Як обласні центри приймали бюджет на 2022 рік: у 17 містах залучали громадян, а у Сумах та Полтаві досі немає кошторисів

З 23 обласних центрів та м. Києва Полтава і Суми не мають ухвалених бюджетів станом на 27 грудня. При цьому, відповідно до Бюджетного Кодексу України, бюджет на наступний рік затверджується рішенням ...

image_28-12-2021_[1640673120]
Як обласні центри приймали бюджет на 2022 рік: у 17 містах залучали громадян, а у Сумах та Полтаві досі немає кошторисів

З 23 обласних центрів та м. Києва Полтава і Суми не мають ухвалених бюджетів станом на 27 грудня. При цьому, відповідно до Бюджетного Кодексу України, бюджет на наступний рік затверджується рішенням місцевої ради не пізніше 25 грудня поточного року. Експертка Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” Альона Єгорова підготувала результати аналізу сайтів міських рад щодо своєчасності прийняття бюджетів на 2022 рік у містах-обласних центрах.

Згідно з даними моніторингу, станом на 27 грудня лише міста Суми і Полтава не мають ухвалених бюджетів. Депутатам Полтавської міської ради представили бюджет територіальної громади на 2022 рік лише 23 грудня. Після обговорення видатків на основні галузі депутати домовилися обговорити всі питання стосовно бюджету на 2022 рік на профільних комісіях. Інформація про проведення сесії, на якій планується розгляд та затвердження бюджету, поки що відсутня. У Сумах планують розглянути бюджет на сесії 30 грудня.

Недотримання термінів прийняття місцевого бюджету є правопорушенням. Відповідно до статті 79 БКУ, якщо до початку нового бюджетного періоду не прийнято рішення про місцевий бюджет, виконавчий орган місцевої ради має право здійснювати витрати місцевого бюджету лише на цілі, визначені у рішенні про місцевий бюджет на попередній бюджетний період та одночасно передбачені у проєкті рішення про місцевий бюджет на 2022 рік, який схвалений виконкомом та поданий на розгляд ради. При цьому щомісячні бюджетні асигнування місцевого бюджету сумарно не можуть перевищувати 1/12 обсягу бюджетних призначень, встановлених рішенням про місцевий бюджет на попередній бюджетний період“, – зазначила експертка Партнерства Альона Єгорова.

Як пояснила експертка, до прийняття рішення про місцевий бюджет місцевій раді забороняється здійснювати капітальні видатки і надавати кредити з бюджету, а також здійснювати місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії.

Всі інші обласні центри та м.Київ мають затверджені бюджети. Одним із перших було затверджено бюджет Чернігівської територіальної громади – 25 листопада 2021 року.

image_28-12-2021_[1640679608]

Найбільшим за доходами є бюджет міста Київ – 68,9 млрд грн, найменшим – бюджет Сєвєродонецька (1,41 млрд грн).

image_28-12-2021_[1640673120]

*показники доходів м.Полтава та м. Суми відповідно до проєктів бюджетів станом на 27.12.2021

Бюджетні слухання

Певні практики залучення громадян до прийняття бюджету на 2022 рік використовували в 17 містах-обласних центрах. Ще в семи містах відсутня інформація щодо проведення консультацій з громадянами або громадських обговорень щодо проєкту бюджету. Це міста Запоріжжя, Івано-Франківськ, Київ, Полтава, Рівне, Харків та Чернігів.

У Запоріжжі за день до сесії 21 грудня презентували проєкт бюджету на 2022 рік перед депутатами міської ради та журналістами.

В місті Полтава проєкт бюджету також був представлений перед депутатами 23 грудня. 

Презентація бюджету на засіданні виконавчого комітету відбулась 11 грудня у місті Чернігів.  

В цілому органи місцевого самоврядування використовували майже весь спектр механізмів залучення громадян до участі у прийнятті головного кошторису міста, особливу увагу приділяючи онлайн-майданчикам (що актуально під час карантинних обмежень).

Проте варто зазначити, що в більшості міст, де були проведені слухання або консультації, відсутня інформація про результати таких заходів, а саме не оприлюднено звіти з мотивованими рішеннями щодо пропозицій громадян, що були враховані або відхилені під час розгляду проєкту бюджету.

 У Вінниці міська рада оголосила про проведення громадських слухань щодо проєкту бюджету та Програми соціально-економічного розвитку на 2022 рік 7 грудня на офлайн-заході. Додатково захід транслювали в онлайн-режимі в Zoom та на Фейсбук-сторінці департаменту фінансів. 

У Дніпрі 29 жовтня в рамках бюджетних слухань обговорили проєкт кошторису міста на 2022 рік у форматі Zoom-конференції з онлайн-трансляцією в Youtube.

У режимі прямого етеру з трансляцією на місцевому телеканалі 17 грудня відбулось обговорення проєкту бюджету міста Житомир. Долучитися до обговорення також можна було через трансляцію прямого етеру на Фейсбук-сторінці міської ради.

У місті Краматорськ провели електронні консультації з метою одержання зауважень і пропозицій від громадян до проєкту бюджету. Збір пропозицій тривав з 18 листопада по 3 грудня шляхом надсилання листів на електронну пошту фінансового управління.

