Мистецтво перемагати булінг

Проблема булінгу в Україні має досить загрозливий характер. Особливо актуальною є проблема шкільного цькування для малих міст, де булінг стає заміною змістовним розвагам, саморозвитку і ...

булінг

Громадський Простір

Проблема булінгу в Україні має досить загрозливий характер. Особливо актуальною є проблема шкільного цькування для малих міст, де булінг стає заміною змістовним розвагам, саморозвитку і самоствердженню для сучасного підлітка.

Полтавська обласна молодіжна громадська організація “Твій Світ” працює з 2007-го року, зокрема, і з проблематикою булінгу. Громадський Простір поспілкувався з Олександом Чепуром, головою організації, фасилітатором, тренером, практичним психологом в закладах освіти – про актуальні аспекти проблеми, і зокрема про підсумки проєкту “Мистецтво перемагати булінг“, реалізованого в учнівських колективах малих міст.

Протягом року фахівці та залучені тренери – експерти проєкту працювали над впровадженням інтерактивної методики форум-театру в учнівських колективах у Полтавській, Київській та Чернігівській областях.  Разом з психологами шкільні лідер(к)и проходили навчання та здобували знання з прав людини, громадянські вміння, опановували навички з проєктного менеджменту.

Олександр-Чепур1

У нашій роботі ми намагаємося застосовувати принципи залучення до участі та комплексний підхід, де ключову роль відіграють молодіжні лідери. Наш проєкт – це шлях від створення ситуації успіху до кращих практик, шлях від ідеї до історії успіху,” — говорять у ГО “Твій світ”. 

 

Досвід та цінності…

Мені 49 років, 20 з них я працюю у громадському секторі. Можу згадати, як на початку своєї діяльності започатковували програму замісної підтримувальної терапії у моєму рідному місті Лубни, як втілювали проєкт з громадської активності молоді разом з волонтеркою Корпусу Миру США в Україні у розпал Революції Гідності, зараз, під час пандемії COVID -19, підтримували уразливі групи… Часто криза мобілізує, підштовхує шукати ефективні рішення та створювати унікальні колаби. І якраз тут важливу роль відіграють цінності. Які не задля слівця, це те, що поділяють люди в організації і твої партнери. Свобода, рівність, повага, довіра, відповідальність.

Як керівник громадської організації, менеджер проєктів можу сказати — цінності дозволяють людям бути щасливими. Людина почувається вільною і захищеною у демократичному суспільстві, а наша діяльність спрямована на те, щоб люди ставали трохи щасливішими.

У 2007-му році з групою активних громадян-однодумців ми заснували громадську організацію “Твій Світ”. Ми намагаємось швидко і кваліфіковано реагувати на суспільні зміни і виклики, спільно шукаємо інноваційні шляхи вирішення проблем громади, підтримуємо діалог та навчання упродовж всього життя. Це і є наша місія. 

А працюючи над залученням молоді до участі у соціально важливих проєктах і програмах, проводимо роботу у напрямку навчання медіа грамотності та запобігання булінгу.

 

Гостра проблема

Ми працюємо з цією темою з 2015 року. Звернути увагу на актуальність проблеми саме на локальному рівні нам допомогла програма Британської Ради в Україні “Активні громадяни”. За цей час нам вдалося імплементувати ряд локальних ініціатив і проєктів із запобігання булінгу. Практичні напрацювання в цьому напрямку входили до каталогу кращих кейсів молодіжної роботи в Україні 2018-го року.

Є  дослідження ЮНІСЕФ, згідно з яким дуже великий відсоток дітей в Україні у віці від 11 до 17 років зіштовхувалися з проблемою булінгу. 

