”. Для того щоб отримати бюджетні кошти громадські організації повинні володіти всією необхідною інформацією та аналітичними даними. 

Як зауважили експерти, Україні в першу чергу потрібне не соціальне замовлення, а ринок соціальних послуг, де люди чи держава матимуть можливість обрати у кого купувати послугу і за якою ціною.

В Україні є багато людей, яким потрібна соціальна чи медична допомога і основна задача держави — надати її. Законодавство дає можливість здійснювати закупівлі соціальних послуг різними способами. Це може бути як через конкурс, так і через електронну систему Prozoro. З січня 2020 року класифікатор послуг стане нормативом бюджету країни і всі організації, що мають ліцензії, а головне – бажання, зможуть через систему Prozoro продавати свої послуги країні. 

Також важливо вирішити проблеми пов’язаних не тільки з якістю надання послуг, а й з оцінкою потреб населення. Більшість ГО та самоуправлінь не вміють робити оцінку потреб, тому, перш за все, потрібно їх цьому навчити.  

 

Яка специфіка роботи із стандартами?

 

Експерти стверджують, що стандарти за обсягом є дуже великі, тому надати послугу від “А до Я” неможливо. В такому випадку громадській організації варто обирати окремі заходи, на яких вони зосередять більше уваги і згідно яких працюватимуть.

 

business-computer-connection-2265488

 

Своїм досвідом соціального замовлення поділилися Еріка Пох’янен, яка є розробницею послуг у Національному агентстві державних закупівель Швеції:

“Швеція дуже серйозно ставиться до теми закупівель, тому основною метою нашої організації є надавати всю необхідну інформацію соцпідприємцям та громадським організаціям, забезпечувати сприятливі умови для їх успішної діяльності”.

Також Еріка порадила використовувати соціальні мережі та інші платформи, де громадські організації можуть також взаємодіяти з соцпідприємцями, знаходити можливуості для співпраці та ділитися досвідом.

 

Підготувала: Сніжана Протас

 

Міжнародна конференція із соціального підприємництва #SocialBusinessInUA — ключовий захід наймасштабнішого в Україні проекту розвитку соціального бізнесу “Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою “знизу”, що реалізується міжнародним консорціумом за підтримки Європейського Союзу. І лінк на https://socialbusiness.in.ua


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

Олександра Матвійчук: громадяни, які усвідомлюють свою роль — величезна рушійна сила

Юлія Євпак: еліта — завжди актив, вона та, хто рятує країну, коли зле

Волонтер Михайло Шелеп: менші збори в меншому колі людей — ефективніші

Ініціативи Степаня: залучаємо можливості, які дають поштовх діяти та змінювати життя молоді на краще

Команда ГО "Креативний простір Креденц": молодь має бути дотична до відбудови

Інклюзивне мистецтво, польсько-українська співпраця та війна: історія двох організацій

  • Vadim

    до речі, а що саме залишається соц Міністерству після створення в травні Державної соціальної служби України? хоч для уявлення про розподіл між державними стейкхолдерами в цій сфері.