Із офлайну в онлайн: кейс “Фестивалю ідей” від КримSOS

Громадський Простір продовжує цікавитися тим, як громадські організації проживають в роботі нову норму. Навесні 2020 року громадські організації, які планували свої традиційні щорічні івенти, мусили ...

Анна Смакула

Громадський Простір

Громадський Простір продовжує цікавитися тим, як громадські організації проживають в роботі нову норму. Навесні 2020 року громадські організації, які планували свої традиційні щорічні івенти, мусили адаптовуватися, трансформувати заходи в онлайн. Про виклики і цікавинки такої практики ми дізнавалися на прикладі кейсу “Марафон натхнення” в межах “Фестивалю ідей” —  майданчику для зустрічі громад, нетворкінгу та обміну досвідом. Анна Смакула, спеціалістка з розвитку громад ГО “КримSOS”, поділилася досвідом підбору саме “ваших” спікерів, долання труднощів, з якими можна зіштовхнутися при підготовці віртуальної події,  а також секретами творення ненудної програми – де цікаво і пізнавально, попри онлайн-втоми. 

Фестиваль ідей — безцінний інструмент мережування

Вперше такий “Фестиваль ідей” КримSOS провів у 2018 році. І це стало традицією, щорічною подією проєкту “Посилення спільнот ВПО в центральних та західних областях України”, який реалізується за підтримки УВКБ ООН. Фестиваль ідей – це безцінний інструмент мережування та натхнення для активістів, які створюють локальні зміни. 

Мета такого заходу — це, перш за все, давати людям відчуття спільності й підтримки. Організації та ініціативи, які долучаються до фестивалю, є абсолютно різними та водночас однаковими. Кожен з них реалізує різні суспільно значущі проєкти, надає різні види допомоги та послуг, працює над різними суспільними проблемами та втілює абсолютно різні, а іноді й неповторні ідеї. 

Проте, всі вони мають на меті створювати зміни в нашому суспільстві, допомагати іншим та бути такими собі локальними рушіями. Саме тому фестиваль — це майданчик, де ці всі круті люди можуть поділитись досвідом, підтримати одне одного, надихати одне одного, генерувати спільні ідеї та дуже часто будувати спільні плани. 

179208247_298565205250487_1396326087336913338_n

Анна Смакула, спеціалістка з розвитку громад ГО “КримSOS”

Для нашої роботи є надважливим створювати такі умови та надавати такі інструменти спільнотам внутрішньо переміщених осіб, які допоможуть їм зростати та виконувати свої місії. Фестиваль — якраз і є одним із таких стратегічно важливих інструментів. 

У 2020 році ми теж планували провести офлайн Фестиваль з лекціями, майстер-класами та купою приємних сюрпризів. Проте як і у всіх інших, наші плани змінила пандемія COVID-19. Врешті-решт, наважились провести захід в онлайні в листопаді. Це був “Марафон натхнення”, що тривав чотири дні. На ньому виступили 8 спікерів та взяли участь 195 учасників.  

Провести фестиваль під час пандемії: що варто врахувати

Перш за все, відмітимо, що фестиваль має зберігати свою суть, незважаючи на онлайн чи офлайн. Там люди мають спілкуватись. Також повинен бути компонент інтерактиву — спільні обговорення, вправи, завдання тощо. Наприклад, можна створити спільну картину на платформі Miro. Ще як ідея — оголосити “фізкульт перерву” та разом постояти у планці.

Важливий компонент, особливо в часи карантину й онлайну, — натхнення та емоції, яких стало дуже бракувати через дистанціювання. Нехай люди діляться своїми історіями, емоціями, досвідом, враженнями — ми це називаємо історіями натхнення

Звичайно, варто враховувати паузи на обід та відпочинок. На початку та в проміжки між виступами спікерів ми не вимикали трансляцію, а ставили класичну музику — такі штуки є приємними деталями, що підбадьорюють та викликають посмішку. 

п-с

З якими труднощами можна зіштовхнутися, готуючи онлайн фест

бути готовим, що усе може піти не по плану

Найголовніше — бути готовим, що усе може піти не по плану. Інтернет може “стрибати”, у когось з учасників буде старий комп’ютер та поганий мікрофон. 

У нас багато часу займає підготовка, тому ми зменшуємо ризики. Наприклад, з кожним лектором ми зідзвонюємось за два дні до заходу. Просимо перевірити звук та відео, відкрити режим демонстрації екрану та погортати презентацію. 

Також помітили, що якість відео не залежить від моделі камери. Найголовніше — світло. Якщо його правильно поставити, то картинка буде крутою навіть на старенькому ноуті. 

Ще одним нюансом є те, що не всі люди звикли до активної комунікації в онлайні — дехто може соромитись увімкнути мікрофон, відео або написати в чаті. Саме тому важливо створити максимально комфортне онлайн середовище, придумати запасні варіанти (питання, вправи тощо), аби учасники звикли до такого середовища та спілкування. Також не останню роль в цьому плані грає досвід спікера в проведенні онлайн заходів, його знання та, грубо кажучи, “любов” до аудиторії. 