Останній проєкт “Мистецтво перемагати булінг” дозволив провести фокус-групи і запитати у молоді про проблеми, що їх турбують. Проблема булінгу постала однією з найпріоритетніших. Насправді, рівень залучення підлітків до цього явища вищий, а запити, які ми зараз отримуємо від різних громад після заверешення проєкту, доводять, що гострота проблеми тільки зростає

мистецтво-перемагати-булінг

Фото з архіву ГО “Твій світ”

Проєкт “Мистецтво перемагати булінг” реалізовувася протягом 2020-2021 року у Пирятині, Борисполі і Ніжині, потім приєднався Кременчук і Гірська громада Київської області.  Підтримку проєкту надав Фонд сприяння демократії Посольства США в Україні. Для шкільних лідерів було організовано дводенні тренінги за участі психологів. 6 професійних тренерів — експертів, фасилітаторів та менеджерів працювали разом протягом року. Таким чином, було підготовлено 80 амбасадорів. 

 

І важливо поділитись відгуками 

Під час проєкту я навчилася правильно реагувати на ситуації булінгу. Ще я навчилася правильному плануванню. Тренінг покращив мої лідерські навички. Ми обов’язково повторимо цей проєкт наступного року, але вже у більших масштабах“, — Наталія Морозова, курсантка Кременчуцького льотного коледжу ХНУВС.

Молодь отримала знання, що таке булінг, чим він відрізняється від конфлікту, які є види булінгу, як можна запобігати цькуванню, як застосовувати  інструменти— як-от форум-театр.  Методика цікава, партисипаторна, дієва, вона дозволяє залучати  всіх учасників — це важливо.  

Це був позитивний досвід для мене. Моє ставлення до проблеми булінгу змінилося, я зрозуміла наскільки ця проблема актуальна. Тренери проєкту допомогли мені отримати знання і навички, що робити, коли бачиш булінг або це стається з тобою. Я, в першу чергу, звернуся за підтримкою до дорослих і буду протидіяти цьому явищу“, — Дарія Калинюк, членкиня ГО “Асоціація учнівського самоврядування”, м. Бориспіль.

Також залучались і працівників освіти, які отримували знання щодо дій різних суб’єктів у випадку булінгу, навички виявлення булінгу та вчасного реагування.

Дуже сподобався тренінг. Використовуватиму отримані навички у практичній діяльності вчителя. Дуже важливо, щоб тема булінгу і дієвих механізмів протидії шкільному цькуванню звучала частіше. Сьогодні ми стаємо свідками того, як рівень кібербулінгу поширюється через наслідки пандемії коронавірусу. А ще ми навчилися створювати проєкти соціальної дії. Для нашої громади – це можливість впливати на вирішення локальних проблем“, — Альона Іщенко, вчитель основ здоров’я, Гірська ЗОШ І-ІІІ ст., Бориспільський район, Київська обл.

Учасники/ці також розробляли і презентували під час пітчингів локальні  ініціативи з запобігання булінгу. Втілено 15 низових проєктів. Більше 800 учасників віком від 11 до 16 років долучились до таких активностей. 

Були  цікаві креативні ідеї: створення телеграм-каналу для анонімних звернень, батьківське кафе, футбольний турнір. 

Вражень дуже багато. Я не очікував на такий результат. Ми дізналися, що таке булінг, його ознаки та наслідки. Познайомилися з новими людьми. У нас була нагода продемонструвати отримані знання і навички у ділі. Разом з менторами ми розповідали своїм одноліткам про булінг, проводили тренінги і акції. Дуже дякую усім, хто мене підтримав і допоміг“, — Артур Карпенко, голова Учнівського самоврядування Ніжинського обласного педагогічного ліцею, м. Ніжин.

 

У чому саме полягає “мистецтво перемагати булінг”

“Мистецтво перемагати булінг” — це гра слів, де мистецтво виступає як майстерність у тому, як ми можемо запобігати булінгу завдяки знанням і навичкам, і мистецтво як творчість, де за допомогою театральної методики, можна попереджати прояви булінгу.  Вважаю, проблему краще попередити, ніж потім її вирішувати. 

