Презентація попередніх результатів дослідження Місцевого індексу прав людини у Луганській та Донецькій областях

Громадські активісти 11 грудня 2020 року презентували попередні результати своїх досліджень про можливості доступу до правосуддя та про те, як місцева влада турбується про безпеку мешканців ...

Додано:
legal_dev_network

12
Презентація попередніх результатів дослідження Місцевого індексу прав людини у Луганській та Донецькій областях

Громадські активісти 11 грудня 2020 року презентували попередні результати своїх досліджень про можливості доступу до правосуддя та про те, як місцева влада турбується про безпеку мешканців підконтрольних уряду України територій Донецької та Луганської областей.

«Я живу у місті Бахмут все своє життя, але за пів року реалізації проєкту і проведення дослідження, дізналась про своє місто набагато більше ніж за весь попередній час. Для мене найбільша цінність саме в тому, що тепер я розумію, де та яким чином шукати ту чи іншу інформацію».

Лілія Дуднік, спеціалістка із моніторингу Місцевого індексу прав людини у Бахмуті Донецької області 

Упродовж 2020 року ініціативні мешканці досліджували ситуацію у різних сферах життя своїх громад з використанням інструментарію Місцевого індексу прав людини. Це дослідження дозволяє побачити реальну картину сильних та слабких сторін місцевої політики, зокрема, за такими напрямками, як доступ до правосуддя та безпека. Кожен звіт містить конкретні рекомендації із вдосконалення ситуації у громаді.

Євген Полтенко

На фото: Євген Полтенко, виконавчий директор ГС «Мережа правового розвитку» та керівник проєкту

Євген Полтенко, виконавчий директор ГС «Мережа правового розвитку» та керівник проєкту, розповів:

«Проєкт «Посилення експертного потенціалу ОГС Донецької та Луганської областей для здійснення моніторингу доступу до правосуддя та безпеки на місцевому та обласному рівнях» утілюють у життя дві національні спілки правозахисних організацій – Мережа правового розвитку та Українська Гельсінська спілка з прав людини, які об’єдналися з партнерськими організаціями з Донецької та Луганської областей, в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу та урядів Данії, Нідерландів, Швейцарії та Швеції. 

Мета цього проєкту – допомогти владі та місцевим мешканцям побачити реальну картину у соціальній сфері, сферах доступу до правосуддя та безпеки: які є досягнення, які проблеми існують, але про них ніхто не знає, які є прогалини та виклики і які відповіді на них давати? 

До підготовки з проведення моніторингу були залучені 15 активістів із 15 громад, що розташовані на підконтрольних уряду України територіях Донецької та Луганської областей

У Донецькій області це такі громади: Бахмут, Волноваха, Дружківка, Краматорськ, Маріуполь, Слов’янськ. 

У Луганській області це Красноріченська ОТГ, Кремінна, Лисичанськ, Новоайдар, Новопсков, Рубіжне, Сєвєродонецьк, Станиця Луганська, Щастя».

Іван Гончарук

На фото: Іван‌ ‌Гончарук‌‌, ‌спеціаліст‌ ‌із‌ ‌питань‌ ‌верховенства‌ ‌права‌ ‌та‌ ‌доступу‌ ‌до‌ ‌правосуддя‌ ‌Програми‌ ‌ООН‌ ‌із‌ ‌відновлення‌ ‌та‌ ‌розбудови‌ ‌миру‌

Іван‌ ‌Гончарук‌‌, ‌спеціаліст‌ і‌з‌ ‌питань‌ ‌верховенства‌ ‌права‌ ‌та‌ ‌доступу‌ ‌до‌ ‌правосуддя‌ ‌Програми‌ ‌ООН‌ ‌із‌ ‌відновлення‌ ‌та‌ ‌розбудови‌ ‌миру‌ прокоментував досягнення програми:

«Моніторинг стану дотримання соціального захисту населення, гідного рівня життя, безпеки та доступу до правосуддя це дуже важливий інструмент для місцевого самоврядування. Завдяки результатам дослідження є можливість чітко зрозуміти, що потрібно зробити для того, щоб покращити ті чи інші сервіси. 

Ми у Програмі хотіли б, аби моніторинг відбувався на регулярній основі, а його результативність буде визначатися по тому, як висновки та рекомендації дослідження буде використано місцевою владою».

Наталія Єсіна

На фото: Наталія Єсіна, експертка проєкту, виконавча директорка Північної правозахисної групи (Суми)

Наталія Єсіна, експертка проєкту, виконавча директорка Північної правозахисної групи (Суми), розкрила для учасників питання особливостей дослідження за напрямком «Безпека» в регіоні та рекомендації, які були розроблені за його результатами.

