6 березня 2017 року о 12:00 в рамках інформаційного партнерства Інституту Горшеніна та Реанімаційного Пакету Реформ за підтримки сайту LB.ua відбудеться круглий стіл на тему: “Реформа конституційного судочинства: Чи отримають українці політично незалежний та ефективний Конституційний Суд?”
Захід відбудеться у прес-центрі Інституту Горшеніна (м. Київ, вул. Мала Житомирська, 18б).
10 лютого у першому читанні Верховна Рада ухвалила законопроект “Про Конституційний Суд України” № 5336-1. Документ був підготовлений на реалізацію нових конституційних положень у межах діяльності Ради з питань судової реформи без громадської участі та обговорення.
Ухвалення цього законопроекту – важливий етап реформування Конституційного Суду України. Основна мета змін щодо конституційного судочинства – це посилення незалежності Конституційного Суду та підвищення його авторитету в суспільстві та державі заради виконання свого завдання – забезпечити верховенство Конституції України.
Зараз, по суті, вирішується, чи матимуть громадяни України шанс на формування в майбутньому незалежного та авторитетного складу Конституційного Суду, підвищення його ефективності, зменшення політичного впливу та встановлення якісного та незалежного конституційного судочинства.
Сьогодні конституційне судочинство в Україні вкрай слабке і неефективне. У 2015 році Суд ухвалив аж 7 рішень, кожне з яких коштувало суспільству 8 млн. 432 тис. грн. У 2016 році Конституційний Суд ухвалив 8 рішень, кожне з яких коштувало суспільству вже 9 млн. 361 тис. грн. Протягом 20 років функціонування Конституційного Суду влада блокувала його роботу повністю, втручалася в його діяльність, використовувала для узурпації влади та в результаті суспільство отримало політично залежний, професійно слабкий та неефективний Конституційний Суд. Сьогодні Конституційний Суд частково паралізований своїми попередніми політичними рішеннями та суддями КСУ з обтяжуючими обставинами (голосування за політично-замовні рішення).
На жаль, законопроект «Про Конституційний Суд України» № 5336-1 не вирішує цих проблем. Саме тому, експерти та громадськість наголошують на тому, що до другого читання документ має бути удосконаленим. Готуючи законопроект до другого читання, Комітет з питань правової політики та правосуддя, повинен:
- врегулювати в законі (ні в підзаконних актах) порядок конкурсного відбору кандидатів на посади суддів Конституційного Суду України з метою обмеження політичного розсуду при призначенні суддів Конституційного Суду;
- недопустити звуження конституційного регулювання інституту конституційної скарги;
- чітко врегулювати в законі підстави звільнення суддів Конституційного Суду, а саме визначити, що є істотним дисциплінарним проступком, грубим чи систематичним нехтуванням своїми обов’язками суддею Конституційного Суду;
- максимально врегулювати процедуру розгляду Конституційним Судом конституційних подань, звернень, скарг у законі, а не в актах самого Конституційного Суду;
- встановити чіткий строк розгляду конституційних подань, звернень, скарг;
- зменшити роль Голови Конституційного Суду щодо визначення дати розгляду справи Судом;
- посилити статус Керівника Секретаріату Конституційного Суду України та привести порядок його призначення у відповідність до нового Закону «Про державну службу»;
- посилити прозорість та відкритість діяльності Конституційного Суду.
Спікери:
- Володимир Шаповал,член-кореспондент НАН України, суддя Конституційного суду, заступник Голови Конституційного Суду (1996-2005рр), головний експерт групи Конституційна реформа Реанімаційного пакету реформ
- Наталія Агафонова,народний депутат України, один з суб’єктів законодавчої ініціативи
- Юлія Кириченко,експертка Центру політико-правових реформ та групи Конституційна реформа Реанімаційного пакету реформ
- Антон Льовін, старший юридичний аналітик Democracy Reporting International. (Офіс зі сприяння демократії).
Модератор: Ірина Соломко, керівник комунікаційного напрямку Реанімаційного Пакету Реформ.
Захід розпочнеться о 12:00 з реєстрації учасників.
За додатковою інформацією прохання звертатися за телефонами: Інна Неродик, 096 119 73 37.