DSC_2688-1024x682

Важливо розуміти, що булінг або цькування — це завжди насильство, воно має систематичний характер, несе шкоду психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

В одній з тренінгових груп ми робили постановку форум-театру, переважно діти довго вирішують, хто буде грати які ролі, але цього разу одна з учасниць сама зголосилася грати роль жертви булінгу, відчувалося, що і ситуація, яку запропонували учасники не вигадана, а дуже наближена до реального життя, а сама дівчина дуже правдиво грала свою роль.

Під час обговорення вона зізнавалась, що у віці десяти років її почала цькувати однокласниця — предметом знущань стала її зовнішність. Ситуацію вчасно  помітили батьки і втрутилися. Проте, навіть через певний час, дівчинка почувалася самотньою і мала небагато друзів, відчувала наслідки цькування. До речі, ми спілкувались вже після завершення проєкту, і вона написала нам, що участь у цих тренінгах допомогла  їй знайти друзів, налагодити відносини із однолітками, підвищити свою самооцінку. Тому  батькам важливо бути дуже уважними до стану і поведінки своїх дітей, а вчителям та іншим учасникам освітнього процесу — не замовчувати факти булінгу.

 

Що можна вважати перемогами таких проєктів?

На мою думку, основною перемогою такого проєкту є ефективний  зворотній зв’язок, який нам вдалося встановити і підтримувати з цільовою групою та партнерами.

мистецтво-перемагати-булінг-1.png

Фото з архіву ГО “Твій світ”

Понад усе, мене приємно вразили батьківські спільноти: батьки ставали активними учасниками заходів, відчувалося, що не залишались байдужими і навіть брали участь у створенні порадника для інших батьків.

65 представників батьківських спільнот взяли участь в освітніх квестах на тему протидії булінгу, вчились розпізнавати його ознаки і наслідки, формували навички, як діяти батькам кривдника та як діяти батькам жертви цькування.

Жваво згодом обговорювали цю тему і в батьківських чатах, ділилися враженнями від заходів. Так і повинно бути – вони найголовніші гравці у вирішенні цієї проблеми.

Цей проєкт показав усім, що школярі, об’єднані спільною метою, готові ламати гори, а якщо діти спромоглися на створення такого проєкту, то що створимо ми, батьки, якщо будемо об’єднані спільними цінностями? Булінг – це дуже негативне явище, яке впливає на все суспільство, але з ним можливо боротися!” — Валентина Крагель, представниця батьківської спільноти Пирятинської громади, керівниця ГО “Агенція розвитку Пирятинщини”.

Завантажуйте корисності: БУЛІНГ-ПОБАЧИТИ-ЗРОЗУМІТИ-ДОПОМОГТИ-ПРОТИСТОЯТИ-ПОРАДНИК-ДЛЯ-БАТЬКІВ-_NGO_Tvii-Svit 

 

Пандемія вплинула на рівень кібербулінгу

Завжди важливо намагатися відчувати ваш проєкт як живий організм, який має свої життєві цикли та може переживати позитивні і негативні, зовнішні і внутрішні впливи.

pexels-mart-production-9558579

Коли команда проєкту зрозуміла, що пандемія вплинула і на рівень зростання кібербулінгу, адже діти більше стали проводити часу в мережі, ми почали робити наголос саме на цій проблемі. Залучили тренерів з медіаграмотності та кібербезпеки, демонстрували мультфільми про цькування в мережі у межах Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA, будували з учасниками особисті плани дій при ситуації кібербулінгу.

Під час карантину діти проводять багато часу в мережі, тож зараз вони особливо потребують поінформованості щодо кібернебезпек. На наших тренінгах учасники чують інформацію про кібербулінг та згуртовуються, щоб разом протистояти знущанням в мережі. Адже бути медіаграмотним — це “маст-хев” сучасного українця“, — Олена Бурім, тренерка проекту, медіапедагогиня, сертифікована тренерка з медіаграмотності (DW Akademie (Німеччина), Академія Української Преси).

