Прес-конференція УГСПЛ “Рівні можливості не для всіх: ЦВК не може забезпечити таємницю голосування для людей з інвалідністю по зору”

Початок: 13.09.2021 о 14:00
Закінчення: 13.09.2021 о 15:00
Адреса: вул. Хрещатик, 2, Київ, місто Київ, Україна
Місце: Прес-центр Українського кризового медіацентру

Телефон: 0954834845
E-mail: [email protected]

Завершено

WDR
Прес-конференція УГСПЛ “Рівні можливості не для всіх: ЦВК не може забезпечити таємницю голосування для людей з інвалідністю по зору”

13 вересня, о 14.00, у приміщенні прес-центру Українського кризового медіацентру відбудеться прес-конференція Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ) “Рівні можливості не для всіх: ЦВК не може забезпечити таємницю голосування для людей з інвалідністю по зору”.

Чесні та прозорі вибори – важливий елемент розвитку демократичного суспільства. Право обирати – одне з тих політичних прав, яке дозволяє брати активну участь у житті суспільства, впливати на вирішення соціально важливих питань, відчувати себе його частиною.

За останні кілька років Кабінет Міністрів України та Центральна виборча комісія ряд кроків, щоб забезпечити рівні можливості усіх виборців взяти участь у голосуванні. Зокрема, створено робочу групу з питань забезпечення реалізації і захисту виборчих прав осіб з інвалідністю; затверджено критерії доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення приміщень, що надаються для організації виборчих дільниць; встановлені вимоги до приміщень дільничних виборчих комісій і приміщень для голосування та нормативи їх облаштування; адаптовано для осіб з порушеннями здоров’я  форму і текст плакатів, що роз’яснюють порядок голосування, тощо.

Однак, жоден із нормативно-правових документів не визначає критерії розумного пристосування (тобто внесення, коли це потрібно, в конкретному випадку, необхідних і відповідних модифікацій та коректив, що не становлять непропорційного чи невиправданого тягаря для цілей забезпечення реалізації або здійснення особами з інвалідністю нарівні з іншими всіх прав людини й основоположних свобод) для забезпечення таємного голосування виборців.

Після численних сроб отримати роз’яснення з цього приводу було прийнято рішення вирішити питання у судовому порядку. Позивачем виступив Богдан Мойса, який є особою з інвалідністю по зору (І група інвалідності). Стан його здоров`я фактично унеможливлює реалізацію права на голосування, адже за тих умов, що на даний час забезпечені для осіб з порушенням зору, єдина можливість проголосувати – це скористатися допомогою сторонньої особи, але в такому випадку позивач має сумніви щодо дотримання таємниця голосування та дійсної реалізації його волевиявлення.

Чоловік заздалегідь звернувся до Центральної виборчої комісії, щоб  отримати інформацію про можливість реалізації свого права на голосування. Проте, жодного пояснення, як можна таємно проголосувати, він не отримав. Свій позов Б. Мойса пояснив тим, що з дня прийняття положень, які зобов’язують розробити відповідні порядки виборів, ЦВК, на яку покладено обов’язок забезпечити  осіб з порушенням зору розумними пристосуваннями для голосування, не розробила спеціальних порядків та правил, та не виконала свого обов’язку.

18.08.2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва (далі – Суд) визнав протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо неприйняття Порядку забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) для голосування особами з порушенням зору.

Окрім цього, Суд зобов`язав ЦВК розробити та затвердити Порядок забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) для голосування особами з порушенням зору.

Спікери:

  • Максим Щербатюк, програмний директор УГСПЛ.
  • Вікторія Петрук, адвокат громадської приймальні УГСПЛ у м. Київ.
  • Богдан Мойса, позивач, аналітик УГСПЛ.
  • Тетяна Герасимова, менеджерка проєктів “Fight For Right”.

Теми для обговорення:

  1. Права людей з інвалідністю в діяльності УГСПЛ. Тенденції у сучасній Україні.
  2. Робота ЦВК із забезпечення прав людей з інвалідністю по зору: проблеми та досягнення.
  3. УГСПЛ vs ЦВК: стратегія захисту та аналіз рішення Окружного адміністративного суду міста Києва.