«На базі тієї інформації, яку зібрали монітори, ми виділили головні зони розвитку в регіонах та прописали рекомендації до кожного пункту. Найближчим часом будуть готові звіти, які ми передамо владі на місцях для пошуку спільних рішень. 

Можу зараз виділити три основні проблеми за напрямом «Безпека»: 

  1. На місцевому рівні не прийняті окремі програми підвищення рівня громадської безпеки (Щастя, Новоайдар) або заходи з громадського порядку та безпеки є складовою частиною заходів із реалізації загальних програм соціально-економічного та культурного розвитку (Кремінна). Є випадки неподовження строків раніше чинних програм (Новопсковська ОТГ). Щодо тих програм, які прийняті та діють, не завжди можна оцінити їх ефективність через відсутність чітких завдань та цілей або звітності з реалізації (Бахмут, Волноваха).
  2. Не всі громади мають затверджені актуальні плани евакуації, тимчасового переселення мешканців у разі надзвичайних ситуацій.
  3. В окремих громадах не існує інформаційного ресурсу, який би надав можливість мешканцям повідомляти про проблеми громадського порядку. Окремі ресурси працюють некоректно. 

За позитивного хочемо відзначити: 

  1. У громадах використовуються та впроваджуються сучасні технічно-інформаційні системи: наявність відеоспостереження, спеціальних мобільних додатків, додатки електронного консультування на інформаційних ресурсах, сучасні світлофори, електронні пластикові картки-перепустки в закладах освіти, тощо. Але в окремих населених пунктах це впровадження відбувається за допомогою міжнародних донорів, а не коштом місцевих бюджетів».

Тарас Щербатюк

На фото: Тарас Щербатюк, експерт проєкту та керівник Черкаської приймальні УГСПЛ

Тарас Щербатюк — експерт проєкту та керівник Черкаської приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини розповів, що за результатами проведеного моніторингу за напрямком «Доступ до правосуддя» моніторами зроблено наступні висновки:

«За повною версією рекомендацій, ви зможете ознайомитись у фінальній версії звіту, але зафіксую кілька негативних та позитивних моментів, що були виявлені під час дослідження: 

 

  • У громадах відсутні стратегічні документи з удосконалення доступу до правосуддя. Діяльність у даному напрямку здійснюється лише в окремих секторах та не має системного і комплексного характеру. Нечисленні місцеві програми, які орієнтовані на правову освіту населення, не вирішують питань із забезпечення ефективного доступу до правосуддя.  
  • На рівні громад не проводиться обговорення правових проблем населенням, органи місцевого самоврядування не співпрацюють з провайдерами надання безоплатних правових послуг та відповідальними органами державної влади.

 

З позитивних відкриттів: 

 

  • У містах районного та обласного значень (за старим адміністративно-територіальним устроєм) органи місцевого самоврядування надають безоплатну первинну правову допомогу населенню. На рівні громад прийняті локальні нормативні акти про надання такої допомоги (Дружківська ОТГ, м. Маріуполь, м. Слов’янськ, м. Краматорськ). У малих містах та селищах правова допомога надається працівниками виконавчих комітетів та відділів місцевих рад.
  • Органи місцевої влади частково забезпечують безперешкодний доступ до приміщень суду, поліції, структурних підрозділів юстиції. Належна робота у даному напрямку проводиться у громадах, де належним чином організовано роботу соціальних служб по супроводу людей з інвалідністю.

 

Для нас цей напрям був новий, проте я вважаю — перспективний, адже доступ до правосуддя є важливою частиною життя людини та відчуття себе в безпеці та розуміння, що будь-яку проблему можна вирішити у правовий спосіб.»  

Повне відео презентації можна переглянути тут: https://youtu.be/X24MWI93ew4

Для довідки

Проєкт «Посилення експертного потенціалу ОГС Донецької та Луганської областей для здійснення моніторингу доступу до правосуддя та безпеки на місцевому та обласному рівнях» реалізовується ГС «Мережа правового розвитку»  у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу, а також урядів Данії, Швейцарії, Швеції та Королівства Нідерландів.

Програму ООН із відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН: Програма  розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН з питань гендерної рівності та розширення прав і  можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча  та сільськогосподарська організація ООН (ФАО). 

Програму підтримують тринадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС),  Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Великої  Британії, Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.

 

 


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Чат-бот допомагає поліцейським протидіяти злочинам на грунті ненависті

ГО «Агенти змін!» запрошує в проект «Розбудова мостів між жінками-підприємницями та місцевими органами влади в регіоні Азовського моря»

Управління освітою у військово-цивільних адміністраціях. Що не так із ВЦА?

Стратегія, планування та успішний досвід для розвитку громад

Леся Українка: 150 імен

Про Clubhouse, неаполітанську піцу та душу ресторану: найцікавіші ідеї зустрічі молоді з рестораторами