Також оприлюднено звіт про враховані та відхилені пропозиції громадян, надані під час збору пропозицій.

Громадські слухання проєкту бюджету на 2022 рік в режимі офлайн відбулись 9 грудня у місті Кропивницький

У місті Луцьк 17 грудня відбулись громадські обговорення проєкту бюджету в режимі онлайн-трансляції на сайті Луцької міської ради та з можливістю попереднього обговорення із застосуванням платформи електронної демократії E-Dem. 

З 21 грудня 2021 року по 4 січня 2022 року у місті Львів триватимуть електронні консультації із громадськістю щодо розподілу коштів бюджету розвитку. 

У Миколаєві 18 грудня також відбулись слухання щодо проєкту бюджету на 2022 рік. Захід проведено офлайн із підключенням охочих через платформу Zoom та прямою трансляцією у YouTube.

25 листопада у місті Одеса відбулися бюджетні обговорення проєкту бюджету на 2022 рік. Участь в обговоренні мали можливість взяти громадяни безпосердньо у залі засідань або через пряму трансляцію у YouTube. На сайті ради оприлюднено протокол бюджетних обговорень.

В Сєвєродонецьку 23 грудня (за день до сесії) відбулись бюджетні слухання з питань презентації проєкту бюджету міської територіальної громади на наступний рік.

Електронні консультації щодо проєкту бюджету та проєкту Програми економічного і соціального розвитку на 2022 рік відбулись у місті Суми. Пропозиції та зауваження приймалися з 16 по 24 грудня 2021 року шляхом заповнення онлайн-форм. 

В місті Тернопіль бюджетні слухання відбулись в режимі онлайн 10 грудня. Попередньо зареєстрованим громадянам надсилалось посилання на пряму трансляцію. Також на сайті ради оприлюднено протокол проведення слухань. 

Обговорення проєкту бюджету Ужгорода на 2022 рік відбулося в онлайн-режимі 10 грудня. Громадяни мали можливість долучитися до обговорення шляхом надсилання питань через окремий сервіс  та підключення до прямої трансляції заходу у YouTube.

У місті Херсон за ініціативою Громадської ради 14 грудня проведено громадські слухання щодо проєкту бюджету. Захід відбувався офлайн із прямою трансляцією у YouTube.

Також на сайті ради оприлюднено Резолюцію громадських слухань за результатами проведення обговорення.

Презентація та бюджетні слухання проєкту бюджету міста Хмельницький на 2022 рік відбулись 2 грудня в режимі офлайн та з прямою трансляцією на Фейсбук-сторінці Хмельницької міської ради.

У Черкасах протягом 14 днів з 6 грудня тривав збір пропозицій громадян до проєкту бюджету шляхом надсилання електронних листів на пошту департаменту фінансів. Публічні консультації щодо проєкту бюджету на 2022 рік відбулись 17 грудня в офлайн-режимі та онлайн-обговорення з трансляцією на сторінках міської ради та департаменту фінансової політики у Фейсбук. Також було організовано можливість надсилання онлайн питань від зацікавлених осіб та надання відповідей через майданчик Google Meet.

Електронні консультації щодо проєкту бюджету у Чернівцях тривали з 7 по 13 грудня 2021 року шляхом заповнення онлайн-форми

Зазначимо, що нормативно-правовою базою України не закріплено обов’язковість проведення бюджетних слухань. Проте Наказом Міністерства фінансів України від 03.03.2020 року № 94 затверджено Методичні рекомендації щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні. В цих рекомендаціях визначено можливості залучення громадськості до участі у бюджетному процесі, зокрема через проведення публічних слухань з питань бюджету.

Бюджетні слухання – це різновид громадських слухань, що присвячені обговоренню бюджетних питань. Вони можуть проводитися за загальною процедурою громадських слухань, визначеною Статутом територіальної громади, або за затвердженим Положенням про проведення громадських слухань. Також варто приділити увагу своєчасному анонсуванню заходу та впровадженням різних механізмів участі громадян в бюджетному процесу – електронні консультації, громадські обговорення, відеотрансляції у Zoom або YouTube.

Окремим фактором прозорості прийняття рішень в громаді є оприлюднення протоколу бюджетних слухань та звіту з мотивованими рішеннями щодо врахування або відхилення пропозицій жителів до проєкту бюджету.

 “Ми рекомендуємо проводити обговорення проєкту бюджету з жителями громади перед внесенням його на розгляд виконавчого комітету або профільної депутатської комісії. Це дасть можливість обробити пропозиції та зауваження громадян, що надійдуть під час обговорень, та мати час для їх аналізу та врахування перед розглядом та затвердженням на сесії місцевої ради“, – пояснила експертка Альона Єгорова.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Програма "Рятуємо разом": допоможи родинам з Херсонщини

Безоплатна допомога людям, які пережили сексуальне насильство, від благодійного фонду «Сильні»

Чи існують ризики усунення “незручних” мерів через законодавчі зміни: думка експертів

Як отримати компенсацію за зруйноване/пошкоджене житло під час воєнних дій?

МОН: Онлайн-платформа для науковців, підприємців та інноваторів запускає бізнесовий супровід внутрішньо переміщених осіб

У Запоріжжі запрацювала гаряча лінія для постраждалих від війни в Україні