Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів подеколи стає важким випробуванням для депутатів всіх рівнів

Днями в Сумах пройшов навчальний семінар для депутатів всіх рівнів Сумської області на тему «Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів депутатами місцевих рад». Питання та конкретні ситуації, ...

Додано:
Stegniy

32482933_642149656122330_7207289546021535744_o
Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів подеколи стає важким випробуванням для депутатів всіх рівнів

Днями в Сумах пройшов навчальний семінар для депутатів всіх рівнів Сумської області на тему «Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів депутатами місцевих рад». Питання та конкретні ситуації, які обговорювалися під час навчання, засвідчили те, що обранцям буває важко звикнути до того, що антикорупційні норми в законодавстві – далеко не формальність, а конкретні вимоги, за порушення яких покарання невідворотнє.

 Конфлікт інтересів – справжній чи надуманий?

На початку семінару пролунала думка, що для депутатів у малих населених пунктах врегульовувати конфлікт інтересів марна справа. Враховуючи те, що в умовах невеликої кількості населення, особливо в селах, навколо родичі, друзі, знайомі, колеги за основним місцем роботи – конфлікт інтересів виникає надто часто. Зважаючи на це, важливо визначитися із термінологією та законодавчими вимогами.

Отже, конфлікт інтересів може виникнути тільки тоді, коли є приватний інтерес. В свою чергу, приватний інтерес – це будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.

Маючи приватні інтереси та займаючи ту чи іншу посаду, у чиновника чи депутата може виникнути потенційний конфлікт інтересів, який полягає у наявності у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження. Ця потенційна зацікавленість може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання своїх повноважень. І саме цей потенційний конфлікт інтересів може перерости у реальний: суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

В чиновника або депутата завжди є приватні інтереси, які можуть впливати на об’єктивність та неупередженість дій та прийняття рішень під час виконання повноважень. Очевидно, що депутатам, які постійно проживають в своєму місті чи селі, мають родину, друзів, колег та інші соціальні зв’язки, а, відтак, і приватні інтереси, не уникнути потенційного конфлікту інтересів. Далеко не кожен конфлікт інтересів здатен призвести до неправомірних дій, проте кожен здатен створити таку ситуацію, якщо не буде вчасно та належним чином задекларований, оцінений та врегульований.

Багато залежить від того, наскільки обранець усвідомлює, що основна функція місцевого депутата полягає в служінні інтересам всіх жителів міста.

Screenshot_10

 

Про себе заявляю – про колег – ні

Алгоритм поводження з конфліктами інтересів для чиновників та депутатів досить простий: заявити та врегулювати. Наприклад, якщо у депутата є конфлікт інтересів щодо того чи іншого проекту рішення ради, до якої він входить, то депутат не повинен брати участь у підготовці цього рішення, не повинен його обговорювати чи, тим більше, голосувати. Більше того, депутат під час пленарного засідання зобов’язаний публічно заявити, що в нього є конфлікт інтересів. Якщо такий конфлікт виник під час роботи у постійній депутатській комісії, депутат має подати заяву про конфлікт інтересів та не брати участь в обговоренні та голосуванні за питання.

Під час розгляду практичних завдань на семінарі найбільш бурхливі дискусії виникли навколо питання, чи повинен чиновник чи депутат заявляти про конфлікт інтересів, який виник у колеги. Адже, погоджуючись з тезою, що при виникненні конфлікту інтересів кожен має особисто заявити про цей факт та врегулювати його, далеко не всі погоджуються, що потрібно щось робити, якщо свій конфлікт інтересів не врегулював колега. Зазвичай у таких випадках посилаються на персональну відповідальність та небажання псувати стосунки з колегами.

Разом з тим варто нагадати, що неповідомлення про злочин може розцінюватися як форма причетності до злочину і, за бажання, це можна довести.

Після завершення навчального семінару, депутати Сумської області наголосили, що такі заходи дуже допомагають їм в роботі, тим більше, що нині в суспільстві значна увага приділяється антикорупційним заходам. Зокрема, депутат Сумської обласної ради Лілія Ричкіна зауважила, що в умовах реформи децентралізації відповідальність на депутатах, які представляють інтереси новостворених територіальних громад, значна. Разом з цим, склад депутатського корпусу в громадах після перших місцевих виборів здебільшого значно оновлений, тому навчання для депутатів дуже актуальні.

Навчальний семінар для депутатів всіх рівнів Сумської області на тему «Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів депутатами місцевих рад» відбувся в рамках антикорупційної складової проекту «Атестація депутатів місцевих рад», який реалізує Одеська обласна громадська організація Комітет Виборців України за підтримки Програми розвитку ООН та Міністерства закордонних справ Данії.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

У Покровську пройшов унікальний майстер-клас з вітражного розпису

Долучіться до підготовки звіту про реалізацію Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» у 2016 – 2018

Визначили переможців проекту “Децентралізація в дії: підтримка розробки дорожніх карт для місцевих громад”

Партнерство заради захисту прав жінок створено на Рівненщині

Івано-Франківськ долучився до «Атестації» депутатів місцевих рад

Успішна процвітаюча ОТГ чи територія занепаду?