Спойлер: непросто. В рамках нового проєкту для громад ГО «СТЕП» (м. Запоріжжя) досліджує, як розробляються і виконуються місцеві стратегії розвитку, і чи є в них місце для людей. У цій та наступній публікаціях ділимось деякими висновками з проведеного дослідження.
Безумовно, стратегія розробляється для конкретної територіальної громади, а за її впровадження відповідає орган місцевого самоврядування. ОМС розробляє детальний план її реалізації, враховує стратегію при формуванні бюджету, узгоджує з нею інші місцеві документи та шукає додаткові джерела коштів для виконання проєктів розвитку.
Але в фокусі уваги стратегії громади завжди – люди. Які проживають на цій території і в тій чи іншій мірі планують тут своє майбутнє. Це реальні люди, що мають потреби, бажання, упередження, сумніви й страхи.
Велика мета стратегії розвитку громади – гарантувати це майбутнє, допомогти людям побачити перспективу для себе, своєї сім’ї, свого міста чи села.
Велике завдання органів місцевого самоврядування – залучити людей до спільного планування такого майбутнього і спільного виконання стратегії. Адже без реальної участі людей на кожному етапі впровадження стратегії досягти бажаних результатів складно або й взагалі неможливо.
Майбутнє творять разом із людьми.
Є п’ять критеріїв, за якими доцільно оцінити стратегію розвитку – наскільки вона є відкритою, доступною, зрозумілою та актуальною для людей.
#1. Залучення – чи враховує стратегія реальні потреби мешканців і мешканок громади, чи представники/ці різних груп населення брали участь на етапі стратегічного планування.
#2. Інформування – чи знають люди про стратегію громади, чи отримали інформацію про стратегічні проєкти, чи бачать перспективи розвитку для свого населеного пункту.
#3. Впровадження – чи справді стратегія працює, а її виконання приносить користь людям, чи відбуваються заплановані зміни.
#4. Моніторинг – наскільки орган місцевого самоврядування відстежує динаміку виконання завдань стратегії, чи аналізує успіхи та перешкоди (разом із громадськістю!), чи вживає заходи для покращення роботи.
#5. Звітування – чи отримують мешканці інформацію про поточний стан реалізації стратегії, виконані проєкти, досягнуті показники розвитку.
Саме за цими критеріями громадська організація «СТЕП» запропонувала учасникам проєкту «Зміцнення демократичного врядування» оцінити досвід стратегічного планування та управління реалізацією стратегії своїй громаді.
Для цього ми підготували форми самооцінювання з п’ятьма блоками питань, що нам допомогли заповнити керівники та фахівці структурних підрозділів ОМС, які відповідають за впровадження стратегій.
В оцінюванні взяли участь громади з чотирьох областей – переважно малі та середні ТГ, з населенням від 5 до 25 тисяч мешканців. Деякі з них вже мають солідний досвід роботи з міжнародними організаціями та експертами. І всі без винятку, звісно ж, прагнуть розвитку та кращого життя для своїх мешканців/ок.
Метою в жодному разі було не порівняти громади між собою. Натомість дослідження допомогло виявити типові труднощі, з якими зустрічаються органи місцевого самоврядування при роботі зі стратегіями, та цікаві місцеві рішення, що допомагають громадам досягати успіху.
Підготували: Інна Стащук, Віталій Лисенко.
Проєкт «Зміцнення демократичного врядування» реалізується ГО «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП») за підтримки National Endowment for Democracy. В дослідженні взяли участь Берестівська сільська ТГ, Оріхівська міська ТГ, Розівська та Чернігівська селищні ТГ Запорізької області; Апостолівська міська ТГ, Васильківська та Покровська селищні ТГ, Новопокровська сільська ТГ Дніпропетровської області; Миколаївська міська ТГ Донецької області; Нововодолазька та Роганська селищні ТГ Харківської області.