Ще одним чинником, що визначив успішність проєкту, стало застосування механізму міжсекторного соціального партнерства. Було встановлено партнерські взаємовідносини з бібліотеками, громадськими організаціями, навчальними закладами, молодіжними центрами, органами внутрішніх справ, центрами надання безоплатної правової допомоги.

Рівень залучення підлітків до булінгу є високим. На такі тенденції вплинув і карантин. Під час пандемії COVID -19 зростає кількість проявів “кібербулінгу”, а от заходів реагування недостатньо. Тому у нашій громаді ми вирішили створювати місцеві колаборації з представниками різних зацікавлених сторін, щоб протистояти булінгу разом“, — Жанна Кручиніна, директорка Бориспільської міської центральної бібліотечної системи. 

 

 Коло довіри з молоддю 

Дуже багато залежить від того, як ви ставитесь до молоді, як ви сприймаєте підлітків, з якими працюєте.

Підлітковий вік — найкращий час для того, щоб допомогти молодій людині пізнати себе, формувати ціннісні орієнтири, набувати навичок і вмінь відстоювати свої і поважати права інших. 

Якщо ви  маєте шанобливе ставлення до особистості підлітка, намагаєтесь бути партнерами, спілкуєтесь з позиції співробітництва — ваша молодіжна аудиторія, зазвичай, буде відкрита і серйозно поставиться до обговорення таких чутливих тем.

У нас був досвід проведення “кола цінностей”, під час якого фасилітаторці вдалося встановити потужну атмосферу довіри і учні більше розкривались. 

Протидія булінгу

З порадника для батьків

Для реалізації цього проєкту нам вдалося підібрати таку команду тренерів і фасилітаторів, які мають величезний досвід у молодіжній роботі та освітній галузі, а головне — вміють ставати їм друзями.

 

Поради спільнотам, які працюють з молоддю

 

Олександ Чепур

По-перше, потрібно гарно вивчити проблему, мати добрі базові знання щодо шкільного цькування, знати законодавство, встановити зв’язки з іншими суб’єктами, які дотичні до даної проблематики і розуміти специфіку роботи з закладами освіти у світлі такої чутливої теми, щоб уникати спротиву.

По-друге, якщо ви займаєтесь профілактикою, будьте готові, що до вас також будуть звертатися люди з конкретними випадками, і тоді потрібно залучати  фахівців: психолога, юриста або застосовувати механізми переадресації.  

Минулого року наша організація долучалась до розробки Концепції реалізації державної політики щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) у закладах освіти Полтавської області на 2021-2023 рр. Це добре, адже ми бачимо, хто працює з цією проблемою, які виникають потреби, які діють інструменти. 

 

Найголовніше, щоб громадські організації не зупинялися у своєму розвитику, здобували нові знання, ставали більш спроможнішими і професійнішими

Важливо бути уважними до ваших аудиторій чи клієнтів. Часто під час заходів учасники самі піднімають важливі проблеми, які їх турбують і самі пропонують шляхи їхнього вирішення. Ці ідеї можуть стати вашими наступними проєктами чи темою, над якою ви працюватимете не один рік.

Світ змінюється швидко і завтра може з’явиться новий виклик, тому ми повинні бути сильними, здатними адаптуватися і продовжувати працювати задля суспільних змін.  

 …………………………………………………

Спілкувалася Люба Єремічева


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Проблеми партисипації: як громадськості активніше долучатися до планування міського розвитку

Інна Підлуська: якщо сьогодні щось не вийшло — це не обов'язково "зрада"

Анна Бондаренко: у нашому просторі волонтерства стає все більше

Ірина Ткаченко: Ми всі трішки Ілони Маски — вашим космосом може бути громада

Міжсекторна комунікація: як знайти довгочасний win-win?