Як зібрати команду спікерів та сформувати ненудну програму 

проводимо опитування серед громад, з якими працюємо

Ми часто проводимо опитування серед громад, з якими працюємо. Цікавимось темами, що їх турбують. Тільки завдяки цьому вдається робити доречні вебінари та цікаві програми фестивалів. 

Дуже часто представники спільнот просять поділитись досвідом інші спільноти, послухати про практичні поради та лайфхаки. Наприклад, два останні дні фестивалю ми присвятили саме виступам представників спільнот, які розповідали про свою роботу, свій шлях, успіхи, проблеми і ці всі життєві речі, про які “не пишуть в книгах”.

Окремий фронт робіт — вибір спікерів на обрану тему. Важливо, щоб людина розуміла та емпатувала вашій аудиторії, меті заходу та загалом місії вашого проєкту. Трапляється таке, що спікер може бути дуже цікавим і класним, сам по собі, проте ваші цінності чи навіть бачення можуть не збігатись. 

І на фестиваль, і на інші вебінари ми часто запрошуємо бути спікерами керівників громадських організацій. От де точно 100% спільні інтереси, мотивація та інші сенси. Одні можуть презентувати окремо свій цікавий досвід чи поділитись знаннями, як це зробив Віталій Андрієць, засновник майстерні “Мудрий Тесля”, чи як це зробила Карина Манько, яка розповіла про ігрову терапію для дітей.  

Як залучати громади до онлайн нетворкінгу

Для неформального спілкування та обміну цікавинками у нас є публічна сторінка “Громади України” та закрита група з такою ж назвою. Часто дублюємо інформацію на цих майданчиках. Проте у групу можуть додаватись тільки представники громадських організацій, з якими співпрацюємо. 

Минулого року у нас з’явився новий напрямок — “Експерти спільнот”. Це активісти громад, які можуть допомогти іншим у певній темі. Наприклад, Наталя Діда зі Школи корисного дозвілля “Вулик” (Полтава) може підказати, як організувати творчий майстер-клас чи заняття з арт-терапії. До слова, їх вона теж навчилась проводити онлайн. 

Загалом, ми витрачаємо багато зусиль аби підвищити цифрову грамотність представників спільнот переселенців. Розповідаємо їм технічні нюанси та особливості проведення заходів в онлайні.   

Онлайнів багацько… То ж як привабити учасників?

 якісний продукт в стильній упаковці приверне увагу

Тільки якісний продукт в стильній упаковці приверне увагу незнайомої аудиторії. Для “Марафону натхнення” ми своїми силами придумали цікавий дизайн для обкладинок відео.

Створення віжуалу — це взагалі окрема галактика. Вся справа в тому, що люди дуже сильно перенасичені візуальною інформацією та й загалом потоками інформації. Було досить складно придумати дизайн, який буде не забитий деталями, не нудний, не дуже офіційний, бо це ж фестиваль, але і не як запрошення на ювілей, не дуже емоційний, але водночас приємний. Ми зіштовхнулись з цим безліч “не”. 

Як правило, в таких випадках допомагає наступне — зробити якомога більше варіантів та відсіяти, ті які точно не підходять. Вже з декількох картинок можна зрозуміти, які саме елементи подобаються, а далі з них зліпити уже фінальний варіант. Або знову обрати ще декілька варіантів та продовжити дану схему. Саме таким чином до нашого банеру потрапили хештеги #котики, #нетворкінг, #досвід. 

дизайн

На “Марафоні натхнення” виступили 8 спікерів та взяли участь 195 учасників.

 

Як відновитись після великої віртуальної події

Фестиваль “Марафон натхнення” ми проводили у часи безкінечного карантинну. Офіс продовжував працювати віддалено, тому жодних тімбілдінгів не було. Тож кожен відновлювався як любить саме він. Наприклад, наш колега Юра на годинку вибирався у парк. Там гуляв пішки та слухав аудіокниги. Я займаюся спортом. Також часто гуляла із улюбленим песиком Майло породи джек-рассел тер’єр.

Але усім нам допомагають триматись на плаву позитивні відгуки наших громад. Коли після Фестивалю нам пишуть приємності та діляться своїми ідеями — це мотивує та робить нас щасливими.  

Меседжі натхнення

Вчитись та ще раз вчитись. Іноді активісти мають купу ідей та беруться їх втілювати, проте через брак знань усе виходить не дуже якісно. Зараз є багато відео та курсів, де можна дізнатись, як монтувати відеоролики, є програми для створення колажів. Наприклад, Canva дає громадським організаціям безкоштовний доступ до платної версії. Дивіться, як усе роблять успішні компанії, і не тільки з громадського сектору. Можете повторювати якісь фішки з бізнесу та адаптувати їх для громадського сектору.

 ………………………………………………

Запитувала Люба Єремічева


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Зі швидкістю Вінниці: у чому секрет успіху міста

У пошуках ідей для успіху: Форум громадських ініціатив зібрав Україну у Вінниці

Кожна історія соціального підприємництва — унікальна

Успіх Українського Проєкту — це боротьба не лише за громадян Сходу, але й Півдня

Марія Артеменко: Гнучкість і чесність допомагають творити зміни попри кризу

Із пожежників в натхненники. Як будувати стосунки з громадами через діалог