Звернення правозахисників до керівництва поліції щодо законодавчих ініціатив, які загрожують правам людини

Міністру внутрішніх справ України А. Авакову Голові Національної поліції України Х. Деканоїдзе Ми, група громадських организацій та активістів, які працюють у сфері захисту прав людини, беремо ...

поліція
Звернення правозахисників до керівництва поліції щодо законодавчих ініціатив, які загрожують правам людини

Міністру внутрішніх справ України А. Авакову

Голові Національної поліції України Х. Деканоїдзе

Ми, група громадських организацій та активістів, які працюють у сфері захисту прав людини, беремо участь у реалізації поліцейської реформи та уважно стежимо за змінами, які відбуваються у поліції України. Саме тому, ми стурбовані пропозиціями змін до законодавчих актів, які регулюють діяльність Національної поліції, що були оприлюднені. Зокрема, 17 жовтня 2016 року в ході роботи круглого столу «Ефективність поліції і права людини: пошук балансу у законодавстві», начальник правового департаменту Національної поліції України Володимир Жиденко озвучив основні тези запропонованих змін з розширення  повноважень поліцейських.[1]

Однак, серед запропонованих положень, на наше глибоке переконання, є такі, які можуть негативно вплинути на дотримання прав людини працівниками поліції й створять додаткові проблеми у поліцейській діяльності.

Так, Національна поліція пропонує змінити ст. 263 КУпАП «Строки адміністративного затримання» та продовжити адміністративне затримання за низкою адмінстративних правопорушень до 24 годин (наразі, за загальним правилам, максимальний термін складає три години). Це призведе до істотного збільшення навантаження на ізолятори тимчасового тримання (ІТТ), конвойні підрозділи, потребуватиме значних ресурсів для забезпечення прав затриманих на медичну допомогу, харчування, правову допомогу. Крім того, це створює істотні ризики зловживань з боку працівників поліції й несе очевидну загрозу правам людини.

Другою оприлюдненою пропозицією Національної поліції є внесення змін до ст. 266 КУпАП про відмову від обов’язкової присутності двох свідків під час «огляду водія на стан алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння». Така міра фактично робить процедуру огляду упередженою, знижує її об’єктивність, створює ризики та загрози для прав учасників дорожнього руху, які будуть зупинені поліцією, а також несуть істотні корупційні ризики.

Викликає занепокоєння й ініціатива «виписати право громадян знімати роботу поліції на камеру, якщо тільки це не перешкоджає виконанню службових обов’язків поліцейськими». «Перешкоджання виконанню службових обов’язків» під час відезйомки може трактуватися доволі широко.

Особливе занепокоєння серед оприлюднених ініціатив Національної поліції викликає спроба легалізувати так званий «принцип безперервності роботи поліцейського». Зловживання цією нормою призведе до числених порушень й виконанню незаконних наказів з боку «анонімних» працівників поліції, яких без індивідуальних жетонів буде складно притягнути до відповідальності.

На жаль, відкритого обговорення пропозицій до законів, що регулюють діяльність Національної поліції, не проводилось, а текст передбачуваного законопроекту не був наданий для ознайомлення, що не дозволяє громадськості дізнатися, які ще пропозиції готуються, вести відкриту дискусію і виважено підходити до будь-яких пропонованих змін.

 

З огляду на важливість інституту Національної поліції для життя суспільства, ми вважаємо, що будь-які проекти змін до законів, що регулюють діяльність поліції, повинні готуватися тільки за участі громадськості, проходити відкрите обговорення і являти собою баланс між завданнями поліцейської діяльності і правами людини.

Тому ми виступаємо з вимогою оприлюднити законопроект Національної поліціїї з запропонованими  змінами до законодавчих актів, які стосуються діяльності Національної поліції, та провести їх відкрите обговорення. Це стане демонстрацією відкритості поліції для суспільства і важливим кроком на шляху реалізації заявленого підходу community policing – діяльності поліції орієнтованої на громаду.

 

Права  людини – понад усе!

 

Денис Кобзін, Харківський інститут соціальних досліджень

Михайло Лебедь, Правозахисна коаліція «Ні-поліцейській державі»

Альона Луньова, Благодійний Фонд «Восток-СОС»

Богдан Чумак, Всеукраїнська молодіжна громадська організація «Фундація Регіональних Ініціатив»

Марія Ясеновська, ХОФ «Громадська Альтернатива»

Євген Крапивін, Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

Вікторія Бабій, ХОГО “Молодіжна Правозахисна Група – Харків”

Михайло Каменєв, Правозахисна Ініціатива

Олег Мартиненко, ГО “Центр дослідження правоохоронної діяльності”

Андрій Закревський, Член правління ГО “Центр демократичних інституцій

 

Для додаткових коментарів можна звертатися по телефону +38 096 954 5245 Денис Кобзін

 

[1] https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=8aiD7mzR15o&app=desktop


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку