Заява РПР стосовно проекту закону “Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)” №3524

22 січня 2016 року Конституційний Суд України оприлюднив висновок, в якому було зазначено, що запропоновані конституційні зміни щодо правосуддя відповідають вимогам ст. ст. 157, 158 Конституції ...

РПР
Заява РПР стосовно проекту закону “Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)” №3524

22 січня 2016 року Конституційний Суд України оприлюднив висновок, в якому було зазначено, що запропоновані конституційні зміни щодо правосуддя відповідають вимогам ст. ст. 157, 158 Конституції України.

Як стало відомо з сайту Верховної Ради України 26 січня 2016 року, Президент України подав доопрацьований проект змін. Зокрема, цей проект передбачає залишення за Верховною Радою України права висловлювати недовіру Генеральному прокуророві.

Як і раніше, експерти РПР зауважують, що в цілому ці зміни до Конституції відповідають європейським стандартам щодо побудови системи правосуддя і заслуговують на підтримку.

Водночас внесення останньої правки до проекту в частині висловлення Парламентом недовіри Генеральному прокуророві викликає стурбованість, адже важливі конституційні зміни стали предметом політичних торгів, які не ведуть до його покращення і можуть підірвати легітимність процедури ухвалення конституційних змін.

Окрім того, експерти РПР також не погоджуються з наявністю в проекті змін до Конституції положень щодо запровадження монополії адвокатури на представництво в судах. Також експерти негативно оцінюють відстрочення ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду на 3 роки і збереження виключно політичного способу призначення та звільнення Генерального прокурора.

Проект змін містить й інші недоліки, як-от: відсутність чітких строків переходу до триланкової системи, реорганізації судів вищого рівня і оновлення суддівського корпусу (проведення конкурсів на посади суддів в нових судах і оцінювання суддів); чіткого визначення імунітету судді та непоширення його на адміністративні проступки; визначення прозорого порядку добору суддів Конституційного Суду, а також конкурсного добору кандидатів на посаду Генерального прокурора.

Утім, більшість недоліків проекту змін до Конституції можливо подолати шляхом одночасного з остаточним схваленням конституційних змін ухвалення пакету імплементаційних законів. Такий пакет законів повинен передбачати щонайменше: перехід до триланкової системи судів, терміни і порядок створення нового Верховного Суду замість вищих спеціалізованих судів і Верховного Суду України; реорганізацію всіх апеляційних судів і окремих місцевих судів, терміни і порядок проведення такої реорганізації; порядок зайняття суддями посад у нових судах усіх рівнів на конкурсних засадах, склад і порядок формування органу, який буде здійснювати добір суддів (окремій орган та порядок  його формування щодо суддів Конституційного Суду), оцінювання суддів з вирішальним голосом громадськості щодо доброчесності судді; запровадження нових стандартів оплати праці суддів, які пройшли конкурс до нових судів або оцінювання.

Зважаючи на викладене, експерти закликають Парламент попередньо схвалити проект змін до Конституції щодо правосуддя відповідно до конституційної процедури. В іншому випадку ймовірність провести судову реформу у найближчі роки стає критично низькою.

Джерело: Громадська платформа “Реанімаційний Пакет Реформ”.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Празька Декларація 11-ти міністрів, відповідальних за політику згуртованості

Eксперти U-LEAD допомагають громадам проводити безпечну внутрішню комунікацію

ZDOROVI запускають проєкт ментальної підтримки для медичних працівників з південно-східного регіону

На Кіровоградщині стартувала навчальна поїздка для представників громад Миколаївщини та Херсонщини

У Києві відбувся перший EuroSummit громадських організацій

Нові можливості проєкту центру АХАЛАР з посилення ментального здоров'я для лідерів НДО та "хелперів"